Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini oli lukenut lapsellemme Raamattua

Vierailija
03.09.2016 |

Kyseessä siis neljävuotias. Tyttö oli hoidossa äidin luona muutaman tunnin. Minä en kuulu kirkkoon, mieheni kuuluu, mutta emme ole uskovaisia. Äitini on lapsen syntymästä asti paasannut siitä, miten lapsi pitäisi kasvattaa kristinuskon oppeihin, hänet pitäisi laittaa seurakunnan kerhoon yms.

Lapsi on miehen toiveesta (perinne & kummit) kastettu, mutta ennen kuin päädyimme tuohon päätökseen, äitini pommitti melkein päivittäin, että ristiäiset on pakko pitää.

Oli sitten tuon 1,5 tunnin aikana lukenut lapselle Raamattua ja kertonut taivaasta, helvetistä ynnämuusta. Nyt lapsi kyselee, että ovatko nuo tarinat totta. Äiti oli sanonut lapselle myös, että "ala sinäkin rukoilemaan niin pelastut", nyt lapsi miettii, että joutuuko helvettiin jos ei rukoile päivittäin.

Haluaisin että lapsi saa itse valita oman kantansa uskontoihin, kunhan kasvaa. En siis haluaisi ihan suoralta kädeltä sanoa, että ei ole totta. Sanoin jo lapselle, ettei noista jutuista kannata huolehtia, ne ovat sellaisia aikuisten maailmaan kuuluvia asioita. Sanoin myös, että nuo jutut mistä hänelle on kerrottu, ovat sellaisia, että jotkut ihmiset niihin uskovat, vähän samoin kuin joulupukkiin (lapsi ei usko joulupukkiin)

Kerroin myös, että isä ja äiti eivät usko, samoin eivät mummi ja ukkikaan (miehen vanhemmat), eikä kukaan meistä ole menossa mihinkään helvettiin.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen usko on ihana asia. Sinulla ei ole mitään oikeutta riistää tätä viattomuutta häneltä nyt kun on löytänyt valon tielle.

Vierailija
2/14 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan ei enää mummolaan. Ja kerro miksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoisin tuossa tilanteessa, että ei ole totta, mummo höpisee omiaan, ihan höpöhöpöä tms.

Vierailija
4/14 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen usko on ihana asia. Sinulla ei ole mitään oikeutta riistää tätä viattomuutta häneltä nyt kun on löytänyt valon tielle.

Ihana usko siihen että joutuu helvettiin.

Vierailija
5/14 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5 ja erittäin heikko 0 vieläpä

Vierailija
6/14 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo joo. Täällähän kulkee huivipäitäkin ihan vapaana, joten mitä ihmettelet uskonto-asioita.

Vierailija
7/14 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo oli ihan ok äidiltäsi, vaikka olette itse uskonnottomia. Voit selittää lapselle, että eri ihmiset uskoo eri tavoin. Kerro, että äitisi on uskovainen ja uskoo Jumalaan jne. Sitten voit kertoa oman kantasi mukaan, että lapsi itse voi valita mihin uskoo. Ja näinhän se on, edes Jumala ei pakota ketään uskomaan!

Suomi on kristitty maa ja niin umpiossa et voi lastasi kasvattaa, etteikö hän ikinä uskonasioihin törmäisi. Terveessä uskossa ei ole mitään ihmistä vahingoittavaa, se on yhteyttä Jumalan kanssa, ei sitä tarvitse pelätä. Eri asia on tiukat lahkot, jotka pakottaa ihmisiä tiettyihin muotteihin, niissä on usein hengellistä väkivaltaa yms. Mutta ihan perustiedot kristinuskosta nyt ei pitäisi ketään tässä maassa hetkauttaa.

Vierailija
8/14 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sinun täytyy ottaa äitisi puhutteluun, ja sanoa, että te itse hoidatte lapsenne kasvatuksen. Jos väittää, että hänellä on oikeus jakaa tuota ilosanomaansa, niin älkää antako hänelle lasta hoitoon.

Nuo helvettijutut eivät tee kenellekään lapselle mitään hyvää.

Vierailija
9/14 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta EI ole ok, että mummo alkaa totena kertoilla lapsenlapselleen tuollaisia, kun kerran hyvin tietää, että lapsen vanhemmat eivät ole uskovia, ja haluavat lapsensa voivan isompana päättää asiasta itse.

Vanhempien kasvatuslinjoja kuuluu isovanhempienkin kunnioittaa!

Mutta sinänsä olen sitä mieltä, että mitään isompaa vahinkoa ei ole tapahtunut. Minä olen lapsilleni jo pienenä kertonut, mitä kristinusko ajattelee, mitä hindut jne. Että kukin voi itse päättää, miten uskoo, jos uskoo.

Sinuna ap kävisik keskustelun nyt lapsen kanssa eri uskonnoista, lapsen tasoisesti. Jos er jo käynytkin. Kirjastoissa on lapsille tarkoitettuja kirjoja aiheesta.

Ja varsinkin puhuisin äitini kanssa. Että hänen pitää kunnioittaa teidän päätösvaltaanne siinä, millaisin opein lasta kasvatetaan. Jos hän ei sitä osaa kunnioittaa, lasta ei voi jättää kahdestaan hänen kanssaan. Varsinkaan mikään helvetillä pelottelu EI ole asiallista, lapsi voi alkaa murehtia paitsi itseään, myös sitä, miten teille vanhemmille käy, kun ette usko.

Vierailija
10/14 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kukaan ole lukenut raamattua lapselle tai mitään muutakaan. Päiväkodin kanssa ovat käyneet kirkossa. Lapsi sitten kysyi ovatko nämä asiat totta. Vastasin hänelle, että jotkut uskovat niiden olevan totta ja jotkut eivät usko. Ja kyselin hänen omaa mielipidettään asiaan.

Mekään emme lapsiamme ole kastaneet, sillä emme kuulu kirkkoon. Meille on ihan se ja sama, jos lapsi kääntyy uskoon, oli se sitten kristittyjen usko tai vaikka buddhalaisuus.

Vierailija
11/14 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle annettiin lapsena uskonvapaus. Kuulun evlut kirkkoon ja perheeni ei ole uskonnollinen. Aina kun olen kysynyt jotain siihen liittyvää mitään ei ole kielletty mutta aina vastattu. Menin viime kesänä rippikoulun ja valitsin että en usko. Olisi ollut ikävää jos minua olisi painostettu tässä asiassa.

Vierailija
12/14 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet suuren palveluksen jos kasvatat lapsestasi ateistin. Mitä enemmän noita tosiuskovia on (oli uskonto mikä tahansa) sitä huonompi.

Vierailija
13/14 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No missäs se suvaitsevaisuus nyt on? Musulmaanit saa mellastaa miten vaan mutta auta armias kun mummo lukee raamattua ja viettää aikaansa lapsenlapsensa kanssa niin heti ollaan valittamassa.

Vierailija
14/14 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näen, että uskonnosta tulee puhua lapsen kehityksen mukaan. Kertoa erilaiset näkökulmat. Meillä on kotona raamattu, joka sopii lapsen kehitykseen ja hän valitsee sen itse, kun haluaa sitä lukea. t. Äiti ja srk nuorisotyönohjaaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi