Onko 140 euroa kohtuu hinta iltapäiväkerhosta?
mietin vaan, kun viime vuonna hinta oli 80 e/kk, niin tuo 140 on kyllä aika paljon. Etenkään kun siihen ei saa mitään alennusta tulojen perusteella. Että pienituloisten perheiden ekaluokkalaiset sitten vaan heitteille koulun jälkeen. Lisäksi ip-kerhon ryhmät on isoja, välipalat näkkäriä eikä työntekijöistä kellään ole edes lähärikoulutusta, eivät itse asiassa puhu edes kovin hyvin suomea...
Ja hallitus siis perui päivähoitomaksukorotukset, mutta tää ip-hoito korotus sitten tuli jo.
Kommentit (61)
Miksi pienituloisille pitää muka maksaa niin pientä palkkaa, jos he kerran selvästi tarvitsisivat enemmän rahaa esimerkiksi ip-kerhon maksua varten?
Ei ole todellakaan mikään kohtuuton. Mietipä, että kuinka paljon sen kerhon järjestäminen maksaa? Tuollaisella 140 eurolla ei kateta kuin murto-osa sen kerhon todellisista kustannuksista. Miksi oletat, että tuon pitäisi olla halvempi?
Minä tulin ainakin jo ekaluokalla koulusta suoraan kotiin ja pärjäsin vallan mainiosti. Miksi sinun lapsesi ei pärjäisi?
Kun lukee tuon aloittajan viestin, niin käy ihan jo kirjoitusasustakin varsin selväksi syy sille, miksi hän on pienituloinen. Ja viitsii vielä valittaa ohjaajien kielitaidosta...
140 euroa ei todellakaan ole paljon.
Maksuvapautusta voi anoa tulojen takia.
Voi juma teidän kanssa. Kylläpä on kusipäistä vastausta, eikä kellään käynyt mielessäkään, että en ehkä kirjoita varsinaisesti itsestäni. Mielestäni korotus 80 eurosta 140 euroon on todella suuri ja kerhon taso on heikko. Mielestäni ekaluokkalaisen ei kuulu olla yksin. Ja onhan se kohtuutonta, että esim. opiskelija-yh saa päivähoidon ilmaiseksi ja sitten iltapäivähoitoon pitäisi repiä jostain 140 euroa kuussa. Lapsen ei kuulu mielestäni kokea turvattomuutta (=olla ilman hoitoa) siksi, ettei vanhemmilla ole rahaa.
T. Ap, keskituloinen, akateeminen, kirjoittaa väsyneenä iPadilla
Kyllä on paljon. Meillä 3-vuotias käy 5 x viikossa leikkikoulussa, 3 h/päivässä ja se kustantaa 27€/kk. Omat eväät mukaan.
Iltisten kanssa voisi soveltaa jotain samaa kulujen minimoimiseksi. Käyttää koulun tiloja ja ulkoilla paljon, painottaa liikuntaa koska sitä on koulussa edelleen melko vähän. Koululaiset voisi ottaa myös eväät kotoa, jolloin toiminta ei rasittaisi kunnan ruokapalveluja.
Palkkakulut toki tässä on se isoin erä, mutta pitää muistaa että ennaltaehkäisy on halpaa. Iltapäivätoiminnalla voidaan ehkäistä mm. syrjäytymistä ja mielenterveysongelmia. Minäkin olen lapsena ollut aamulla pari tuntia yksin kotona, lähtenyt yksin kouluun, tullut koulusta yksin kotiin ja ollut siellä yksin 2-4 tuntia koulun jälkeen. Ja pärjäsin ja olen hengissä. Se ei silti tarkoita että se olisi ollut minulle hyväksi saatikka paras ratkaisu. Pääsääntöisesti ekaluokkalaiset on vielä liian pieniä jätettäväksi yksin noin pitkiksi ajoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Voi juma teidän kanssa. Kylläpä on kusipäistä vastausta, eikä kellään käynyt mielessäkään, että en ehkä kirjoita varsinaisesti itsestäni. Mielestäni korotus 80 eurosta 140 euroon on todella suuri ja kerhon taso on heikko. Mielestäni ekaluokkalaisen ei kuulu olla yksin. Ja onhan se kohtuutonta, että esim. opiskelija-yh saa päivähoidon ilmaiseksi ja sitten iltapäivähoitoon pitäisi repiä jostain 140 euroa kuussa. Lapsen ei kuulu mielestäni kokea turvattomuutta (=olla ilman hoitoa) siksi, ettei vanhemmilla ole rahaa.
Lapsi ei koe turvattomuutta, vaikkei menisikään koulun jälkeen iltapäiväkerhoon.
hoidon tasosta olen kanssasi samaa mieltä -> siksi toisaalta ajattelen että ippessä kokee jopa enemmän turvattomuutta, kuin yksin kotona rauhassa pari tuntia (paitsi jos koulumatka vaarallinen!)
Sinänsä hinta ei ole kallis, koska välipala on kyllä ihan monipuolinen ja jotain matskujakin siellä on askarteluun, urheiluun jne. Mutta "hoidosta" ei voi puhua, pari aikuista ja joku 60 lasta mellestämässä, tilat puutteelliset jne. Nykyään vaan on muotia, että lapsella pitää koko ajan olla mielettömästi virikkeitä. Mun mielestä lapsella pitää olla myös rauhaa ja lepoa. En kestäisi itse sellaista ylikierroksilla käyvää lasta ja elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaa olisi kannattanut ehkä miettiä ensin, ennenkö pyöräytit persehedelmän?
Kuka aikuinen ihminen käyttää lapsista sanaa "pershedelmä"? Joku roskasakki..
Aloittaja lienee pahimmanlaatuista roskasakkia, jos kitisee iltapäiväkerhon 140 euron kuukausimaksusta, kun kerhon oikeat kustannukset lienevät vähintään 500 euron luokkaa lasta kohden.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmilla ei ole rahaa, niin lapsia ei pitäisi ylipäätään hankkia.
Ihmettelen kanssa kuspäiden vinoiluja. 140e/kk on ainakin meille hyvin iso raha. Enemmän kuin päivähoitomaksu vielä muutama viikko sitten. Lapsellani seitsemän tienylitystä (yhdestä kulmasta kääntyvät rekat ja bussit bensikselle) + nelikaistainen iso tie Helsingissä. Lapsi ei edes välttämättä löydä oikeita katuja vielä koululleen saati osaa kulkea liikenteessä. Pari päivää sitten juuri astui katsomatta autotielle, ei voi tulla yksin kotiin.
Tuo on alle 7 euroa päivältä. En kehtaisi kalliiksi sanoa.
lh_88 kirjoitti:
Kyllä on paljon. Meillä 3-vuotias käy 5 x viikossa leikkikoulussa, 3 h/päivässä ja se kustantaa 27€/kk. Omat eväät mukaan.
Iltisten kanssa voisi soveltaa jotain samaa kulujen minimoimiseksi. Käyttää koulun tiloja ja ulkoilla paljon, painottaa liikuntaa koska sitä on koulussa edelleen melko vähän. Koululaiset voisi ottaa myös eväät kotoa, jolloin toiminta ei rasittaisi kunnan ruokapalveluja.
Palkkakulut toki tässä on se isoin erä, mutta pitää muistaa että ennaltaehkäisy on halpaa. Iltapäivätoiminnalla voidaan ehkäistä mm. syrjäytymistä ja mielenterveysongelmia. Minäkin olen lapsena ollut aamulla pari tuntia yksin kotona, lähtenyt yksin kouluun, tullut koulusta yksin kotiin ja ollut siellä yksin 2-4 tuntia koulun jälkeen. Ja pärjäsin ja olen hengissä. Se ei silti tarkoita että se olisi ollut minulle hyväksi saatikka paras ratkaisu. Pääsääntöisesti ekaluokkalaiset on vielä liian pieniä jätettäväksi yksin noin pitkiksi ajoiksi.
Tämä kyseinen ip-kerho on yksityisen firman pitämä ( kilpailevia vaihtoehtoja ei ole ), toimii koulun tiloissa, etupäässä pihalla, välipalat tosiaan näkkariä ja kaikki työntekijät jotain tukityöllistettyjä pätkätyöläisiä.
T. Ap
Ps. Monen ekaluokkalaisen koulumatka on esim. liikenteen vuoksi vaarallinen yksin kuljettajaksi, eikä mielstäni 7 -vuotias muutenkaan pärjää esim. viittä tuntia yksin kotona iltapäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kanssa kuspäiden vinoiluja. 140e/kk on ainakin meille hyvin iso raha. Enemmän kuin päivähoitomaksu vielä muutama viikko sitten. Lapsellani seitsemän tienylitystä (yhdestä kulmasta kääntyvät rekat ja bussit bensikselle) + nelikaistainen iso tie Helsingissä. Lapsi ei edes välttämättä löydä oikeita katuja vielä koululleen saati osaa kulkea liikenteessä. Pari päivää sitten juuri astui katsomatta autotielle, ei voi tulla yksin kotiin.
Ehkä olisi kannattanut miettiä tuota raha-asiaa ennenkö hankkii lapsen. Ja asuinpaikkaa samalla, jos lapsen koulumatka on noin vaarallinen.
Vierailija kirjoitti:
lh_88 kirjoitti:
Tämä kyseinen ip-kerho on yksityisen firman pitämä ( kilpailevia vaihtoehtoja ei ole ), toimii koulun tiloissa, etupäässä pihalla, välipalat tosiaan näkkariä ja kaikki työntekijät jotain tukityöllistettyjä pätkätyöläisiä.
T. Ap
Ps. Monen ekaluokkalaisen koulumatka on esim. liikenteen vuoksi vaarallinen yksin kuljettajaksi, eikä mielstäni 7 -vuotias muutenkaan pärjää esim. viittä tuntia yksin kotona iltapäivällä.
Jos se on yksityisen firman pitämä, niin ilmiselvästi 140 euroa on varsin sopiva hinta tuosta palvelusta jos asiakkaita kerran riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olisi kannattanut miettiä tuota raha-asiaa ennenkö hankkii lapsen. Ja asuinpaikkaa samalla, jos lapsen koulumatka on noin vaarallinen.
Voisitteko te katkerat ikisinkkumiehet ihan vaan painua hiiteen tältä palstalta! Ei ole nää keskustelut teitä varten. Ellet sit joskus maksa treffeillä ja saa vaikka naista :)
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsesi on älyllisesti kehitysvammainen tai jälkeenjäänyt, niin silloin hänelle järjestetään varmasti taksikuljetus.
Miksi pienituloisen pitäisi saada se halvemmalla? Lapsihan voi mennä kotiin, jos ei kelpaa.