Köyhän opiskelijan oikomishoito - onko mahdoton yhtälö?
Mulla on ihan järkyttävä alapurenta, johon ei tehoa muu kuin tuhansia euroja maksava leikaleikkaus. Julkisella puolella sanottiin epäonnistuneen oikomisyrityksen jälkeen, että tulisin sitten parikymppisenä keskustelemaan leikkauksesta, mutta nyt kun soitin sinne, sanoivat jo puhelimessa, että yksityisen hammaslääkärin puoleen pitäisi kääntyä. Vaan tiedänpä jo nyt, ettei mulla ole siihen varaa.
Purentavirheeni vaikuttaa huomattavasti ulkonäkööni sekä puheeseeni ja sitä kautta itsetuntooni. Olen aloittanut nyt tänä syksynä yliopiston, ja unelmana olisi esimerkiksi lähteä ennen valmistumista vaihtoon. Siksi olisi kiva saada purenta nyt kuntoon, koska muussa tapauksessa pelkäisin vain sulkeutuvani vaihdossa kuoreeni. Onko mulla siis mitään toivoa? Laina? Vai pitäisikö kääntyä YTHS:n puoleen? Onko kukaan ollut samanlaisessa tilanteessa? Kokemuksia kaivataan.
Kommentit (10)
Kyllä sinun täytyy päästä arviointiin julkiselle puolelle. Soita uudelleen ja kerro asiasi.
Yksityisellä puolella oikominen on _kallista_. Minun oikomishoito tulee maksamaan n. 6500 euroa, ja ei sisällä kirurgisia toimenpiteitä.
YTHS-kortti kannattaa myös katsoa, sieltä voi mahdollisesti ainakin saada lähetettä eteenpäin jne. Oikomishoidosta YTHS:llä minulla ei ole kokemusta, mutta viisaudenhampaat on poistettu leikkauksellisesti ja pieniä kosmeettisia juttujakin tehtiin. Hammashoito on hyvää ja siitä maksetaan aina vain käytetyn ajan mukaan, muistaakseni 12e/10 min.
Mun purukalustoani korjattiin YTHS:llä aika reippaasti ja sopuhintaan. Tosin siitä on aikaa kamalasti, mutta ota ihmeessä sinne yhteyttä. Jos meininki on entisellään, et ikinä tule saamaan hoitoa yhtä halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinun täytyy päästä arviointiin julkiselle puolelle. Soita uudelleen ja kerro asiasi.
Yksityisellä puolella oikominen on _kallista_. Minun oikomishoito tulee maksamaan n. 6500 euroa, ja ei sisällä kirurgisia toimenpiteitä.
Kiitos vastauksesta. Mun edellinen soittoni julkiselle jätti aika pahan maun suuhun, kun tunnuin vaan herättäneeni siellä päässä ihmetystä kertoessani tilanteestani (niin kuin sen olisi pitänyt olla minulle jo itsestäänselvää, ettei täysi-ikäisten hampaita hoideta).
Ja huh huh, onpa tosiaan kallista.
Ja okei, 3 ja 4 saivat käsitykseni vahvistumaan siitä, että YTHS:n puoleen kääntyminen olisi mulle se luontevin vaihtoehto. Taidan tosiaan ainakin yrittää sitä. Kiitos asiallisista vastauksista. :) Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Mun edellinen soittoni julkiselle jätti aika pahan maun suuhun, kun tunnuin vaan herättäneeni siellä päässä ihmetystä kertoessani tilanteestani (niin kuin sen olisi pitänyt olla minulle jo itsestäänselvää, ettei täysi-ikäisten hampaita hoideta).
Ja huh huh, onpa tosiaan kallista.
Voi olla, että on kuntakohtaisia eroja aikuisten oikomisessa, mutta pyytäisin selvitystä siitä miksi sinua ei oteta edes arvioon. Usein vaikeat oikomistapaukset ovat nimeomaan terveyden vuoksi ei pelkästään esteettisistä syistä.
Minä kävin kunnallisella oikojalla oikomisarviossa ennen oikomisen aloittamista. Onneksi tai toisaalta huonoksi onneksi minulla ei ollut niin pahaa ongelmaa purennassa, että olisin päässyt kunnalliselle puolelle. Ja aloitin oikomisen vasta oltuani jonkun aikaa työelämässä ja säästettyäni rahaa. Helpommat oikomiset ovat käsittääkseni edullisempia, minulla oikominen kestää reilu kaksi vuotta.
Mutta kannattaa selvittää vielä tuo YTHS.
Mulla on hoidettu julkisella puolella aikuisiällä. Siis leukaleikkaus ja oikomishoito, hoitoon päästäkseen kriteerinä on muutkin kuin kosmeettiset ongelmat.
Mulla korjattiin myös purentavirhe YTHS:llä. aikaa siitä jo on paljon. Itse asiassa minulta kysyttiiin siellä, että oletko aikonnut oikaisuttaa hampaasi, tai ongelma pahenee. Lapsuudessani oikomishoitoa ei kotipaikkakunnalla ollut.
YTHS:n hoitoonottokriteerit ovat samat kuin terveyskeskusten aikuisilla, eli todella tiukat.
leukaleikkaus*