Kolmasnuokkalaisen huono käytös koulussa, väsynyt harrastuksista???
Kolmannen luokan poika on viimeisen kahden viikon ajan saanut huonoa palautetta koulusta. On juoksennellut käytävissä, leikkinyt hippaa ja pelleillyt. Päivittäin siis. Viime syksynä oli samanlaista. Tilanne tuntui rauhoittuvan, kun lapsi lopetti harrastuksensa; koripallon ja sählyn. Harjoituksia on useana iltana viikossa, sekä la ja su. Harrastukset ovat lapsen omasta tahdosta, emme pakota, usein harjoituksia on jätetty väliin meidän vanhempien toiveesta.
Viime vuonna lapsi piti koko kevään taukoa kaikista harrastuksista ja käytös koulussa muuttui. Harrastuksissa harjoittelu on hyvin kilpailuhenkistä, tuntuu että valmentajat prässäävät lapsia kovasti. Mietinkin, onko harrastusten tuoma paine ja ajankäyttö koulun lisäksi liikaa lapselle???? Oletteko muut huomanneet, että lapsella menee koulussa mukavammin, kun ei ole harrastuksia?
Kommentit (10)
Meidän lapsilla on tämän takia kaikki harrastukset harrastus-harrastuksia. Siis max kaksi kertaa viikossa, ei tavoitteellisuutta.
En halua polvensa vammauttanutta luistelijaa, enkä selkänsä pilannutta telinevoimistelijaa. Jotka on laihduttaneet itsnesä hengiltä ja pilanneet stressinsietokykynsä.
Jännä kun opet heti tarttuu tuollaiseen käytökseen, joka ilmeisesti häiritsee heitä itseään. Sen sijaan jos joku kiusaa haukkumalla tai syrjimällä, opet eivät korvaansa lotkauta.
Jos siellä on samantyylisiä kavereita hänellä. Harvemmin sitä yksin hippaillaan ja riehutaan.
Kyllä, on samantyyppisiä. Poika ei tee muille mitään pahaa, ei töni, lyö tai potki, tms. Käytävillä nauraa ja hassuttelee, pelleilee ja naurattaa muita. Ei häiritse oppitunneilla.
Olen kuullut muilta vanhemmilta, että opettaja on liian tiukka heidän mielestään. En itse osaa sanoa, onko liian tiukka vai ei, en ole koskaan nähnyt häntä luokassa, ainoastaan vanhempainillassa. Mietin, eikö hänellä itsellään ole eväitä kurinpitoon.
En hyväksy lapsen käytöstä, harmittaa ja nolottaa.
Ap
Meilläkin kolmasluokkalainen väsyi treenimäärästä (5x/vko). Nyt on vain kaksi harrastusiltaa ja kaikki sujuu paremmin.
Yöuni on tärkeää, eli aikuisen on hyvä muistaa, että harrastuksen pitää loppua vähintään 2h, mielummin 3h, ennen nukkumaan menoa. Jos se ei onnistu joka ilta, sen on onnistuttava edes joka toinen ilta. Eli sen mukaan harastuksiin. Välipäivä pitää ollä vähintään 1x viikossa, mielummin 2x viikossa jo ihan kropan palautumisen takia. Meillä on kolmasluokkalainen, jolla on tällä hetkellä 3:na iltana viikossa harrastustapahtuma, viikonloppuisin vähintään toinen päivä jotain harrastuksen takia varattu. Toinen laji kilpailullinen, toinen enemmän puhdas harrastus.
Mutta uni, ruoka ja vapaa-aika pitää vanhemman lapselle järjestää, kun noin pienestä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Ei häiritse oppitunneilla.
Sitten on ihan sama, miks ei saa nauraa ja hassutella välitunnilla? Mä haistattasiin kukkaset tuollaisilla viesteillä. Kaikkia nipoja sitä onkn päästetty opettajaksi.
Tyttöni opettaja ei saa kuria luokkaan, yrittää syytää vastuun kurinpidosta kotiin, jatkuvasti tulee wilmassa tietoa, kuinka luokassa on ollut epäjärjestystä ja rangaistuksena laittaa merkintöjä wilmaan. Uhkailee, että pitää olla kunnolla, tai tulee merkintä wilmaan. Olen miettinytkin, eikö opettajalla ole kykyä saada luokkaan järjestystä, kun on ottanut wilman kurinpitovälineeksi.
Terve poika kun tykkää touhuta eikä jaksa kuunnella vanhoja homekorvia jotka tuputtavat nykyistä kukkahattuagendaa.
Olen huomannut meidän 1-2-ja nyt 3 -luokkalaisesta, että kotona menee rauhallisemmin kun ei ole koulua. Eli kyllä se kuormitus pistää pelleilemään ja kiukkuamaan.