Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kunnianloukkaus levittää virheellistä tietoa jonkun pariskunnan erosta?

Vierailija
02.09.2016 |

Vai täyttääkö se kunnanloukkauksen tunnusmerkit?

Eräs henkilö levittää tällaista tietoa entisellä kotipaikkakunnallani, siis synnyinseudullani. Eihän se nyt niin hirveänkamalaa ole tässä maailmankaikkeudessa, mutta kiusallista ja loukkaavaa kuitenkin.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnanloukkaus:)

Vierailija
2/24 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai joo, kunnanloukkaus. No otsikossa sentään oikein :D

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti meinasit tehdä rikosilmoituksen siitä että joku väittää teidän eronneen? Eiköhän poliisilla ole miljoona kertaa parempaa tekemistä...

Vierailija
4/24 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se kamalaa. Ehkä puolisosi on nähty toisen kanssa usein ja lämpimissä merkeissä.

Vierailija
5/24 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti meinasit tehdä rikosilmoituksen siitä että joku väittää teidän eronneen? Eiköhän poliisilla ole miljoona kertaa parempaa tekemistä...

Eiköhän tässä nyt ollut kyse siitä, että levitetään virheellistä tietoa esim. eron syistä. Mutta tiesithän sinä sen, juorumammana sinun piti vain päästä vähättelemään.

Vierailija
6/24 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En meinaa tehdä mitään rikosilmoitusta.

Minua vaan kiinnostaa, onko tuo vakava asia levittää tuollaista tietoa, joka nyt leviää kulovalkean tavoin siellä ja asiaa puidaan, kun ei ole oikein muutakaan tekemistä siellä näköjään. En todella aio ryhtyä mihinkään "toimiin", mutta kiinnostaa vaan, voisko tuollaisen tiedon levittämisellä periaatteessa olla seuraamuksia.

ap

Vierailija
7/24 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä puolisosi on nähty toisen kanssa usein ja lämpimissä merkeissä.

Ei ole kyse siitäkään.

ap

Vierailija
8/24 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis emme ole eroamassa todellakaan. Juoru siis on laitettu liikkeelle, että olemme eronneet, vaikkemme ole.

ap

Vierailija
9/24 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, missähän se raja menee, että ois kunnianloukkauksesta kyse. Ihmiset puhuvat ja ovat aina puhuneet, hyvää ja pahaa. Ihmisillä voi itsellään olla jo lähtökohtaisesti virheellinen käsitys asioista, eivätkä edes ymmärrä tekevänsä mitään pahaa puhuessaan muiden kanssa.

Ota yhteys tuohon mielestäsi väärän tiedon levittäjään, koska tiedät, kuka sitä väärää tietoa levittää, ja kysy häneltä, miten hän on asiat käsittänyt, mistä muille on puhunut, kun korviisi on kantautunut sellaista ja tällaista. Reilusti vaan ja ärsyilemättä otat yhteyttä. Mieluiten ihan kasvokkain ja kahdestaan. Pyydä kaffeelle. Kerro, mitä mieltä itse olet. Kerro, että sinun haavoihisi sattuu ja pyydä, ettei enää puhuisi muille sinusta. Tavallinen ymmärtäväinen ihminen kyllä tajuaa. Jos on kuitenkin jotenkin väärämielinen ihminen, eivät ne muutkaan ihmiset hänen juttujaan silloin ihan tosissaan ota.

Kertomuksilla on myös tapana värittyä yhä lisää huhumyllyssä, joten joissakin tapauksissa kantsii vain nostaa hattua ja antaa huhujen laantua, kun uutta matskua ei anna myllyyn jauhettavaksi.

Mitään käräjärevohkaa ei kannata ajatella pikku jutuista, sillä siitä se vasta myllyt alkavatkin jauhaa! Parempi vaihtoehto on olla hiljaa ja antaa tyhmien tynnyreiden kolista!

Vierailija
10/24 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua vaan kiinnostaa, onko tuo vakava asia levittää tuollaista tietoa, joka nyt leviää kulovalkean tavoin siellä ja asiaa puidaan, kun ei ole oikein muutakaan tekemistä siellä näköjään. En todella aio ryhtyä mihinkään "toimiin", mutta kiinnostaa vaan, voisko tuollaisen tiedon levittämisellä periaatteessa olla seuraamuksia.

ap

Turha kommentti, kun en tiedä faktoja mutta näin maalaisjärjellä ajateltuna ei ihan rikosilmoituksen veroinen juttu. Eri asia varmasti, jos nämä juorut olisivat esim. mustaa valkoisella jonkun FB-seinällä mutta ihmiset valitettavasti juoruvat aina. Itse voisin laittaa vaikka jonkun humoristisen fb-päivityksen ja kirjoittaa siihen, että jos ihmisillä on kysyttävää teidän erosta niin vastaat siihen ja siihen aikaan.

Ehkä jollain pikkupaikkakunnalla monet ihmiset elävät mehevistä juoruista mutta eiköhän nekin pian lopu. :/

Vierailija
11/24 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastaaja 9.

Tiedän siis tosiaankin henkilön, joka tätä juorua levittää, joten voisin kyllä puhutella häntä. Ehkä se auttaisi. Harmittaa vanhojen vanhempieni puolesta, jos tämä kantautuu heidän korviinsa. Olen onnellisesti naimisissa, enkä muuttanut miehestäni erilleen, kuten juoru väittää.

ap

Vierailija
12/24 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Riippuu siitä, voidaanko katsoa, että virheellisen tiedon levittämisestä aiheutuu haittaa asianomaisille, esim. ansionmenetyksiä tai vastaavaa. Tai siis rikosilmoituksen voi tietysti tehdä, mutta syyteharkinnassa punnitaan nuo haitat.

Vierailija
13/24 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Turha kommentti, kun en tiedä faktoja mutta näin maalaisjärjellä ajateltuna ei ihan rikosilmoituksen veroinen juttu. Eri asia varmasti, jos nämä juorut olisivat esim. mustaa valkoisella jonkun FB-seinällä mutta ihmiset valitettavasti juoruvat aina. Itse voisin laittaa vaikka jonkun humoristisen fb-päivityksen ja kirjoittaa siihen, että jos ihmisillä on kysyttävää teidän erosta niin vastaat siihen ja siihen aikaan.

Ehkä jollain pikkupaikkakunnalla monet ihmiset elävät mehevistä juoruista mutta eiköhän nekin pian lopu. :/

En viitsi tehdä julkista päivitystä asista :)

Fb-kaverini eivät ole tuolta paikkakunnalta ja tietävät asian oikean laidan muutenkin.

ap

Vierailija
14/24 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastaaja 9.

Tiedän siis tosiaankin henkilön, joka tätä juorua levittää, joten voisin kyllä puhutella häntä. Ehkä se auttaisi. Harmittaa vanhojen vanhempieni puolesta, jos tämä kantautuu heidän korviinsa. Olen onnellisesti naimisissa, enkä muuttanut miehestäni erilleen, kuten juoru väittää.

ap

Onkohan levittelijä nähnyt sinut "muun miehen"(esim.työkaverin) seurassa?

Vierailija
15/24 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukasti tulkiten voisi olla kunnianloukkaus, mutta ihan turhaa lähteä viemään asiaa eteenpäin, mitään syytettä ei noin vähäisestä loukkauksesta tulla nostamaan. Aiheuttaisit vaan itsellesi lisää mielipahaa.

Voit toki olla yhteydessä juorun levittäjään, ja kertoa, että huhun levittäminen täyttää kunnianloukkauksen määritelmän. Itse kyllä nousisin asian yläpuolelle ja antaisin olla.

Vierailija
16/24 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Riippuu siitä, voidaanko katsoa, että virheellisen tiedon levittämisestä aiheutuu haittaa asianomaisille, esim. ansionmenetyksiä tai vastaavaa. Tai siis rikosilmoituksen voi tietysti tehdä, mutta syyteharkinnassa punnitaan nuo haitat.

Jatkan vielä, että esimerkiksi se, jos juoruaminen vaikeuttaa henkilöiden työnsaantia tai vastaavaa, niin silloin voi seuraamuksia juoruajille tulla. Ihan pelkkä mielen pahoittaminen ei taida johtaa seuraamuksiin.

Vierailija
17/24 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tekemässä asiasta mitään virallista, minua vain kiinnostaa, miten tällainen periaatteessa menisi, JOS joku vastaavassa tilanteessa tekisi rikosilmoituksen.

Kyse ei ole mistään avioliiton kolmannesta osapuolesta eli pettämisestä, siis se ei ole juorun aihe, vaan muu asia.

ap

Vierailija
18/24 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis emme ole eroamassa todellakaan. Juoru siis on laitettu liikkeelle, että olemme eronneet, vaikkemme ole.

ap

Ahaa, nyt ymmärsin. Ei se niin mene, että "juoru LASKETAAN liikkeelle", vaan niin, että joku pohtii oikeasti huolestuneena ääneen kaverilleen, että onkohan ne eroamassa, kun on kuviot muuttuneet sellaisiksi, mitä nyt ovat (esim asuvat eri paikkakunnilla työn tms takia, mitä syytä kaikki eivät edes tiedä). Tämä toinen jää miettimään myös asiaa ja on huolestunut, joten puhuu huolestaan joillekin muille, joista joku ei saata kokeakaan asiaa mitenkään huolestuttavana, vaan pitää mehevänä juoruna ja siitä se lähtee. Toisten sydämellä kantama huoli muuttuu jossain kuviossa juoruksi, joka ei ole sen alkuperäisen huolenkantajan syy.

Tämä on erittäin yleistä ja koskee monen sorttisia asioita. Osa ajattelee, että ei kuulu minulle, ja jättää asian siihen. Osa ei ymmärrä ottaa itse päähenkilöön/-henkilöihin yhteyttä kertoakseen huolestumisensa heille ja kysyäkseen, voiko olla avuksi, koska ei tiedä, mitä oikeasti osaisi asiassa tehdä, ja siksi jää vain pohtimaan ja pähkäilemään, ymmärtämättä sitäkään, ettei kaikkia huoliaan voi kertoa kenelle sattuu.

Sitten on niitä, jotka ovat oikeasti sensaationnälkäisiä ja pahantahtoisia, kieroutuneita juoruajia, ja heitä on niin miehiä kuin naisiakin. Heistä ei kyllä kannata välittää, sillä heidän kertomiaan juttujaan ei muutkaan pidä niin varteenotettavina ja uskottavina.

Vierailija
19/24 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tiedän, että tämä on laitettu pahantahtoisesti liikkeelle.

Koska kuulin itse, kun se laitettiin liikkeelle. Olin kuuloetäisyydellä, eikä k.o. henkilö tiennyt sitä.

ap

Vierailija
20/24 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos sinua huolestuttaa, että tuollaiset juorut menevät vanhojen vanhempiesi korviin, niin voitko itse kertoa heille suoraan, että olet pahoittanut mielesi juoruista, jotka joku ilkeä on levittänyt teistä, ja pyytää vanhemmiltasi, että jos heidän korviinsa tulee tuollaista, he sanoisivat, että sinä itse kyllä kerrot, mitä sinulle kuuluu, ei tarvitse kyliltä tulla kertomaan! Ja kerro heille, että olette edelleen onnellisia yhdessä, ja ettei niissä juoruissa oikeasti ole mitään perää. Kerro myös, kenen arvelet tuon juorun päästäneen liikkeelle. Vanhemmat ymmärtävät, ja rakastavat lapsiaan ja toivovat heille kaikkea hyvää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän