Missä iässä kuukautiset alkavat häiriintymään tai jäämään pois?
Olen 47v ja aina ollut kierto 26-28 vrk. Nyt mennyt jo 31 päivää, eikä näy - onko tää jo vaihdevuosia sitten?
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Minulla loppuivat 51-vuotiaana.
Oliko mitään ennakko-oireita tai kierron vaihteluita, ja jos oli, milloin ne alkoivat?
Itselläni loppui 41-vuotiaana. Jos ei ala näkymään niin kannataa käydä lääkärissä.
Jäivät pois kuin seinään, kun kohtu jouduttiin poistamaan myoomien ja niistä johtuvien liian runsaiden vuotojen takia. Olin silloin 45-vuotias. Vaihdevuosien alkamista oli sitten vähän hankalampi seurata, mutta pari vuotta pääle viisikymppinen oli, kun alkoi tulla hikoilunpuuskia, unihäiriöitä, mielialan heittelyä jne. Noin neljä vuotta käytin estrogeenia, mutta vähensin heti, kun alkoi tuntua, että pienempikin annos riittää ja jätin kokonaan pois, kun tuntui, etten enää sitä tarvitse. Lääkäri vähän urputti, mutta itsepä tein ratkaisuni ja ihan oikean ratkaisun.
Voi hyvinkin olla ensioireita vaihdevuosista.
Epäsäännöllinen kierto voi jatkua parikin vuotta ennen kun vuodot loppuvat kokonaan. Kierto voi siis joskus olla huomattavasti normaalia lyhyempikin ja sitten taas pitkä väli. Kannattaa varautua tähän.
Minulla loppuivat 51-vuotiaana.