Miten voi nuorella naisellakin olla kamalat vaivasenluut?
Kerran bussista poistuessani pisti silmään kanssamatkustajan kengät, hänellä oli siis ballerinat jalassa ja molemmissa sisäsyrjissä niin isot nystyt että ballerinansuutkin olivat hajonneet kyseisten vaivastenluiden kohdalta. Tyttö oli jotain parikymppinen vasta! En ole tuollaisia nähnyt aikaisemmin kuin vanhoilla ihmisillä...
Kommentit (35)
Mä oon 27 ja mulla ollu vaivasenluut tyyliin ala/yläasteelta asti. Korkkareita en käytä eikä mun vanhemmilla ole vaivasenluita. En siis osaa sanoa mistä johtuu.
Mulla on tosiaan paha virheasento toisessa jalassa. Pojalla myös, mutta kun hänellä sitä on pienestä asti hoidettu, ei vaivaisenluita ole tullut. Eli 13 puhuu asiaa. Oletko lääkäri, fyssari tai hoitaja tai jalkaterapeutti? Mä en ole koskaan edes ajatellut näiden yhdistelmää ennen, vaan pitänyt niitä erillisenä.
Täällähän on lääkäreitä koko palsta täynnä.
Teillä on perinnöllisesti liian pienet kengät ja erityisenä sukurasitteena vieläpä kenkien kapeakärkisyys.
Jos te kulkisitte aina avojaloin, niin ihme ja kumma, olisivat varpaat suorat ja nivelet kyhmyttömät, mutta kun on tuo perinnöllinen pienikenkäisyys, niin eihän siihen mikään auta.
Miten pahat vaivaisenluut teillä muilla on? Löysin tällaisen kuvan:
http://images.huffingtonpost.com/2015-02-25-SurgeryBunionScaleofBunionsBunionSurgeryNY.jpg
Mulla toisessa jalassa mild, toisessa lähes moderate.
Ja onko teillä muillakin jalkojen ulkosyrjissä sellaiset kyhmyt, niitä sanotaan kai räätälin pateiksi? Mulla on nekin...
Perimä. Esim minulla ei ole vaivasenluita vaikka ikäni olen erittäin korkeat korot jalassa kulkenut. Mutta minun pojallani, 10 v on "vaivasenluu" ja mummoltaan isänsä puolelta ne on jo leikattu ja pakko pitää varpaan erottimia yötä päivää.
Mun isällänikin on vaivaisenluut. En usko hänen käyttäneen koskaan korkkareita sen paremmin kuin ballerinojakaan, ja kengännumerokseen hän valitsee 46:n.
Olen perinyt tämän ikävän vaivan. Korkokenkiä en voi käyttää edes juhlissa, helvetillinen särky tulee, jos koetan. Kuljen paljain jaloin kun voin, muuten paljasjalkakengissä tai pehmeäpohjaisissa ballerinoissa, jotka ovat verrattavissa paljasjalkenkiin. Koska joudun pukeutumaan siististi töihin, on mulla viidet saman merkin ballerinat.
Olen varonut lapsellamme koko iän ensikävelystä alkaen. Vain oikean kokoisia ja laadukkaita kenkiä kenkäkaupasta. Niin vaan on virheasennot isovarpaissa. Ei taatusti johdu huonoista kengistä. On ollut ortopedin seurannassa vuosia. Nyt 15-vuotias.
29 jatkaa: ja ei oo lapsellammw koskaan ollu liian pienet kengät. Aina kasvu- ja käyntivara mitattu pahvipohjallisen avulla.
13 (ja laitoin pari muutakin kommenttia) ei ole fysioterapeutti, vaan olen itse käynyt elokuussa useamman kerran fysioterapiassa vaivasenluiden takia, ja saanut asiantuntevaa opastusta ja jumppaohjeita yms. vaivaan.
Minulla on, ikää 24v. Ei kuitenkaan pahimmasta päästä (ei kipuja tms.) mutta ompahan kuitenkin.
Perheessä kellään muulla ei vaivaa ole ja todellakaan en ole korkkareita käyttänyt. Se myönnettäkööt että jalkaholvini ovat madaltuneet sekä jalkaterän pienten lihasten hallinta erittäin heikko (varpaiden tahdonmukainen liikuttelu jne.) Pitäisi koittaa muistaa jalkajumpata enempi ja vahvistaa jalkaterää :)
Mullakin on, enkä edes käytä korkkareita.
N28
Hei, te joilla vaivasenluita, tuleeko ne yleensä molempiin jalkoihin, vai toiseen vaan? Mulla on toisessa jalassani vaivaa, mutta en ole varma onko kyseessä vaivasenluu, vai jotain muuta. Siskollani siis oli toisessa jalassa "vaivasenluu" vuosikausia (esitteli sitä aikojen saatossa monille lääkäreille), mutta kun jalka kuvattiin, sieltä löytyisikin n. sentin halkaisijaltaan oleva kalkkikertymä, joka kivun aiheutti. Mietin että voisiko mulla olla sama? Vielä en ole itse lääkärille asti mennyt tämän kanssa.
Äidilläni oli tuon jossain edellä linkatun kuvan kaikkein vakavin malli vaivasenluista vasaravarpaineen kaikkineen. Minulla on koko elämäni ollut erittäin vinoon kasvaneet isotvarpaat, enkä ole koskaan voinut pitää korkokenkiä ilman tuskia. Etenkin vasemmassa jalassa koko varpaisto tykkää painua suppuun ja olen joutunut joinakin aikoina käyttämään varpaanerottimia. Tutkimuksissa on todettu, että molemmissa jaloissani holvi on romahtanut jonkin verran ja minulla on jopa pohjalliset auttamaan tätä vaivaa. Käytän pääasiassa paljasjalkakenkiä ja kuljen paljain jaloin mahdollisimman paljon. Lisäksi teen päivittäin varvasjumppaa.
Ei ole epäilystäkään, että jos olisin kaikista kivuista huolimatta pitänyt sitkeästi korkokenkiä, etteikö minulle olisi kehittynyt yhtä pahat vaivasenluut kuin äidilleni. Kuitenkin ilman korkokenkiä minulla on selkeästi varpaiden virheasento. Korkokengät siis eivät ainakaan minun tapauksessani olisi tehneet mitään muuta kuin pahentaneet jo olemassa olevaa vaivaa. Alttius vaivasenluihin siis joko on tai ei, ja jonkinasteiset vaivasenluut tulevat alttiudesta kärsiville ihmisille vaikka he kävelisivät pääasiassa käsillään.
Minun vaivasenluideni lievyyteen vaikutti erittäin topakka äitini, joka oli hyvin hereillä siitä mikä ongelmaa pahentaa ja millaisia kenkiä jalkaani laitetaan ja mitä ei. Päivittäinen varvasjumppakin on opittu häneltä.
Itsellä vaivasenluut olleet molemmissa jaloissa jo ala-asteikäisenä. Jotenkin olen yhdistänyt ne nappulakenkiin, joita aloin siinä iässä käyttää. Tuntuivat aina jaloissa hyviltä, ovat kai kuitenkin olleet liian kapeat.