Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko niin, että usein kerrostaloasunnossa ei ole hometta?

Vierailija
05.09.2016 |

Vai voiko olla? Kiinnostaisi tietää kun olen sairastellut samoin kuin lapseni ja naapurini, mutta tuskin ketään kiinnostaa testata vuokra-asunnosta.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olen usein törmännyt kerrostaloasuntoon jossa ei ole hometta. Parikin kertaa vuosikymmenessä. Terveisin kiinteistönvälittäjä.

Vierailija
2/12 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän niitä kosteusvaurioita voi tulla ihan minne vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuisiko siitä, että niissä on harvoin oma sauna?

Vierailija
4/12 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut 3 eri kerrostaloasunnossa missä olemme tehneet remonttia. Ei ole löytynyt kosteutta tai homeita.

Vierailija
5/12 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos kerrostaloasunto on kunnossa (eli vesieristeet ja putkitukset pitää), niin ei siellä ole hometta muualla paitsi biojäteastiassa, jos se siis on ollut kauan tyhjentämättä. Homesienet ja itiöt on vanhojen, väärin hoidettujen tai rakennettujen puutalojen, sekä väärällä siivoustekniikalla ja perseelleen rakennetulla ja säädetyllä ilmastoinnilla pilattujen laitosten (koulut, virastot) ongelma.

Vierailija
6/12 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi olla tiedän tuttavan tapauksen. Kerrostalon ylimpään kerrokseen tuli kosteusvaurio. Perhe plus koira sairasteli alettiin tutkia kosteusvaurio löytyi keittiön ikkunan päältä. Eli vastaus voi olla myös kerrostalossa

Vierailija
7/12 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhdessä nurkassa olevassa makuuhuoneessa inhottava tunkkainen haju, joka ei häviä pesemällä ja tuulettamalla kuin hetkeksi. Olen miettinyt voisiko kaapiston takana olla jotain, mutta ei kai kerrostalossa. Ei siis ole mitenkään kylpyhuonetta seinän takana, vaan ihan ulkonurkkahuone.

Vierailija
8/12 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niitä paljonkin kerrostaloja, joissa ei käytetä juoksevaa vettä ja täten ei synny esim. vesivanhinkoja?! Pihalla ulkohuusi ja erillinen sauna ja pesutilat? Tiskataan ulkona?

Vierailija
9/12 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhdessä nurkassa olevassa makuuhuoneessa inhottava tunkkainen haju, joka ei häviä pesemällä ja tuulettamalla kuin hetkeksi. Olen miettinyt voisiko kaapiston takana olla jotain, mutta ei kai kerrostalossa. Ei siis ole mitenkään kylpyhuonetta seinän takana, vaan ihan ulkonurkkahuone.

Just siksi saattaa olla. Ulkonurkassa kylmät seinät,voisiko olla kosteutta päässyt eristeisiin? Entäpä sisäpuolella, kiertääkö ilma myös kaapin takana/sivulla?Ja onko kaappi ulkonurkkaa vasten? Älä ainakaan kasaa mitään tavaraa kaapin eteen/sivuille jotta ilma kiertää!

Vierailija
10/12 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla kerrostalossakin hometta, jos kylppärissä ei ole kosteuseristettä, esim. talon katto vuotaa, ikkuna falskaa pellin alle tai kellarikerroksen salaojat ei toimi, tai taloyhtiön saunan tai kylmäkellarin eristeet falskaa ja home pääsee sieltä ilmankiertoon.

Meillä haisi edellisessä osoitteessa kaikki häkkikomeron tekstiilit maakellarille. En voinut viedä sinne mitään mattoja, talvivaatteita tai muuta säilytettävää varastoon. Salaojia korjattiin kerran, mutta ongelma toistui aina ja korostui syksyä kohden. . Talo kalliolla.

Mutta itse asunnossa ei ole vielä minun kohdalle sattunut. Mutta jos siellä on levyseinät, kaadot pielessä ja suihkutellaan pitkin seiniä ja lattioita ilman suihkukaappia, ja vesieristeessä on pieni avoin ruuvinreikä, niin on se mahdollista.

Taloyhtiö voi laiminlyödä esim. elementtisaumojen hoidon, jolloin ne kovettuvat ja reikiintyvät, ja vesi pääsee elementin taakse tekemään tuhojaan.

Vierailija
11/12 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on esim. tasakattoinen kerrostalo, niin katon (tai kattoviemärin) vuotaessa, tai kaatojen sammaloiduttua tukkoon (huoltoyhtiön kuuluisi tarkastaa ja puhdistaa ajoittain) vesi saattaa mennä rakenteisiin. Rakenteissa se valuu yllättävänkin kauas alkuperäisestä vuotopaikasta. Nämä kyllä aiheuttavat todennäköisesti homeongelman. 

Myös rakennusvirhe voi aiheuttaa kosteusvaurion ja sitä kautta homeongelmia. Jos esim ikkunoiden alaosasta (ulkopuolelta) on jätetty pellit pois, tai kylppärin seinässä muovimaton alla on vesieristeenä tavallinen tapettiliisteri. ym.

Eli joo: vanhassa kerrostaloasunnossa saattaa olla joskus hometta.

Vierailija
12/12 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon asunut homeisessa kerrostalossa. Alimmassa kerroksessa homehtu seinät ja ylimmässä tuli vesi katosta olohuoneeseen. Ei oo ikävä siihen taloon.