Hakeudutaanko ja pääseekö turvakotiin ilman väkivallan uhkaa?
Kommentit (7)
No mulla on nyt ihan tuoretta kokemusta turvakodissa olosta. Lapsemme on sairaalahoidossa ja osasto loppuviikot aina kiinni. Meidät käytännössä pakotettiin sairaalan taholta turvakotiin (siis koko perhe) reilu viikko sitten. Saimme liikkua vapaasti taloon ja talosta pois, mutta siellä piti olla. Sairaala olisi taas laittanut meidät sinne täksi viikonlopuksi, mutta nyt kaupunki torppasi kuvion. Saamme siis olla kotona.
Emme edelleenkään tiedä, miksi meidät velvoitettiin menemään sinne taloon.
Eli me siis olimme siellä ilman että olisimme halunneet ja kokeneet sitä omaksi jutuksemme. Hyvä paikka ja hienoa henkilökuntaa siellä oli.
Olen ymmärtänyt, että turvakoti on juurikin niille jotka eivät voi mennä kotiin väkivallan pelossa ja että siellä olo ei ole ilmaistakaan.
Turvakotiin pääsee hädässä, oli hätä mikä vain. Ei mua oltu lyöty, uhattu vaan. Olin tilanteesta niin rikki, kun tuli niin yllättäen. Jälkikäteen ajateltuna olisin hyvin voinu mennä vain hotelliin tai jollekin kaverille pariks yöks, mut siinä tilanteessa ei aivot juossu ja keskusteluapu oli tervetullutta ja se huolenpito turvakodissa. Se että joku sanoo, että nyt oot turvassa.
Kolmonen vielä kommentoi:
kaupunkimme sivujen mukaan hinta on 15 €/vrk/hlö. Emme maksaneet mitään, ehkä meille tulee lasku. Siellä talossa ei varmaan rahaa käsitellä ollenkaan.
Koko suhteen, ja varsinkin eroprosessin, ajan koin henkistä väkivaltaa ja fyysisen väkivallan uhka oli olemassa. Olin lapsieni kanssa turvakodissa useamman viikon, koska muuta mahdollisuutta ei ollut. Kunta antoi maksusitoumuksen.
up