Amatöörinäyttelijät ovat tuotantoyhtiöille taloudellinen riski
Tämä kaikille teille, jotka ihmettelette, miksi elokuvissa ja tv-sarjoissa ovat aina samat näyttelijät. Viimeksi pulinaa on kuulunut Aku Louhimiehen Tuntemattoman sotilaan rooliruksesta ja valitettu Putous -näyttelijöiden läsnäolosta, Robinin ja Paula Vesalan mukanaolosta.
Tuotantoyhtiöillä ei ole varaa tehdä taloudellisesti tappuiollista elokuvaa. Rahoitukset ovat tiukassa ja budjetit pieniä. Ei voida pestata rooleihin kansalle tuntemattomia Multas-Makkeria tai Harjun Hemppaa, Heikkisen Höpönassuista puhumattakaan. Näyttelijän pitää saada kansa elokuviin ja maksamaan elokuvan tuotosta.
pyrkyreitä julkisuuteen riittää ja ohjaaja voi tuottajan kanssa vapaasti valita, kenet rooleihin ottaa. Jotkut vaikka maksaisivat, että pääsevät näkymään.
Ehkä tuntemattomien harrastajanäyttelijöiden kannattaa kokeilla siipiään maakuntien harrastaja -ja kesäteattereissa. Teatterikoulun kautta voi myöhemmin päästä mukaan isoillekin lavoille, mutta se vaatii aikaa ja pitää saada nimeä ja julkisuusarvoa, tehden työnsä hyvin.
Painotan sanaa julkisuusarvo, pitää saada ilmaista palstatilaa lehdissä ja mediassa, jossa tuotantoa myös mainostetaan.
Toivottavasti tämä selvensi tilannetta heille, jotka ihmettelevät, miksi aina käytetään samoja näyttelijöitä.
Eiväthän muutkaan työnantajat vaihda työntekijöitään kerran kuukaudessa tai uuden projektin alkaessa.
Kommentit (32)
Esko Hukkanen, Antti Reini, Kaarina Hazard, Pekka Laiho .....
Ja kukas olikaan se suomalainen ohjaaja joka käytti amatöörinäyttelijöitä loistavissa klassikkoelokuvissaan, mm elokuvassa seitsemän surmanluotia....
Reino Tolvanen onnistui aika hyvin roolissaan Tuntemattomassa ja tuskin tulee parempaa suoritusta samasta roolista keneltäkään ammattilaiselta ikinä. Muutaman yrityksen olen jo nähnytkin.
luokakokouksella enemmän katsojia kuin tuntemattomalla - wtf! lol! omg! EI vittu mihin tämä maailma on menossa :)
Vuoden 1985 Tuntemattomaan valittiin nimenomaan tuntemattomia näyttelijöitä kesäteattereista. Niin se maailma sitten muuttuu...
Kai Saara Aaltokin on roolitettu jonnekin?
Idästä tulee älymystöä. Lätäkön takainen ylpeys: twerkkaus, porno (naisen esineellistäminen) ja roskaruoka.
Se nyt varmaan on se ohjaajan näkemys ja uskallus mikä siinä painaa. Uudessa Temosen leffassa oli amatöörinäyttelijöitä (putkimies jne) pääosissa enkä kaivannut sekuntiakaan Hirviniemeä ja Leppilampea tms mukaan, sen verran nuo tyypit asiaan eläytyi.
Kuvitellaan tilanne: Ohjaaja tai tuottaja alkaa suunnittelemaan kuvitteellista elämänkertaelokuvaa. Budjetti on n: 8-11.5 milj €, pääosaesittäjä on joku amatöörinäyttelijä. Näyttelijöitä on elokuvassa n: 100, amatööri- tai halvemman hintaluokan näyttelijöitä on mukana n: 90. Yhden amatööri- tai halvemman hintaluokan näyttelijän päivänpalkka on n: 200-300 €/pv. Päivänpalkan suuruuteen vaikuttaa näyttelijän näkyvyys aikaisemmissa elokuvissa. Ohjaajan kokonaispalkka elokuvatekoon liittyen on: 2%-5% elokuvan budjetista.
Ohjaajan palkka: 8 000 000 €:n budjetti - 5% = 400 000 €
Lisäksi palkka pitää maksaa työryhmälle: Kuvaajat, maskeerauspuoli, erikoistehosteet (vfx, cgi, stunt)
Esim: Tsunamikohtauksia tehdään ulkomailla osittain aidolla vedellä tai kokonaan cgi-tehosteilla. Suomessa tsunamikohtaukset joudutaan todennäköisesti tekemään aidolla vedellä, ja cgi-tehosteilla.
Elämänkertaelokuvat aidosta laulajasta tai näyttelijästä on iso ongelma, koska tuotantoyhtiöllä ei ole mahdollisuutta hankkia tietyn aikakauden lavasteita, tai vaatteita. Esim: Puuttuvat kengät tai mekko voi aiheuttaa sen että kyseiseen aikakauteen sijoittuva kohtaus jää kuvaamatta. Lavasteita voidaan tehdä cgi-tehosteilla, mutta... Vaatteita ei voi tehdä/luoda cgi-tehosteilla.
Miksi pitää käyttää aina niitä samoja näyttelijöitä? Suomessa ei ole muita ammattinäyttelijöitä kuin Aku Hirviniemi ja putouksen porukka?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää käyttää aina niitä samoja näyttelijöitä? Suomessa ei ole muita ammattinäyttelijöitä kuin Aku Hirviniemi ja putouksen porukka?
Juuri tämä. Harva varmaan toivoo, että produktioihin valittaisiin harrastajaporukkaa.
Näyttelijöitä kuitenkin koulutetaan Suomessa vuosittain kymmeniä (+ ulkomaan tuonti). Kyllä maakuntien teattereista löytyy osaamista ja eteenkin niitä tuoreita naamoja, joita kansa haluaa. Osa katsojista on menetetty jo heti alkuun, kun roolitus ilmoitetaan. Osa ei vaan halua katsoa noita putousnaamoja, vaikka filmi muuten olisi ansiokas. Kaipa tuotantotiimi on tehnyt tarkat laskelmat, kuinka paljon kuluneet naamat vetää porukkaa teatteriin ja kuinka paljon vastaavasti aiheuttavat vastareaktioita.
Uusia näyttelijöitä esiin. Ei Kososta, Toivasta, Tolaa ja Viitalaa loputtomiin jaksa
Siis eikö Vesala ja Robin nimenomaan ole amatöörejä (jos edes sitä)?
Onhan Suomessa paljon muitakin näyttelijöitä, kuin nämä putoushahmot. On Tiina Lymi, Esko Roine, Sinikka Sokka, Milonoffin veljekset, Martti Suosalo, Jussi Lampi jne.
Tuntematon Sotilas elokuvassa se juttu nimenomaan on tehdä se tuntemattomilla näyttelijöillä. Koko elokuvan idea menee, kun siihen on pestattu nää samat jampat mitkä pyörii Putoukissa. Robin oli taas ihan käsittämätön valinta leffaan, ei MITÄÄN kosketuspintaa mihinkään normaaliin, kun on kasvanut poppariksi ja ajelee jollain Bemarilla luksuskamppeissaan. Koska kuullaan, että Cheek esittää leffassa jotain venäläistä sotajamppaa tai Mikael Gabriel?
Ymmärrän, että kivoilla tyypeillä halutaan castata että on kivaa kuvailla, mutta Tuntematon sotilas-elokuva ei toimi jos siellä on isoja staroja. Olisivat nyt menneet Loirilla, se riittää, loput olisi voineet ottaa teatterikorkeakoulusta tai vähemmän tunnetuista näyttelijöistä.
Pitkä kuuma kesä on hyvä esimerkki loistavista amatöörinäyttelijöistä. Siis leffa joka toimii juuri siksi, että mukana ei ole jo valmiiksi leimautuneita kasvoja.
Niin siis edellisessä tuntemattomassahan nimenomaan oli useita amatöörejä, kuten Rauni Mollbergin leffoissa muutenkin.
Maa on syntinen lauluhan on yksi Suomen kaikkien aikojen katsotuimmista elokuvista (yli 700 000 katsojaa) ja siinähän käytettiin lähes pelkästään amatöörejä. Mollbergihan ei käyttänyt välttämättä edes harrastajanäyttelijöitä, vaan käytti ihan kadulta löytämiään ihmisiä. Esimerkiksi Tuntemattoman Rahikaisen (Mika Mäkelä) hän löysi Teivon raveista ja Maa on syntinen laulu pääosan esittäjän Maritta Viitamäen Mikkelin satamasta, sisävesilaivan tarjoilijan hommista.
Vierailija kirjoitti:
Tuntematon Sotilas elokuvassa se juttu nimenomaan on tehdä se tuntemattomilla näyttelijöillä. Koko elokuvan idea menee, kun siihen on pestattu nää samat jampat mitkä pyörii Putoukissa. Robin oli taas ihan käsittämätön valinta leffaan, ei MITÄÄN kosketuspintaa mihinkään normaaliin, kun on kasvanut poppariksi ja ajelee jollain Bemarilla luksuskamppeissaan. Koska kuullaan, että Cheek esittää leffassa jotain venäläistä sotajamppaa tai Mikael Gabriel?
Ymmärrän, että kivoilla tyypeillä halutaan castata että on kivaa kuvailla, mutta Tuntematon sotilas-elokuva ei toimi jos siellä on isoja staroja. Olisivat nyt menneet Loirilla, se riittää, loput olisi voineet ottaa teatterikorkeakoulusta tai vähemmän tunnetuista näyttelijöistä.
V: 1955 Tuntematon sotilas elokuvan näyttelijöistä iso osa osallistui talvi- ja jatkosotaan.
V: 1985 Tuntematon sotilas elokuvan näyttelijät olivat täysin tuntemattomia.
Tämän uuden Tuntematon sotilas elokuvan isoin ongelma, ja puute on se että näyttelijät ovat pääasiassa hyvin tunnettuja näyttelijöitä. Mielestäni näyttelijävalinnat menivät täysin metsään.
Amatöörit ovat parhaimpia näyttelijöitä, koska eivät osaa näytellä. He ovat aitoja omia itseään. Mutta raharaha.
Uusi Tuntematon pitäisi tehdä niin että Martti Suosalo esittäisi kaikki muut roolit paitsi Lammiota esittäisi Oskari Katajisto. Toimisi.
Siis bile/treffi-elokuvat :) juupa juu. Kyllä Linna kääntyisi haudassaan.