Onko YO-kirjoituksissa ns. tyyli vapaa? (Saako lukiokurssien ulkopuolista tietoa hyödyntää?)
Menetin kurssikokeessa pisteitä koska ratkaisin fysiikan tehtävän integroimalla (vastaus oli oikein, mutta en saanut metodipisteitä), johtuiko se opettajasta, vai pitääkö pysyttäytyä kurssien sisällöissä? Integraali oli kyllä sinänsä oikein, menetin ne pisteet koska kurssilla ei ollut opetettu integrointia.
Entäs voiko matikassa käyttää tyyliin ristituloa? Ainakin fysiikassa olen ihan kusessa jos en saa integroida tai derivoida...
Kommentit (7)
Jaha. Tämän sitä saa kun ei oikolue. Eli "integroimalla ja derivoimalla" ja "metodipisteitä".
Tietenkin jos tehtävänannossa vaaditaan jonkin tietyn tekniikan käyttöä, niin sitä pitää käyttää, mutta muuten tyyli on vapaa. Kunhan tekemisensä perustelee.
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti menetit...
Eli joo et nyt ihan puhu totta. Ilman muuta saa fysiikan tehtävän ratkaista integroimalla ja integroimalla kunhan perustelee tekemisensä ja eikä tee virhettä. Ei siellä tehtävän pisteytyksessä ole mitään ihmeen "metoripisteitä".
Ja ihan sama matikkaankin. Saat käyttää ristituloa tai skalaarikolmituloa ja mitä tahansa muutakin ei opsiin kuuluvaa menetelmää (esim. matriisilaskentaa) kunhan vaan perustelet tekemisesi.
t. lukion mafy-ope
Siis, en tiedä miten muut tekee, mutta tämä ope ainakin pisteyttää niin, että vastauksesta saa X pistettä, välivaiheista Y pistettä (= metodipisteet) jolloin tehtävän pistemäärä on X+Y.
Ja menetin ne, koska "tuntematon menetelmä". Olisi siis pitänyt kirjoittaa että sähkövirran integraali on lataus, eikä kirjoittaa pelkkää laskua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti menetit...
Eli joo et nyt ihan puhu totta. Ilman muuta saa fysiikan tehtävän ratkaista integroimalla ja integroimalla kunhan perustelee tekemisensä ja eikä tee virhettä. Ei siellä tehtävän pisteytyksessä ole mitään ihmeen "metoripisteitä".
Ja ihan sama matikkaankin. Saat käyttää ristituloa tai skalaarikolmituloa ja mitä tahansa muutakin ei opsiin kuuluvaa menetelmää (esim. matriisilaskentaa) kunhan vaan perustelet tekemisesi.
t. lukion mafy-ope
Siis, en tiedä miten muut tekee, mutta tämä ope ainakin pisteyttää niin, että vastauksesta saa X pistettä, välivaiheista Y pistettä (= metodipisteet) jolloin tehtävän pistemäärä on X+Y.
Ja menetin ne, koska "tuntematon menetelmä". Olisi siis pitänyt kirjoittaa että sähkövirran integraali on lataus, eikä kirjoittaa pelkkää laskua?
Kyllä. Sinun olisi pitänyt perustella tuo tekemisesi pelkän integroinnin sijaan. Esim. Purkautunut varaus saadaan selvitettyä integroimalla piirissä kulkenut sähkövirta ajan suhteen tästä tähän ajan hetkeen tms.
Tosin mietin vaan, että millaisessa tehtävässä pystyt edes tuon integroinnin oikeasti tekemään? Yleensä tuollaisissa tehtävissä ei kerrota virran funktiota vaan annetaan vain se kuvaaja, josta graafisesti integroimalla saadaan varaus.
Kyllä minullakin on itselleni pisteytysohjeessa välivaihepisteitä sille tavanomaisimmalle ratkaisutekniikalle, mutta se ei tarkoita, että opiskelija jäisi ilman näitä pisteitä, jos tekee tehtävän toisella tekniikalla oikein.
Kyllähän se YO tutkintolautakunta tarkistaa ne vielä että jos joku kusipää opettaja tarkastaa väärin niin ei haittaa. En tiedä miksi kukaan lukio-opettaja haluaisi ettei opiskelijansa menesty YO-kirjoituksissa kun lukioita pisteytetään sen perusteella julkisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti menetit...
Eli joo et nyt ihan puhu totta. Ilman muuta saa fysiikan tehtävän ratkaista integroimalla ja integroimalla kunhan perustelee tekemisensä ja eikä tee virhettä. Ei siellä tehtävän pisteytyksessä ole mitään ihmeen "metoripisteitä".
Ja ihan sama matikkaankin. Saat käyttää ristituloa tai skalaarikolmituloa ja mitä tahansa muutakin ei opsiin kuuluvaa menetelmää (esim. matriisilaskentaa) kunhan vaan perustelet tekemisesi.
t. lukion mafy-ope
Siis, en tiedä miten muut tekee, mutta tämä ope ainakin pisteyttää niin, että vastauksesta saa X pistettä, välivaiheista Y pistettä (= metodipisteet) jolloin tehtävän pistemäärä on X+Y.
Ja menetin ne, koska "tuntematon menetelmä". Olisi siis pitänyt kirjoittaa että sähkövirran integraali on lataus, eikä kirjoittaa pelkkää laskua?
Kyllä. Sinun olisi pitänyt perustella tuo tekemisesi pelkän integroinnin sijaan. Esim. Purkautunut varaus saadaan selvitettyä integroimalla piirissä kulkenut sähkövirta ajan suhteen tästä tähän ajan hetkeen tms.
Tosin mietin vaan, että millaisessa tehtävässä pystyt edes tuon integroinnin oikeasti tekemään? Yleensä tuollaisissa tehtävissä ei kerrota virran funktiota vaan annetaan vain se kuvaaja, josta graafisesti integroimalla saadaan varaus.
Kyllä minullakin on itselleni pisteytysohjeessa välivaihepisteitä sille tavanomaisimmalle ratkaisutekniikalle, mutta se ei tarkoita, että opiskelija jäisi ilman näitä pisteitä, jos tekee tehtävän toisella tekniikalla oikein.
Minulla on huono näkö, sillä tavalla että ne pikku ruudut siinä kuvaajassa menee armotta pelkäksi mössöksi. Lisäksi siinä sinifunktiossa siihen jää on niin paljon osittaisia ruutuja, että eihän niistä selvää ota. Siispä etsin kuvaajan sinifunktiolle lausekkeen, (koska tiesin amplitudin ja jakson) jonka sitten integroin. Tehtävässä mainittiin, että kuvaaja on sinimuotoinen.
Eli siis ainoa ongelma oli todennäköisesti se, että en maininnut että selvitin tässä nyt kuvaajan alle jäävän pinta-alan? Kiitos selvennyksestä. AP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti menetit...
Eli joo et nyt ihan puhu totta. Ilman muuta saa fysiikan tehtävän ratkaista integroimalla ja integroimalla kunhan perustelee tekemisensä ja eikä tee virhettä. Ei siellä tehtävän pisteytyksessä ole mitään ihmeen "metoripisteitä".
Ja ihan sama matikkaankin. Saat käyttää ristituloa tai skalaarikolmituloa ja mitä tahansa muutakin ei opsiin kuuluvaa menetelmää (esim. matriisilaskentaa) kunhan vaan perustelet tekemisesi.
t. lukion mafy-ope
Siis, en tiedä miten muut tekee, mutta tämä ope ainakin pisteyttää niin, että vastauksesta saa X pistettä, välivaiheista Y pistettä (= metodipisteet) jolloin tehtävän pistemäärä on X+Y.
Ja menetin ne, koska "tuntematon menetelmä". Olisi siis pitänyt kirjoittaa että sähkövirran integraali on lataus, eikä kirjoittaa pelkkää laskua?
Kyllä. Sinun olisi pitänyt perustella tuo tekemisesi pelkän integroinnin sijaan. Esim. Purkautunut varaus saadaan selvitettyä integroimalla piirissä kulkenut sähkövirta ajan suhteen tästä tähän ajan hetkeen tms.
Tosin mietin vaan, että millaisessa tehtävässä pystyt edes tuon integroinnin oikeasti tekemään? Yleensä tuollaisissa tehtävissä ei kerrota virran funktiota vaan annetaan vain se kuvaaja, josta graafisesti integroimalla saadaan varaus.
Kyllä minullakin on itselleni pisteytysohjeessa välivaihepisteitä sille tavanomaisimmalle ratkaisutekniikalle, mutta se ei tarkoita, että opiskelija jäisi ilman näitä pisteitä, jos tekee tehtävän toisella tekniikalla oikein.
Minulla on huono näkö, sillä tavalla että ne pikku ruudut siinä kuvaajassa menee armotta pelkäksi mössöksi. Lisäksi siinä sinifunktiossa siihen jää on niin paljon osittaisia ruutuja, että eihän niistä selvää ota. Siispä etsin kuvaajan sinifunktiolle lausekkeen, (koska tiesin amplitudin ja jakson) jonka sitten integroin. Tehtävässä mainittiin, että kuvaaja on sinimuotoinen.
Eli siis ainoa ongelma oli todennäköisesti se, että en maininnut että selvitin tässä nyt kuvaajan alle jäävän pinta-alan? Kiitos selvennyksestä. AP.
Luultavasti et tosiaan perustellut tarpeeksi. Myös tuo funktion muodostaminen olisi pitänyt perustella eikä sitä olisi saanut heittää suoraan paperille suoraan ilman selityksiä.
Fysiikassa perustelut on aika oleellinen osa tehtävää. Itseasiassa ne perusteluthan on juuri sitä fysiikkaa. Matikka on sitten vaan työkalu, joka tietenkin pitää hallita, mutta ei itsessään kerro juuri mitään fysiikan ymmärryksestä. Mäkin saatan karusti napata puolet pisteistä pois, jos opiskelijalta ei löydy mitään perustelua ratkaisunsa millekään vaiheelle. Tämä siitä huolimatta, vaikka laskut olisi täysin oikein.
Ihan varmasti menetit...
Eli joo et nyt ihan puhu totta. Ilman muuta saa fysiikan tehtävän ratkaista integroimalla ja integroimalla kunhan perustelee tekemisensä ja eikä tee virhettä. Ei siellä tehtävän pisteytyksessä ole mitään ihmeen "metoripisteitä".
Ja ihan sama matikkaankin. Saat käyttää ristituloa tai skalaarikolmituloa ja mitä tahansa muutakin ei opsiin kuuluvaa menetelmää (esim. matriisilaskentaa) kunhan vaan perustelet tekemisesi.
t. lukion mafy-ope