Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irtisanominen - sovinnollinen sopiminen

Vierailija
05.09.2016 |

Kenelläkään kokemusta? Minut irtisanottiin, ja liiton mukaan perusteita olisi riitauttaa laittomana irtisanomisena. Oikeudenkäynti aina riski ja osittain omalla kustannuksella. Siksi suositellaan sovinnollista sopimista.
Työnantaja nikotteli pitkään ja esitti monenlaisia perusteluita irtisanomiselle. Nyt kuitenkin ehdottavat sovinnollista sopimista. Palaverissa työpaikalla olisi vastapuolina kaksi esimiestä ja HR:n edustaja. Varsinkin toinen esimies on niin epämiellyttävä ja hävytön, että en missään nimessä halua mennä tuohon tilaisuuteen. Mikään summa ei korvaa sitä, että tuo esimies, narsismin ruumiillistuma, murskaa viimeisetkin rippeeni itsetunnosta. Hänen kanssaan tappelua ovat jo vuosiin karttaneet esim. työpaikan luottamusmiehet. Ja minun on pidettävä itseni koossa, koska työnhaussa on kriittiset hetket meneillään.

Onkohan tapaaminen pakollinen, vai onko ollut tapana sopia asiat esim. liiton lakimiehen kautta?
En tuonne mene, sen olen päättänyt.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota liiton lakimies mukaan ja anna sen hoitaa puheet. Puhu suoraan periaatteessa vain lakimiehesi kanssa. Sovi tästä etukäteen lakimiehen kanssa. Sovi myös lakimiehen kanssa, että jos jutut alkavat mennä asiattomiksi niin "sovittelu" lakkaa siihen ja päättäkää etukäteen mitä sinä haluat, että suostut sopimaan.

Vierailija
22/25 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli liitossa ensin juristi, jonka mukaan ei kannata viedä asiaa oikeuteen, mutta kun hän vaihtoi työpaikkaa, oli seuraava juristi eri mieltä. Koska olin valtiolla töissä, asia meni hallinto-oikeuteen ja sieltä tuli päätös (tosin vasta vuoden kuluttua), että irtisanominen oli laiton ja sain virkani takaisin samoin kuin vuoden palkan (vähennettynä ansiosidonnaisella päivärahalla). TYönantajalle tuo tuli maksamaan enemmän kuin minulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeudessa narsismin huutelu ei auta vaan vain todisteet ja todistajat pätee.

Vierailija
24/25 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka mahdollinen neuvottelu on ikävä, niin suosittelen sinne menemistä, jos työnantaja ei tee kirjallista tarjousta korvauksesta. Kirjalliseksi tarjoukseksi riittää sähköpostikin. Ota mukaan yrityksesi luottamusmies, jolla on oikeus edustaa sinua. Tätä työnantaja ei voi kieltää.

terveisin ex-luottamusmies

Vierailija
25/25 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka mahdollinen neuvottelu on ikävä, niin suosittelen sinne menemistä, jos työnantaja ei tee kirjallista tarjousta korvauksesta. Kirjalliseksi tarjoukseksi riittää sähköpostikin. Ota mukaan yrityksesi luottamusmies, jolla on oikeus edustaa sinua. Tätä työnantaja ei voi kieltää.

terveisin ex-luottamusmies

Yrityksen luottamusmies ei uskalla ajaa asiaa. Ja kun tiimistämme aiemmin on potkittu laittomasti ulos, ei luottamusmiehestä kuulemma ole ollut mitään hyötyä. Mutta silloin korvauksista on ollut pakko sopia, koska perusteita irtisanomiselle ei ollut (ei siis yt:tä käynnissä, vaan esimiehen halu vaihtaa naamoja). Yritän varmaankin ensin sitä, että korvauksista sovitaan ilman tapaamista. Näin on monesti menetelty. Ja jos tapaaminen sovitaan, olen valmiina nostamaan pöydälle todella ikäviä asioita esimiehestä - vaikka ne eivät varsinaisesti potkuihin liitykään. Laittomasti esimies on kuitenkin tuolloin toiminut, joten kuulkoon kaikki osapuolet HR:ää myöten nyt sitten virallista kautta. Kaipa sekin pientä epämukavuutta luo.

On mielestäni järjetöntä, että liitolla on juristit, joiden pitäisi hoitaa nämä neuvottelut. Maallikkonahan voin puhua helposti itseni pussiin, enkä näe, että minun pitäisi toimiakaan itseni asianajajana. Sitä varten on ammattilaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän