Nettotulot yhteensä n. 4200 e, säästöön vain n. 1000-1500 e/kk
Pakollisia kuluja noin 1000 e/kk plus muut kulut joita sattuu tulemaan, mm. Verot, vakuutukset, auton huollot, matkat jne. Aika vähän jää säästöön mutta mihin menee rahat kun emme tuhlaile turhiin. Miten teillä muilla kertyy säästöön ja saisitteko enemmän säästettyä kuin me?
Kommentit (66)
Pahoittelen, olen ihan ulalla näistä asioista, mutta: tienaavatko ihmiset keskimäärin Suomessa näin hyvin kuin tässä ketjussa? Tiedostan kyllä olevani pienituloinen, mutta en ole jotenkin osannut ajatella, että ns. "tavalliset" ihmiset tienaavat moninkertaisesti sen verran kuin minä. Yritän kuvitella, millaista olisi elämä tuollaisilla tienesteillä. Minulla jäisi kyllä todella reippaasti noista summista rahaa säästöön.
No kahden ihmisen taloudessa saisin kyllä enempi säästöön. Mutta helposti ne rahat palaa jos matkustellaan ja syödään ulkona + muutenkin pihistelemättä.
Meillä nettotulot 3200€/kk ja säästöön siitä menee 500€. Mutta meillä on myös kaksi lasta + koira.
Itselläni menee vuokraan (sis sähkö, netti ja vesi) ja yhteiselle taloustilille 550€/kk. Puoliso maksaa saman verran vuokrasta ja talousmenoista. Itsellå bussikortti 34€/kk ja puhelinlasku 21€/kk. Asp-tilille säästän joka kuukausi 500€. Olen vielä opiskelija ja tämän vuoden bruttopalkka on noin 15500€ ja 6 kuukaudelta opintuki+asumislisä.
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelen, olen ihan ulalla näistä asioista, mutta: tienaavatko ihmiset keskimäärin Suomessa näin hyvin kuin tässä ketjussa? Tiedostan kyllä olevani pienituloinen, mutta en ole jotenkin osannut ajatella, että ns. "tavalliset" ihmiset tienaavat moninkertaisesti sen verran kuin minä. Yritän kuvitella, millaista olisi elämä tuollaisilla tienesteillä. Minulla jäisi kyllä todella reippaasti noista summista rahaa säästöön.
Ihmettelin itsekkin, todellä paljon 3000-3500 nettotuloja per henkilö. 3500 netto vatii kuitenkin likemmäs 6000 bruttoa, keskiansio suomessa on 3500 ja mediaani reilusti alle 2700... hyvätuloista porukkas palstalla pyörii.
Meillä nettotulot 6400-6900€. Lainaa lyhennetään 1000€/kk ja lapselle säästetään 222€/kk. Mies säästää lisäksi 870€/kk työnantajan kautta. Pari tonnia kuussa menee siis tavallaan säästöön. Enemmänkin voitaisiin saada säästöön, mutta nyt on näköjään menossa tällainen vaihe, ettei jakseta elää niin kovin nuukasti. Lukion alkamisesta tuli paljon kertaluonteisia kuluja (läppäri 1900€ ja teinin vaatevarasto melkein kokonaan uusiksi, koska kaupunkilukio vaihtui maalaislukioon) ja lisäksi tulee koulumaksu 300€/kk ja tietty kirjat myös, joten ehkä tässä joudutaan vähän tarkemmin katsomaan rahankäyttöä.