Harmittaako saada hoitajan työstä pieni palkka kun esim. muusikot, näyttelijät, juontajat tienaavat paljon?
He tienaavat paljon enemmän kuin hoitajat. Harmittaako?
Kommentit (33)
Vittuakos käy töissä. Mikään pakko ei ole.
Ja kun maailman työikäisestä väestöstä valtaosa on duunareita, nämäkin epärailuudet olisi helppo saada korjattua yleislakkoimella, mutta ei kiinnosta duunaria kun voi ennemmin löhötä sohvalla kaljatuopit kourassa.
Moni työnantaja maksaisi palkan myös maineena, kokemuksena tai työn ilona, mukana olemisen riemuna. Näitä sairaanhoitajalle tuskin edes ehdotetaan.
Kertokaas mulle mitä se sairaanhoitajan surkea palkka sitten on? KUinka paljon palkkaa, etuja, lisiä? Ja kuinkapaljon työtä? Kesäloman pituus, lomaraha jne...? Itse edustan noita mainitsemiasi ammatteja, ap. Ja mietin, kuinka surkeaa tuo sairaanhoitajan elo sitten mahtaa olla. Epäilemättä itse työ voi olla kuormittavaa ja intensiivistä ihmisten kohtaamista (Vaikka olen kyllä törmännyt useampaan todella surkeaan kaikin tavoin epäpätevään tyyppiin) Mutta hämmästyttävää on että kateuden kohteeksi otetaan ryhmä, joka työskewntelyolot ovat epäreiluimmasta päästä tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Moni työnantaja maksaisi palkan myös maineena, kokemuksena tai työn ilona, mukana olemisen riemuna. Näitä sairaanhoitajalle tuskin edes ehdotetaan.
Hoitajille riittää kutsumus. Ei nekään rahasta työtä tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajille riittää kutsumus. Ei nekään rahasta työtä tee.
Ehkä joskus 60-luvulla viimeksi näin.
Olen hoitaja ja en halua enemmän palkkaa. Tyytyisin jopa vähän nykyistä pienempään palkkaan jos työtaakka kevenisi. Ei se mun työssäjaksamista lisäisi vaikka saisin enemmän palkkaa.
Näyttelijäthän tienaa surkeasti. Työttömyys on yleistä, ainoastaan tanssijat taitavat ohittaa näyttelijät työttömien osuudessa. Varsinkin keski-ikäiset naisnäyttelijät ovat usein kortistossa. Moni näyttelijä tekee keikkaa tarjoilijana tai muissa hommissa kun on jatkuvasti työttömänä. Onnekkaat pääsevät laitosteattereihin kuukausipalkalla. Sama koskee toki muitakin luovia aloja.
Hollywood-tähdistä ei voi puhua samana päivänä kuin suomalaisista näyttelijöistä.
No sairaanhoitajana tienaan itse nyt noin 3200e/kk. Sisältää yhden ikälisiä ja 2-3 sunnuntaivuoroa, ei yövuoroa. Vastuuta on aika paljon, olen vuoroni vastaava. Perustöiden lisäksi hoidan ongelmatilanteet . Palkka saisi olla vähän parempi vastuuseen nähden.
Vai vielä muusikot rikkaita... hohhoijaa. Monilla suosituilla ja tunnetuillakin yhtyeillä voi olla ongelmia saada kiertueella rahat riittämään edes kuluihin, esim. Nightwishin toissa kevään USAn rundi oli ensimmäinen joka ei tuottanut tappiota.
Jaa, taas pakollinen hoitajat.palkka provo.
Sua ainakin harmittaa kun et ole päässyt hoitajaksi kouluttautumaan.
En ole kateellinen heidän palkoistaan, vaikka omaani en ole täysin tyytyväinen. Etenkään nyt kun lomarahoja leikattiin. Se on palkanalennus jo siihen pieneen palkkaan, ja muita etujahan meillä ei ole ja kokemuslisätkin todella maltilliset.
Mutta vastakkainasettelusta en pidä, ei juontajan palkka ole minulta pois. Päinvastoin. Mitä enemmän muut tienaa, sitä paremmin on kuntasektorilla tarjota ihmisille laadukasta hoito- ja kasvatuspalveluja ja maksaa ammattilaisille palkkaa. Ja kun hoitajat tienaa kohtuullisesti, sitä paremmin he pystyy kuluttamaan palveluihin, tuotteisiin ja kulttuuriin - mistä taas yksityinen sektori palkkansa saa. Rahan kuuluu kiertää, se on tässä maassa unohtunut...
T. Lh
Vierailija kirjoitti:
No sairaanhoitajana tienaan itse nyt noin 3200e/kk. Sisältää yhden ikälisiä ja 2-3 sunnuntaivuoroa, ei yövuoroa. Vastuuta on aika paljon, olen vuoroni vastaava. Perustöiden lisäksi hoidan ongelmatilanteet . Palkka saisi olla vähän parempi vastuuseen nähden.
Niinpä. Työ on epäilemättä raskasta. Isossa teatterissa näyttelijän kuukausinsio saattaa lähennellä tuota. ja ne pinnalla olevat toki tienaavat enemmän kun tekevät pitkää päivää limittäin ja lomittain eri produktioissa. Kuitenkin jokainen luovalla alalla enemmän tienaava tekee töitä ihan mielettömästi. Ja sitten se tosiasia. Veikkaan että väh 80% näyttelijöistä, muusikoista juontajista (hhehhe- ei kuulu ollenkaan noiden kanssa samaan kastiin, kaks edellistä ovat taiteen alaa- ja usein vaativat paitsi akateemisen koulutuksen myös runsaasti kokemusta ja työtä) tienaa reippaasti vähämmän kuin sinä ja vieläpä reippaasti surkeammin työehdoin. Että ap, ihan todellakin turhaan kadehdit.
Suurin osa joutuu maksamaan ihan itse kaiken. Tosin moni työnantaja maksaisi palkkion mielellään kaljana. Ja juontaja ei ole mikään ammatti, ammatin osa korkeintaan. Vielä se, että kaikki mikä lavalla sujuu hienosti on vaatinut moninkertaisen ennakkotyön.se ei näytä menevän useinkaan jakeluun. Se et ylipäätään pääsee sinne lavalle vaatii valtavasti töitä. Taiteilijan työpäivä ei muuten juuri koskaan ole sidottu työaikaan , vaan työprosessi on päällä aina.