Palkasta neuvotteleminen työtarjouksen yhteydessä
Hain siis erästä avointa paikkaa, johon minulla ei ollut kovin vankkaa substanssiosaamista, vaikka alalta ylipäätänsä pitkä, yli 10 vuoden kokemus. Hakemukseen laitoin palkkatoiveeksi 4000 e - tehtävän mediaanipalkan ammattijärjestön tutkimuksien mukaan. Tiesin, että tuossa talossa on paljon nuoria, uraansa aloittelevia ihmisiä töissä, joille maksetaan hyvinkin pientä palkkaa. Olen tilanteessa, jossa jäin työttömäksi, enkä halua hinnoitella itseäni ulos.
No, tuo avoinna oleva tehtävä ei tärpännyt, mutta samasta talosta tarjottiin tehtävää, josta minulla on vankka kokemus. Lupasivat maksaa alkuperäisen palkkapyynnön mukaan. Tuosta tehtävästä käsitykseni mukaan voisi kuitenkin maksaa esim. 200 e enemmän.Silloin olisin vanhan työni palkkatasolla - tosin palkkani oli varsin hyvä, ja tässä toisessa talossa ylipäätänsä maksetaan vähän vähemmän.
Ehdottaisitteko tässä vaiheessa, että palkkaa tarkistetaan 200 e ylöspäin, koska tehtävä hieman eri?
Vai otanko riskin, että paikka menee sivu suun? 200 e on lopulta aika pieni summa, ja verotuksessakin se edelleen tasaantuu. Jos ehdotan, että +200 e koejan jälkeen, niin pelkään, että pistävät mut 4 kk jälkeen ulos, koska maksan liikaa.
Miten te muut olette tehneet, jos olette laittaneet hakemukseen liian alhaisen pyynnön? Oletteko tyytyneet siihen vai pyytäneet lisää?
Kommentit (9)
Ei kannata alkaa säätämään noin pienen summan takia. Pyysit neljä tonttua ja se sulle luvattiin niin eikös homma ole bueno?
Kylläpä on taas vaikeaa. Onneksi on aloja joilla on taulukkopalkat. Katsoo vain taulukosta ja kiky hoitaa tarkistamisen.
Jos olisin työttömänä, en todellakaan rupeaisi 200 euron takia menettämään työtilaisuutta. Progression vuoksi sun saama nettolisä olisi noin satasen kieppeillä, joten ei, ei todellakaan. Työsopimusta allekirjoittaessa toki kysyisin, että milloin palkka seuraavan kerran tarkistetaan.
Niin ja vielä lisäinfona se, että uskon YT-neuvotteluissa joutuneeni ulos osittain siksi, että nuorempi, mutta kokemattomampi kollega suostui työskentelemään useamman satasen (max 500 e) halvemmalla. Jäi pieni trauma tästä, ja koenkin, että vaikka kokemusta on enemmän, niin periaatteessa joku nuori pystyisi hoitamaan tämänkin homman halvemmalla. Eli riski on olemassa.
Yli 200-300 e enempää ei olisi missään nimessä realistista pyytää. Eli pelaanko varman päälle ja koeajan jälkeen keskustelen kehityskeskustelussa mahdollisuuksista pieneen korotukseen?
Itsetunto nujerrettu YT:ssä, ja hölmöllä tavalla ajattelen, että jos maksan vähemmän, niin katselevat vähän toistaitosempaakin. Vaikka järjellä ajateltuna taidoissani ei ole mitään vikaa.
Sä myit jo itses alehinnalla joten turha parkua kun paskat on housuissa.
Vierailija kirjoitti:
Sä myit jo itses alehinnalla joten turha parkua kun paskat on housuissa.
En myynyt. Hinnoittelin osaamiseni siihen toiseen tehtävään. Ja jos tuota tehtävää olisi tarjottu, niin olisin mennyt sillä palkalla. Koska kokemusta on siitä vähemmän, ja en odota, että opettelemaan tuleva voi pyytää kokeneen palkkaa.
Mutta tämä toinen tehtävä. Olen ollut samoissa hommissa yli 10 vuotta. Tämän kohdalla voisi sanoa, että olen keskivertohakijaa huomattavasti kokeneempi.
Mitään en ole vielä allekirjoittanut. Toisaalta 200 e korotus ei tunnu missään - muuta kuin siinä, että on epämotivoivaa, jos tajuaa muiden tienaavan samassa paikassa enemmän tuolla kokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on taas vaikeaa. Onneksi on aloja joilla on taulukkopalkat. Katsoo vain taulukosta ja kiky hoitaa tarkistamisen.
Olen tutkinut palkkataulukoita, ja tiedän tämän tehtävänimikkeen mediaanipalkan. Mutta se ei kerro juuri mitään. Palkat vaihtelevat taloittain reippaasti, ja saman nimikkeen takana on monen eri osa-alueen osaajia erimittaisilla kokemustaustoilla. Jos osa-alueiden välillä on merkittäviä eroja. Samoin ei mitään tietoa, kuinka paljon palkkaa 10 v alalla ollut voisi pyytää vs. 5 vuotta työskennellyt.
Ja lopulta kyse on vähän samasta kuin asuntokaupassa. Ei ole taulukkoa, josta katsot, paljonko yksiö maksaa Helsingissä. On eri asia ostaa 1920-luvulla rakennettu, putkirempattu asunto Töölöstä kuin 1980-luvun asunto vaikkapa Oulunkylästä.
Oletko tehnyt jo työsopimuksen? Jos et, niin ota sen yhteydessä puheeksi se, että palkkatoiveesi oli siihen toiseen tehtävään, ja mielestäsi tähän tehtävään sinulla on vielä vahvempi kokemus ja osaaminen. Kysy onko palkassa neuvotteluvaraa. Jos ei, kysy, koska sitä tullaan tarkistamaan, onko mahdollisuus esim. seuraavassa kehityskeskustelussa arvioitaessa tehtävässä suoriutumista arvioida myös palkka uudelleen.