Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viljattomia ja vähärasvaisia ruokavinkkejä kaivataan

Vierailija
05.09.2016 |

Ruokavinkkejä kaipailisin kun olen saanut juuri refluksi diagnoosin. Melkein vuoden olen kärsinyt joka yö ja päivisinkin oireista. Tähystys tehty, sulkijat hyvin löysät, hoitona ruokavalio ja happosalpaajat. Lääkkeitä en viitsisi joka päivä syödä, eikä muutenkaan auta paljoakaan.

Kotimaiset viljat ei minulle käy, gluteenitonta kauraa pystyy syömään hyvin vähän. Noin 0,5 dl olen käyttänyt lähes päivittäin mm. tuorepuurossa. Rasva on kaikkein pahin, jos syö jotain vähääkään rasvasta niin illasta/yöstä nousee koko ajan nieluun asti mahahappoja. Mutta 10% maustamaton kreikkalainen jogurtti ainakin käy, jota syönkin joka päivä.
En voi syödä myöskään kaaleja, tomaattia, paprikaa enkä sipulia.
Eikä paistetut ruuat oikein sovi, ellei paista ilman rasvaa.

Ruokavinkkejä siis mielellään otetaan vastaan. Alan olla jo kyllästynyt riisi, keitetty peruna, perunamuusi ja broileria eri tavoin laitettuna -ruokaan.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs meinaat energiaa saada, jos jätät viljan ja rasvan?

Vierailija
2/7 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas siinäpä kysymys.. En aio myöskään nukkua öitäni istuen sohvalla, niin kuin olen monta yötä nukkunut tässä kesän aikana. Kun eivät aio mitään löysille sulkijoille erikoissairaanhoidossa tehdä. Hieman rasvaa tietenkin voi syödä, viljoista olen yrittänyt käyttää ei-kotimaisia. Myös keitettyjä kananmunia ja hapanmaitotuotteita pystyy syömään.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilepa vyöhyketerapiaa, mun isä sai siitä avun vastaavaan vaivaan. Hänet kyllä aiottiin leikata, mutta ei sitten tarvinnutkaan, kun vaiva parani kokonaan.

Vierailija
4/7 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö siis syömään tattaria,  kvinoaa, hirssiä? Jos voit, niin keitä niistä puuroa, leivo leipäsiä, rieskaa. Osta kaupasta gluteenittomia pitaleipiä/ rieskoja, ja laita niihin sisälle kasviksia ( niitä joita voit syödä).

Linssit erialisissa muodoissa. Kokeile esim. sosekeittoa, johon laittaisit itse linssejä, perunaa ja porkkanaa. itse laitan myös sipulia, mutta sinä tietenkin jätät sen pois.

Perunat ja kananmunakastike?  ruokaisa pannukakku, eli pannukakku, johon laitat esim. broileria joukkoon.

Minestronekeitto gluteenittomista ( lue seloste) makaroineista.

makaronilaatikko gluteenittomista makaroneista.

Oletko käyttänyt spagettikurpitsaa, kesäkurpitsaa?

Kävisikö näistä mikään?

Vierailija
5/7 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda peruna välillä bataattiin.

Vierailija
6/7 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ehdottanut espanjalaista perunamunakasta ( tortillaa), mutta sekin toki paistetaan. Googlaa uunimunakas tai frittata. Ne voi tehdä uunissa. Monessa kyllä käytetään esim. kinkkua, papirikaa tai sipulia, mutta muokkaa niitä ohjeita. Ainakin ne munat maistuvat hieman erilaiselta kuin keitetty.

Oletko kokeillut uppomunaa?

Vierailija
7/7 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ideoista.

Perunaa ja kananmunakastiketta olenkin tehnyt (riisijauhoilla suurustanut). tattaria, kvinoaa ja hirssiä täytyy koittaa, olen vaan huono kokeilemaan uusia ruoka-aineita, mutta nyt on varmaan pakko.

Keitettyä munaa olen vasta parisen vuotta sitten oppinut syömään, joten uppomuna kuulostaa kovin eksoottiselta, vaikkakin kokeilemisen arvoiselta. Uunissa munaruokia tarviikin kokeilla. Bataattia en ole vielä oppinut syömään, mutta sitäkin voisi taas kokeilla.

Ap