Mikä avuksi kun yhden henkilön seurassa tulee melkein aina paha mieli?
Kyseessä henkilö jonka kanssa on tekemisissä oltava. Henkilö käyttäytyy ihan asiallisesti, ei ilkeile tms. mutta välillä on kireähkö. Muiden ihmisten kanssa tällaista epämääräistä pahaa oloa ei tule. Onko vika minussa vai hänessä ja kuinka tästä eteenpäin? Tekemisissä on pystyttävä olemaan lähes päivittäin. Olen jotenkin ihan hukassa tämän tilanteen kanssa! Olen ihan aikuinen ihminen jo enkä muista että aiemmin kenenkään kanssa olisi tullut näin paska olo.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan sama tilanne, kyseessä venäläinen työkaveri. Ihan tosi vaikea tilanne. En osaa neuvoa kun en itsekään tiedä. Otin jopa asian puheeksi henkilön kanssa mutta ei ymmärtänyt yhtään mitä tarkoitan. Oletko itse ottanut puheeksi asiaa henkilön itsensä kanssa?
Kiva kuulla muidenkin kokemuksia, kiitos! En viitsi/uskalla ottaa asiaa puheeksi hänen kanssaan. Hän ei siis käyttäydy mitenkään avoimen vihamielisesti minua kohtaan vaan jotenkin tilanteissa tulee epämääräinen paha mieli.
Yritä ajatella, ettei tuon henkilön kireys johdu sinusta. Todennäköisesti hänellä on joku ongelma/murheita mikä heijastuu jännittyneenä käytöksenä.
Vierailija kirjoitti:
Yritä ajatella, ettei tuon henkilön kireys johdu sinusta. Todennäköisesti hänellä on joku ongelma/murheita mikä heijastuu jännittyneenä käytöksenä.
Kiitos! Näin se varmaankin on. Tai luulen että hän on valmiiksi ärsyyntynyt ja ärsyyntyy sitten lisää koska ehkä alitajuisesti yritän jotenkin olla hänelle mieliksi. Raskasta joka tapauksessa! Helpointa olisi jos ei tarvitsisi olla tekemisissä näin paljoa.
Minä pelkäsin ikävästi käyttäytynyttä työkaveriani. Hän opetti minulle töitä ja raivostui, jos jouduin varmistamaan häneltä jotain. Mukava ihminen, mutta vaikeaa työkaveri.
Minä sanoin hänelle lopulta, että jähmetyn idiootiksi hänen seurassaan - ja hän muutti käytöstään.
Uskaltaisitko sanoa jotain työkaverillesi?
Näen kaksi eri lähestymistapaa. Toinen on ottaa asia puheeksi suoraan. Toinen on opetella olemaan välittämättä.
Ja kolmas on lopettaa kanssakäyminen. Sekin on täysin mahdollista, vaikka uskottelet muuta. Elämäänsä voi muuttaa.
Älä ihmeessä yritä lepytellä häntä. Hännystely ärsyttää vielä enemmän. Ole kuin mitään ei olisikaan ja huomauta jos jotain konkreettista tapahtuu. Tai vedä sen kanssa kunnon kännit.
Vierailija kirjoitti:
Minä pelkäsin ikävästi käyttäytynyttä työkaveriani. Hän opetti minulle töitä ja raivostui, jos jouduin varmistamaan häneltä jotain. Mukava ihminen, mutta vaikeaa työkaveri.
Minä sanoin hänelle lopulta, että jähmetyn idiootiksi hänen seurassaan - ja hän muutti käytöstään.
Uskaltaisitko sanoa jotain työkaverillesi?
Kiitos rohkaisevasta viestistä! En taida uskaltaa sanoa mitään. Jotenkin tuntuu että siihen ei ole edes oikeutta, pahoittaisin vaan toisen mielen oman herkkänahkaisuuteni vuoksi. Kun hän ei tosiaan käyttäydy mitenkään törkeästi, joskus harvoin saattaa sanoa napakammin. Ja kun meillä on välillä ihan mukavaakin! Nyt olen vain alkanut olla jatkuvasti jotenkin varpaillani ja se rassaa todella.
Kerro esimerkkejä miten kireys ilmenee ja mihin liittyy?
Jos ei käy henkilökohtaisuuksiin, niin kyseessä on todennäköisesti vain joku hermoraunio. Niitä riittää nyt.
Vierailija kirjoitti:
Näen kaksi eri lähestymistapaa. Toinen on ottaa asia puheeksi suoraan. Toinen on opetella olemaan välittämättä.
Ja kolmas on lopettaa kanssakäyminen. Sekin on täysin mahdollista, vaikka uskottelet muuta. Elämäänsä voi muuttaa.
Haluaisin oppia olemaan välittämättä! Kanssakäymisen lopettaminen vaatisi mm. työpaikan vaihtoa ja siihen en ole valmis. Ja ehkä pelottaa että tilanne uusiutuisi jonkun toisen henkilön kanssa.
Jos henkilö on vain kireä, niin hänellä on varmaan vain jotain ongelmia esim. yksityiselämässään ja se ilmenee sitten tuolla tavalla, pelkkä kireys ei ole niin paha asia kuitenkaan, sitä ei pidä ottaa mitenkään henkilökohtaisesti. Toki se voi häiritä.
Sen sijaan jos henkilö on narsisti, niin silloin tilanne on ihan toinen. Silloin on tahallista ilkeyttä ja muiden ihmisten mitätöintiä ja muuta vastaavaa.
Olisikohan sun omassa asenteessa korjaamisen varaa? Et oikein osaa sanoa mitään konkreettista tuosta työkaverin käytöksestä. Peiliin katsomisen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Kerro esimerkkejä miten kireys ilmenee ja mihin liittyy?
On lyhytsanainen ja jotenkin tiukka. Tavallisesti on rempseä ja iloinen. Yleensä on tiukkis lähinnä silloin kun olemme kahden kesken, muiden seurassa on yleensä ihan tavallinen. Saattaa myös sanoa asioita aika suoraan niin että loukkaannun mutta näin ei tapahdu usein.
Se henkilö varmaan vaistoaa huonon itsetunnon ja ärsyyntyy siitä jo valmiiksi.Mulle tulee tiettyjen ihmisen kanssa tuo ja sellanen korostetun säikky ja pahoitteleva käytös vain korostaa sitä. Jos vaistoat että joku ei tykkää Sinusta niin miksi menet silti ko. henkilön lähelle? Kaikki ei tykkää kaikista,ikävää, mutta niin se vain menee. Ymmärrä että Sinun tehtäväsi on suojella Sinua siltä että et pahoita mieltäsi. Ei sille asialle tarvi voida mitään, eli hyväksy se fakta että näin on ja jatka elämää eteenpäin ilman pahaa mieltä!
Valitatko paljon ja vaadit erityiskohtelua? Nuo voi olla syitä kireyteen mitä tulee ekana mieleen.
Taas näitä yliherkkiä. Voi vittu yritä olla aikuinen! !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin oppia olemaan välittämättä! Kanssakäymisen lopettaminen vaatisi mm. työpaikan vaihtoa ja siihen en ole valmis. Ja ehkä pelottaa että tilanne uusiutuisi jonkun toisen henkilön kanssa.
Mun kokemuksen mukaan tää onnistuu parhaiten kun kehität myötätuntoa tätä henkilöä kohtaan. Ihmiset käyttäytyy huonosti kun heillä on vaikea olla. Tsekkaa metta-meditaatio. Se on kehitetty tällaisia tilanteita varten.
Tässä olisi hyvä tietää millä tavalla hän käyttäytyy, että sinulle tulee paha olla. Esimerkiksi masennuksen tai stressin takia vaikealta tuntuvaan ihmiseen sopii ihan eri keinot kuin vaikkapa narsistiin.
Joka tapauksessa pyri olemaan asiallinen ja ystävällinen.
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan sun omassa asenteessa korjaamisen varaa? Et oikein osaa sanoa mitään konkreettista tuosta työkaverin käytöksestä. Peiliin katsomisen paikka.
Vika on minussa(kin), tunnistan sen kyllä varsin hyvin! Toivoisinkin neuvoja kuinka tulla tällaisen piirteen kanssa toimeen.
Mulla ihan sama tilanne, kyseessä venäläinen työkaveri. Ihan tosi vaikea tilanne. En osaa neuvoa kun en itsekään tiedä. Otin jopa asian puheeksi henkilön kanssa mutta ei ymmärtänyt yhtään mitä tarkoitan. Oletko itse ottanut puheeksi asiaa henkilön itsensä kanssa?