Nyt ne on sitten lopullisesti ohi. Menkat.
Kohdunpoisto takana. Jee jee jee! Ei enää sen puoleen kipuja ja saatanallisia vuotoja. Ei enää kalenterin kyttäämistä ja menon suunnittelemista vuotojen mukaan.
Vaikka vielä kipuilen leikkausta, on fiilis mahtava!
Kommentit (20)
Onnea :-)
Itsellä loppuneet jokin aika sitten iän kertymisen myötä. Helpotus ja vapaus!
Vierailija kirjoitti:
Plääh. Mä täällä tuskailen juuri, miten voikin olo olla kurja menkkojen ekoina päivinä. Aamulla herää hikilammikosta, vatsaan koskee, palelee, kamala nälkä koko ajan. Ja nämä vain siis ne "yleisoireet"... Loppuispa jo.
Voi räkä. Tiedän tunteen. Tsemppiä! Ap
Samat fiilikset oli mullakin, kun kohtu poistettiin vajaa vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Onnea :-)
Itsellä loppuneet jokin aika sitten iän kertymisen myötä. Helpotus ja vapaus!
No ihan varmasti! Ja kiitti. Kyllä tätä on odotettukin. Ei tarvii enää kärsiä anemiasta, lamaannuttavasta kivusta ja vuodoista jotka vaan jatku ja jatku.
Ao
Vierailija kirjoitti:
Samat fiilikset oli mullakin, kun kohtu poistettiin vajaa vuosi sitten.
😊
Ap
Vierailija kirjoitti:
Plääh. Mä täällä tuskailen juuri, miten voikin olo olla kurja menkkojen ekoina päivinä. Aamulla herää hikilammikosta, vatsaan koskee, palelee, kamala nälkä koko ajan. Ja nämä vain siis ne "yleisoireet"... Loppuispa jo.
Hikoilu, palelu, nälkä, yms. (silloin ne liittyy kuukautusiin) johtuu hormoneista. Hormonitoiminta liittyy munasarjoihin. Kohdunpoistossa ei kosketa munasarjoihin, joten hormonitoiminnasta johtuvat oireet jatkuu siis kohdunpoiston jälkeenkin, koska munasarjojen hormonitoiminta jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hikoilu, palelu, nälkä, yms. (silloin ne liittyy kuukautusiin) johtuu hormoneista. Hormonitoiminta liittyy munasarjoihin. Kohdunpoistossa ei kosketa munasarjoihin, joten hormonitoiminnasta johtuvat oireet jatkuu siis kohdunpoiston jälkeenkin, koska munasarjojen hormonitoiminta jatkuu.
No en ajatellutkaan kohdunpoistoa, mutta sattuipa vaan silmiin tämä avaus menkkojen loppumisesta samaan aikaan kun oma olo on menkkojen takia ihan perseestä. Vaihdevuosia odotellessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä yleistetä . Joillakin poistetaan myös munasarjat ja joillakin tulee ns PMS oireita kohdunpoistosta huolimatta ja toisilla ei.
Mun suurimmat vaivat olivat kivut ja runsas (15 min välein side vaihdettava) & pitkä jopa 2 vkoa kestävä vuoto. Nyt ei niistä tarvii enää ikinä huolehtia ja se on jo suuri helpotus.
Ap
Jonkinlaista vuotoa voi edelleen olla.
Onnittelut, ap! Itse viettänyt ihanaa menkatonta ja kohdutonta elämää jo kuusi vuotta. 😊
Vierailija kirjoitti:
Jonkinlaista vuotoa voi edelleen olla.
Yleensä vain, jos on tehty kohdun osapoisto, eli jätetty kohdunkaulaa. Normaalisti tehdään kuitenkin kokopoisto mutta säästetään munasarjat, jos suinkin mahdollista.
Onnellinen olet!
Vaihdevuosia odottaessa käytän yökastelijani vaippaa, kun pienemmät siteet vuotaa heti ohi. Onneks näitä kovia vuotoja tulee aika harvoin kuitenkin, mutta muutaman kerran vuodessa vuodan runsaasti.
En käytä hormonaalista ehkäisyä, joten vuoto on ihan luomu.
N36 (odottaa niitä vaihdevuosia, tuskin saan kohdunpoistoa vielä, kun lapsia vaan 2 ja olen muka vielä lisääntymisiässä)
Teininä vuosin kuin seula viikon putkeen, tunnin välein piti käydä vaihtamassa koulussakin istuessa sidettä. 17 vuotiaana minulle laitettiin kapseli ja sen jälkeen ei ole kuukautisia ollut enkä voi sanoa, että mitenkään kaipaisin. On mukava kun voi oikeasti olla vapaa. Voi urheilla, matkailla, tehdä vaikka ulkotöitä rauhassa, ilman että tarvitsee olla koko viiikkoa kotona vessan läheisyydessä. Jos ei mitään ongelmia tule, niin käytän varmaan kapseleita seuraavat 25 vuotta vielä :D
Miksi sulle tehtiin kohdunpoisto? Olen käsittänyt ettei sitä kovin helpolla tehdä?
Tyhmä kysymys, mutta alkaako vaihdevuodet kohdun poiston jälkeen?
vierailija kirjoitti:
Teininä vuosin kuin seula viikon putkeen, tunnin välein piti käydä vaihtamassa koulussakin istuessa sidettä. 17 vuotiaana minulle laitettiin kapseli ja sen jälkeen ei ole kuukautisia ollut enkä voi sanoa, että mitenkään kaipaisin. On mukava kun voi oikeasti olla vapaa. Voi urheilla, matkailla, tehdä vaikka ulkotöitä rauhassa, ilman että tarvitsee olla koko viiikkoa kotona vessan läheisyydessä. Jos ei mitään ongelmia tule, niin käytän varmaan kapseleita seuraavat 25 vuotta vielä :D
Oi, mikä tää kapseli on...?
Ei ole tullut minkään sortin vuotoa sen jälkeen kun kohtu poistettiin. Kohdunkaula säästettiin, mutta edes leikkauksen jälkeenkään ei juuri tiputellut, vaikka siitä sairaalassa varoiteltiin. Ihmettelen tosin, mistä se vuoto tulisi, kun kohtuontelo on poistettu ja sieltähän se vuoto tuli, kun limakalvo poistui, koska hedelmöittymistä ei tapahtunut.
Minulla leikkauksesta on jo parikymmentä vuotta. Siihen aikaan vielä peloteltiin naiseuden menettämisellä, aikaistuvilla vaihdevuosilla ym. Ei tullut mitään peloteltuja oireita tai tuntemuksia, vaihdevuodetkin vasta ajallaan. Olin ja olen onnellinen, että toimenpide tehtiin. Syynä oli iso myooma ja pari pienempää, jotka aiheuttivat runsasta pitkittynyttä vuotoa ja sen lisäksi vielä se iso kasvain painoi välillä virtsaputkea, jolloin rakko ei päässyt tyhjenemään. Jouduin jopa katetroitavaksi sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sulle tehtiin kohdunpoisto? Olen käsittänyt ettei sitä kovin helpolla tehdä?
Tyhmä kysymys, mutta alkaako vaihdevuodet kohdun poiston jälkeen?
Ei ala vaihdevuodet ennenaikaisesti jos munasarjat säästetään. Kohtu itsessään ei tuota mitään hormonia, joten sillä ei ole osuutta vaihdevuosien alkamiseen.
Vierailija kirjoitti:
vierailija kirjoitti:
Oi, mikä tää kapseli on...?
Aikaisemmin oli pari Implanon:ia ja nyt on Nexplanon. Ovat siis ehkäisykapseleita.