Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Useamman kissan omistajat ohoi!

Vierailija
02.09.2016 |

Kyselisin teiltä käytännön asioista kun mieltäni on kutkuttanut ajatus ottaa hyperaktiiviselle kissalleni kaveri. Ainoa asia mikä mietityttää on juurikin nämä käytännön asiat..

1) Asun 32 neliöisessä asunnossa jossa on lasitettu parveke joka tuo lisätilaa, mietin onko tämä kahdelle kissalle liian pieni sotatantere :S

2) Matkustus. Asun tällä hetkellä Turussa mutta kotipaikkakuntani sijaitsee Keski-Suomessa ja sinne tulee matkusteltua väh. kerran kuussa. En omista autoa joten kuljen junalla. Miten olette matkustaneet useamman kissan kanssa? Tällä hetkellä jo välillä kiroan mielessäni tuota kun pitää viedä omat tavarat, kissan tavarat ja itse kissa että miten selviytyisin kahden kanssa? Jostain luin että ''kaksi kissaa mahtuu yhteen koppaan'' mutta tuo kollikissani vie jo itsessään kopassa tilaa..

Muita vinkkejä otetaan myös vastaan ja toivon että keskustelu pysyisi hyvänä.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustamisesta en osaa sanoa, mutta asunnon koosta sen verran, että kissalle neliöt eivät ole niin tärkeitä kuin kuutiot. Eli jos on kunnolla mahdollisuus myös kiivetä ylöspäin, niin tila riitää kahdellekin. Etenkin jos on kaikenmoisia piiloja, jonne voi vetäytyä halutessaan rauhaan.

Vierailija
2/18 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa! Kisuni tarvitsisi leikkikaverin (vuoden ikäinen). Mietin vain että miten mielenterveyteni kestää kahta kissaa kun tässä yhdessä tapauksessa on aika paljon sulateltavaa .. :--D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustamisesta en osaa sanoa, mutta asunnon koosta sen verran, että kissalle neliöt eivät ole niin tärkeitä kuin kuutiot. Eli jos on kunnolla mahdollisuus myös kiivetä ylöspäin, niin tila riitää kahdellekin. Etenkin jos on kaikenmoisia piiloja, jonne voi vetäytyä halutessaan rauhaan.

Minulla on kaksi korkeampaa raapimapuuta mutta olen ajatellut kehittää jonkunnäköisen ''kiipeilyseinän'' :p

Vierailija
4/18 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys täältäkin: Miten edell. kissanne on suhtautunut uuteen kissaan? Hyvin? Vaikea alku? 

Terv. Saman ajatuksen kanssa painiva

Vierailija
5/18 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kaksi kissaa ja suoraan sanoen toinen kissa ei hirveästi tuo lisää hommaa. Kissoille neliöiden sijaan ne kuutiot ovat tärkeitä. Meillä 58 neliötä (asun kaksiossa avomieheni kanssa) ja lisäksi lasitettu parveke. Kissoilla vapaa pääsy joka huoneeseen ja on kiipeilytilaa. Tämä nuorempi on aika villitapaus. Todella huomionkipeä, leikkisä, yms. Helpottaa kun taloudessa toinen kissa. Ennen kuin hankin toisen kissan minulla oli juurikin vain tämä villimpi tapaus joka sitten illat riehui menemään. Virtaa oli aina liikaa. Nyt kun toinen kissa he leikkivät ja viettävät keskenään kotona aikaa kun olen poissa. Meillä nykyään todella hyvä tilanne :). Kissat viihtyvät yhdessä ja tykkäävät esimerkiksi nukkua yhdessä. Öisin meillä kyllä nukutaan koko pesue yhdessä mieheni ja minun sängyssä. Ensivuonna talouteemme muuttaa toivottavasti kolmaskin kissa ja toivottavasti tulokas sopeutuu laumaansa hyvin.

Matkustelusta en osaa sanoa. Markkinoilla on myynnissä isoja kantokoppia johon kyllä meidänkin kaksi viikaria mahtuisivat yhdessä (toinen yli 6 kiloa ja toinen yli7.) Me matkustamme kuitenkin autolla, koska toisella kissoista matkapahoinvointia yms. Joten tarvii omat järjestelyt ja paikan matkustaessa.

Vierailija
6/18 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan kannattaa laittaa seinälle taaoja tuomaan kissalle lisää pinta-alaa.

Kissat voi laittaa kahteen koppaan, mutta nyös yhteen, mikäli kissat tulevat toimeen keskenään ja koppa on riittävän suuri (ja ennen kaikkea painoraja ei ylity. Ylittyessä koppa voi "ratketa liitoksistaan" ja kissat siinä rytäkässä karata!).

On myös olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin perinteinen koppa, esimerkiksi zooplussan sivuilta löydät näitä.

Minulla on molemmille ostettu eläintarvikeliikleestä oma laukku. Urheilukassin tapainen, jonka laitan olkapäälle, toisen toiselle ristiin (oikealta olalta vasemmalle lantiolle ja toisinpäin). Autoon taas on yksi suurempi turvavöillä kiinnitettävä häkki. :)

Vierailija
7/18 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon matkustamisen suhteen tekisin mieluummin niin, että hankkisin luottohoitajan niille kissoille.

Meidän vanha kissa sai pennun hoivattavakseen, kun elinkumppani kuoli. Ne olivat samasta pentueesta, joten se toisen kissan ikävä oli valtaisa. Tosin tajusin vasta pentua hakiessa että sehän on ihan eri luontoinen kuin sisarukset.

Vähän aikaa siinä meni ja sellainen sylikkäin nukkuva läheisyys noilta puuttuu, mutta leikkivät ja pesevät toisiaan.

Työkaverilla on kaksi kissaa, jotka eivät seitsemän vuoden jälkeenkään ole mitään ystäviä.

Vierailija
8/18 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

KattiMatikainen kirjoitti:

Tapa se kissa

Ota ne lääkkeet.

Vierailija
9/18 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nykyinen kissani on toooodella sosiaalinen, junassakin menee sylissä ja pyrkii muiden eläinten luokse tutustumaan. Pitää katsoa toisen kissan kohdalla että on hyvin samankaltainen, tai sitten jos pentuna ottaa niin suurempi todennäköisyys että ystävystyvät? 

-AP

Vierailija
10/18 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi korkeampaa raapimapuuta mutta olen ajatellut kehittää jonkunnäköisen ''kiipeilyseinän'' :p

Kiipeilyseinä olisi kyllä varmaan todella pop, vaikka kissoja olisi vain yksi! Meillä oli aikoinaan kissa, jolle kiipeilyseinän virkaa toimitti ihan seinälle ripustettu ryijy tms. Kissa kiipesi seinän ja ryijyn väliä, sai tietysti tekstiilistä kynsillään hyvin kiinni.

Sitä, miten kissat sopeutuvat toisiinsa, on aika mahdoton ennustaa etukäteen. Joskus tuollaisesta parista kehkeytyy ylimmät ystävykset, joskus välit pysyvät lopun ikää viileän asiallisina, joskus joutuu jatkuvan tappelun vuoksi luopumaan tulokkaasta. Yleensä pentu otetaan paremmin vastaan kuin täysikasvuinen.

Vierailija
11/18 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiipeilyseinä olisi kyllä varmaan todella pop, vaikka kissoja olisi vain yksi! Meillä oli aikoinaan kissa, jolle kiipeilyseinän virkaa toimitti ihan seinälle ripustettu ryijy tms. Kissa kiipesi seinän ja ryijyn väliä, sai tietysti tekstiilistä kynsillään hyvin kiinni.

Sitä, miten kissat sopeutuvat toisiinsa, on aika mahdoton ennustaa etukäteen. Joskus tuollaisesta parista kehkeytyy ylimmät ystävykset, joskus välit pysyvät lopun ikää viileän asiallisina, joskus joutuu jatkuvan tappelun vuoksi luopumaan tulokkaasta. Yleensä pentu otetaan paremmin vastaan kuin täysikasvuinen.

Totta :) Haluaisin kovasti adoptoida kodittoman kissan ja olen katsellut mm. hesyltä kissoja, mutta niissä on aina se riski ettei tule toimeen kun ei tiedä taustoja jos on esim. loukutettu :/

Vierailija
12/18 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on vähän isompi kantokoppa johon menee kaksi kissaa, kuhan tulee toimeen kuten joku jo mainitsikin =)

Vierailija
13/18 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta :) Haluaisin kovasti adoptoida kodittoman kissan ja olen katsellut mm. hesyltä kissoja, mutta niissä on aina se riski ettei tule toimeen kun ei tiedä taustoja jos on esim. loukutettu :/

Hesyllä kyllä kertovat kissan luonteesta ja pääset itsekin katsomaan. Kaikkien etu on, että kissa löytää sopivan ja loppuelämän kodin :)

Vierailija
14/18 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten siitä vielä kyselisin että onko kokemusta onko järkevämpi ottaa (leikattu) tyttö vai poika kaveri tälle leikatulle 1,5v kollille?

-AP

Vierailija
15/18 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten siitä vielä kyselisin että onko kokemusta onko järkevämpi ottaa (leikattu) tyttö vai poika kaveri tälle leikatulle 1,5v kollille?

-AP

Jos otat pennun, ei ole mitään väliä sukupuolella, kun kissasi on leikattu. :)

Toista aikuista ottaessa ei kannata ottaa toista kollia, tulee reviirisota. Voi tulla tosin naaraankin kanssa, etenkin jos uusi on vanhempi.

Vierailija
16/18 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zooplussalta löytyy myös selkäreppuja, jotka ovat kissan kantolaukkuja siis. Sellainen olisi ehkä matkustaessa kätevä?

Vierailija
17/18 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa! Kisuni tarvitsisi leikkikaverin (vuoden ikäinen). Mietin vain että miten mielenterveyteni kestää kahta kissaa kun tässä yhdessä tapauksessa on aika paljon sulateltavaa .. :--D

Ei kissasi tarvitse leikkikaveria. Aikuiset kissat voivat oppia tulemaan toimeen keskenään, mutta eivät ne toista kissaa kaipaa.

Kissa on yksin elävä reviirieläin.

Vierailija
18/18 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen kissan ottamisessa on aina riskinsä, vaikka yleensä homma menee varmasti ihan hyvin. Mutta jos kissat eivät jostain syystä tulekaan toimeen, niin silloin iso koti auttaa asiassa. Pienessä kodissa tappelua voi tulla helpommin. Me otettiin vuosi sitten 8-vuotiaalle kissallemme kaveriksi pentu ja jostain syystä näistä ei koskaan tullut bestiksiä. Siis välillä nukkuvat aika lähekkäin (esim. 20 cm päässä toisistaan) ja juoksentelevat (eli leikkivät) yhdessä, mutta kuitenkin tämä vanhempi kissa ei ole täysin hyväksynyt pienempää. Saattaa esim. sähistä jos tulee lähelle tai lähteä pois jos pienempi tulee luokse. Huomaan tätä esiintyvän silloin kun vanhempi haluaisi olla rauhassa (eli ei ottaisi silitystäkään vastaan) ja pienempi menee härppimään että "leikitään leikitään". Eli meillä tämä 170 neliötä auttaa asiaa, kun kissat voivat olla eri kerroksissakin silloin kun seura ei ole niin mieluista ja sitten kun taas onkin läheisyyden kaipuu niin hakeutuvat samaan tilaan ja aika lähelle toisiaan. Minä en uskaltaisi näitä kahta pitää 30 neliön tilassa, koska näkee että vanhempi kissa tarvii välillä sen oman tilan että pääsee kauas. Asuimme aiemmin 70 neliöisessä ja sielläkin näki että vanhempaa ahdisti, joten muutto tuli hyvään saumaan kun nyt voi olla rennommin. Mutta tämä meidän vanhempi kissa on kyllä ollut aina tosi introvertti, ujo ja arka ihmisiäkin kohtaan, että liittynee varmasti siihen tämä pienemmän ajoittainen välttely.

Kauhea selostus :D Mutta siis pointtina vain että yleensä kaksi kissaa varmasti menee ihan hyvin 30 neliön asunnossa, jos tosiaan saa sitä kiipeilytilaa seinille. Mutta että huonolla tuurilla ne ovat samanlaisia kuin meillä, eli tarvivat enemmän rauhaa ja tilaa.

Ja matkustamisessa komppaan sitä, että ostat olkalaukut molemmille. Näppärämmät kantaa kuin ne neliskanttiset kopat. Samaan koppaan/laukkuun voi toki laittaa, mutta minä en näitä meidän kissoja uskaltaisi laittaa eli pitää miettiä se miten hyvin tulevat toimeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme