Help! Auttakaa nuorta selkäkivuista kärsivää...
Ongelmana siis on alaselkäni. Se on oireillut jollain tasolla vuosia, ainakin 2 tai 3 vuotta niin, että muistan. Itse olen siis 19-vuotias. Aluksi selkäkipu ei ollut kovaa, tai ei rajoittanut elämääni millään tavalla.
Muistan, että n. vuosi sitten selkä saattoi kipuilla siten, että nukkuminen oli hankalaa. Alaselkää siis tavallaan jomotti niin, että asentoa ei meinannut löytyä. Kerran muistan nukahtaneeni vatsalleni, asetettuani alaselän päälle muutaman kilon nilkkapainon:D se jostain syystä tuntui auttavan.
Nyt kipu on kausittaista, kärsin siitä ehkä parina päivänä viikossa. Välillä kipu taas jatkuu vaikka viikon putkeen, on hetken pois ja tulee takaisin. Mitään yhteyttä liikunnan/levon ja kivun välillä en ole löytänyt. Paitsi viikko sitten pidin viikon tauon salitreeneistä ja selkä tuntui vähän kipeytyvän ensimmäisestä jalkatreenistä. Se kipu tuntui kuitenkin vaan normi lihaskivulta. Tänään kun tein jalat uudestaan, selkä ei vaan antanut periksi. Teen siis liikkeet oikein, olen käynyt salilla 4 vuotta ja tunnen sen, millä lihaksella työskentelen. Varon siis nostamasta selällä eikä normaalisti esim. Maastaveto satu selkään.
Tänään kuitenkin jouduin roimasti pudottamaan painoja, sillä selkä ei kestänyt, vaan tuntui lähinnä siltä, että alas ei vaan pääse tai se selkä katkeaa kahtia.
Nyt esim. Kumartuminen ei tule kuuloonkaan, ja levossakin alaselkä tuntuu siltä, kuin siellä olisi puukot molemmin puolin upotettuna lihaan.
Lääkärissä olen n. Vuosi sitten käynyt, siellä ei sanonut mitään. Kipu ei siis säteile jalkoihin, ehkä ihan vähän tuohon pakaran yläosaan, eikä hieronta auta asiaan. Hieronta kyllä helpottaa kipua sillä hetkellä, mutta kipu palaa heti, kun hieronnan lopettaa.
Isälläni on välilevyn pullistumaa, jos se asiaan vaikuttaa. Onko kellään kokemusta samantapaisesta kivusta? Voiko tää olla lihaksessa vai jossain muualla? Jatkuvaa kipua siis, esim. Kenkiä ei pysty sitomaan ilman kipua eikä muutenkaan kumartumaan.
Kommentit (9)
Voi kun tuli pitkä teksti!
Jos tiivistän, niin ongelmana siis se, että alaselkä kipuilee vähintään muutamana päivänä viikossa, rajoittaa liikkumista. Jatkuva jomotus, oikeasti häiritsevän kova, ei vedä jalkoihin. Estää kumartumisen, raskaiden asioiden nostamisen maasta edes kunnolla kyykystä jaloilla nostettaessa.
Kellään vastaavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vittu sinä et ole enään nuori.
No auttakaa sitten vanhaa. Vetikö ilmaisuni nyt niin pasmat sekaisin, että et pystynyt muuhun nyt edes keskittymään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No auttakaa sitten vanhaa. Vetikö ilmaisuni nyt niin pasmat sekaisin, että et pystynyt muuhun nyt edes keskittymään?
Sepustuksesi on niin sekava että vähemmästäkin meni pasmat sekasin.
Voisi olla blokkinikama. Synnynnäinen vaiva. Onko sun selästä otettu röntgeniä?
Hei. En varmaan osaa auttaa, mutta samanlaisia kokemuksia on, tosin mulla oireilu olko jo noin 13 vuotiaana. Nyt olen 23. Mulla epäillään jotain reumasairautta. Selkärankareuma diagnoosia ei voitu kirjoittaa koska si nivelissä ei näkynyt muutoksia. Mutta kaksi reumalääkäriä ovat sanoneet että oireet täsmää selkärankareumaan muutoin täydellisesti. En lähtenyt asiaa tutkituttamaan sen enempää, koska pärjään ilman lääkkeitä.
Koitan ylläpitää selän liukkuvuutta ja pitää tukilihakset hyvässä kunnossa. Virheasentoja ja liikeratoja on kuitenkin kipujen takia ehtinyt tulla.
Kannattaa tutkituttaa kyllä tuo selkä. Varsinkin Jos tuntuu että oireet pahenee levossa, esim. herättää aamuyöstä, voi olla kyse esim reumasta.
Välilevyn tyrä tai tulehdus tulee kans mieleen.
Jokatapauksessa kannattaa käydä lääkärissä.
Lääkäreitä ei kiinnosta nuoret selkävaivaiset potilaat. Jos olisin sinä, menisin yksityiselle magneettiin katsomaan mikä selässäsi todella on. Sekin oli mun viimeinen vaihtoehto, kun kukaan ei enää kuunnellu mua ja tuntui siltä, että lääkärit ajattelivat vian olevan korvien välissä! Välilevynpullistuma sieltä löyty. Kaikilla se ei säteile välttämättä jalkoihin. Ystävältäni tehtiin sama löydös magneetin perusteella ja hänen kipu rajoittui vain selkään, ajoittain lievästi pakaralle. Oma kipuni yltää jalkapohjaan.
Olen itsekkin nuori, hyväkuntoinen, tupakoimaton, normaalipainoinen. Ei siis mitään "altistavia tekijöitä" taustalla. Mene pian lääkäriin! Saatat salitreenillä saada itsesi pahempaan jamaan, vaikka kuinka tekisit oikeaoppisesti. Pullistuman kanssa ei voi, eikä saa treenata kuten ennen. Kaikki mavet ja kyykyt on pitäny jättää, ei mitään painoa niskan taakse.
Olen ollut todella pitkällä sairaslomalla ja leikkaus on mitä ilmeisimmin edessä. Tsemppiä <3 älä mieti rahaa, vaikka magneetti maksaa. Mieti terveyttäsi.
Mene selkälääkärille joka osaa auttaa / tutkia. Fysioterapeutille, omt-terapeutille. Selkävaivat eivät odottamalla ainakaan parane todennäköisesti pahenevat. Tutkittavahan se on mikä siellä jatkuvasti vaivaa. Si-nivelet jumissa, rappeuma, synnynnäinen vika, asentovirhe, tyrä.... siis aivan mitä vaan siellä voi olla. Välilevyn pullistumakin saattaa vaivata vain ajoittain (silloin kun se painaa hermoa). Lääkäriin!! täältä on turha kysellä puoskareiden neuvoja.
Vaihda se yli mukava jenkkivitunsänky johonkin normaaliin kovaan patjaan ja heitä samoin ne helvetinCrocsit roskiin ja osta normaalit tukevat kengät.
Koita pyöräilyä näin alkuun, auttaa alaselän verenkiertoon mistä nuo vaivat yleensä johtuu