Ei ole varaa säästää lapselle
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään ole. Eivätkä mun vanhemmat ole aikanaan säästäneet mulle rahaa. Miksi pitäisi?
Että lapsi oppii jo kotona talousasioita ja ettei joudu liian tiukoilla aikanaan kotoa muuttaessa, opiskellessa, perhettä perustaessa.
No kyllä se tiukillekin joutuminen opettaa. Jos on esimerkiksi köyhäillyt opiskeluajan, on saattanut omaksua säästeliään elämäntyylin jonka ansiosta rahaa säästyykin sitten kun työelämään pääsee.
Me ollaan köyhiä, mutta kyllä säästetään edes se 20 euroa joka kuussa lapselle. Ei se 20 euroa meidän taloutta kaada, ostetaan vain kaupasta sitten vaikka halvempaa merkkiä niin se 20 euroa on jo säästetty. Tärkeämpää tietysti opettaa lapselle rahankäyttöä ja miten se raha ei kasva puussa, mutta saapahan vaikka ajokortin ja/tai pieni pesämuna sitten jos ja kun lähtee opiskelemaan tai pahan päivän varalle. Tai jos siihen aikaan on jo lukukausimaksut niin vaikka sitten semmoista varten säästetty.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan köyhiä, mutta kyllä säästetään edes se 20 euroa joka kuussa lapselle. Ei se 20 euroa meidän taloutta kaada, ostetaan vain kaupasta sitten vaikka halvempaa merkkiä niin se 20 euroa on jo säästetty. Tärkeämpää tietysti opettaa lapselle rahankäyttöä ja miten se raha ei kasva puussa, mutta saapahan vaikka ajokortin ja/tai pieni pesämuna sitten jos ja kun lähtee opiskelemaan tai pahan päivän varalle. Tai jos siihen aikaan on jo lukukausimaksut niin vaikka sitten semmoista varten säästetty.
Tuo on mielestäni hieno asenne. Lapsellekin on tärkeä se viesti, että vaikka rahasta on tiukkaa, hänen tulevaisuutensa on niitä asioita, joihin rahaa sijoitetaan.
Ei mekään varsinaisesti säästetä lapselle, vaikka rahaa olisiki. Laitamme säännöllisesti lapsen tilille rahaa, mutta sitä myös sieltä käytetään. Maksetaan muun muassa harrastusmaksuja ja lapsi voi ostaa itse joitain haluamiaan juttuja. Tarkoituksena ei ole säästää jotain mystistä myöhempää tarvetta varten. Autokoulut ym. maksetaan sitten kun se aika tulee. Näin siksi, ettemme näe mitään tarvetta säästää rahaa myöhemmin hömppään haaskattavaksi.
Omat vanhempani säästivät pienistä tuloistaan minulle ja veljelleni rahaa. Monia kivoja juttuja jäi ehkä tekemättä kun rahaa pyrittiin laittamaan säästöön sitä maagista aikuistumista varten. No niinhän siinä kävi, että veli ryyppäsi ja törsäsi vanhempien vaivalla säästämät rahat täysi-ikäiseksi tultuaan (ja kyllä lapsi pääsee omalla nimellä olevaan tiliin käsiksi täyttäessään 18v. sanoivat vanhemmat mitä tahansa). No minä ostin juurikin astioita, maton ym. juttuja omaan kämppään muutettuani ja loput nyt vain menivät johonkin elämiseen. Näin aikuisena ajatellen olisin ihan hyvin pärjännyt ilman noita säästöjäkin. Rahaa oli kuitenkin sen verran vähän, ettei sitä kummempaan riittänyt ja olisi ollut paljon hyödyllisempää jos rahat olisi aikanaan vuosittain käytetty esim. koko perheen huvipuistoreissuun ym turhanpäiväisen säästämisen sijaan.
Minulle ei säästetty mitään, ihan ok mennyt.
Itselle ei taida lapsia tulla, mutta jos tulisi, yrittäisin kovasti heille säästää, vaikka sitten jostain luopuen.
Miksi? Koska maailma muuttuu.
Automatisaation vuoksi kaikille ei enää tulevaisuudessa riitä töitä (ei enää nytkään).
Hyvinvointivaltio on murentumassa.
Raha keskittyy yhä harvemmille ihmisille.
Kun tähän vielä otetaan mukaan kasvava pakolaisuus ja rauhattomuuden globaali lisääntyminen, niin on selvää, että seuraavat sukupolvet saattavat joutua maksamaan paljon asioista, jotka meille on ilmaisia (koulutus) tai johon yhteiskunta antaa tukea (päivähoito, terveydenhoito)
Jos tähän tullaan, ne muutaman tonninkin säästöt voivat auttaa paljon. Parasta tietysti olisi, jos voisi lapsilleen hankkia asunnon ja kunnon pesämunan (>100,000 e)
Mutta ei sitä tiedä, onko koko euroa/osakejärjestelmää/kapitalismia ylipäätään enää 20-30 vuoden kuluttua.
Me säästimme vain autokoulurahat. Nuoret opiskelevat nyt ja on hyvä, että oppivat suunnittelemaan kulutuksensa omien tulojensa mukaan. Tiedän opiskelijan jota ei kesätyöt kiinnosta, kun vanhemmat (työssäkäyvät) antavat niin paljon rahaa, tyttö sitten ostelee kaikkea kivaa. Tuemme opiskelijoitamme rahallisesti kyllä aika paljon, mutta pienemmillä summilla kerrallaan samalla nuoren elämäntapaa seuraten. Jos rahat menisivät aivan hukkaan, tuki loppuisi. Toinen asia olisi tilanne, jossa nuori olisi sotkenut raha-asiansa, tästä auttaisimme ulos, mutta niin, että nuori sitoutuisi korjaamaan tilanteen. Hyvin ovat pärjänneet eivätkä ole riippuvaisia avustamme, jos meidän talous romahtaisi.
Säästetään lapsen lapsilisät ja vammaistuki. Ei ole mitään takuita siitä että hän joku päivä pystyy elämään itsenäisesti ja elättämään itsensä. Haluan antaa hänelle jonkinlaista taloudellista turvaa kun vanhenee.
Hyvä ystävä sai jotkut vakuutusrahat kun tuli täysi-ikäiseksi. Vuodessa oli ne kuluttanut kaikenlaiseen hömppään. Meillä lapsilisät menee lasten kuluihin nyt, siihen ne on tarkoitettukin.
Ei ole säästetty, mutta on yritetty järjestää elämää siihen malliin, että on edes luotolla saatu aikanaan kustannettua lapsille toisen asteen koulutus eli käytännössä ammatti, ajokortti ja jonkinlainen kulkuneuvokin on järjestetty. Kaikille ei ole kelvannut, ja niinpä jokaisella on omilla rahoilla tai omalla opintolainalla hankittu auto. Kotoa lähtiessään ovat saaneet ottaa mukaansa mitä ovat katsoneet tarpeelliseksi, loput ostaneet omillaan. Olisi ollut sohvaa ja sänkyä, mutta saivat jostain kavereilta, kummeilta, ties keneltä ensimmäiseen asuntoonsa, ja sen jälkeen ovat ostaneet.
12 voisi olla minun lapseni, mutta he ovat kyllä vauvalle avatun tilin pitäneet. Sen rinnalla on toinen, joku säästötili, jota ei käytetä tavalliseen humputteluun. Yhdellä lapsella on siellä itsesäästämiään rahoja jo tuhansia, toisella ehkä joitakin kymmeniä senttejä ... ja ihan saman kotikasvatuksen ovat molemmat saaneet ja yhtä rahattomina kotoa lähteneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään ole. Eivätkä mun vanhemmat ole aikanaan säästäneet mulle rahaa. Miksi pitäisi?
Yksi sana: opiskelu. Meille korkeakoulutus oli ilmainen ja opintotuella ja kesätöiden ansioilla saattoi ainakin teoriassa elää. Kun lapseni ovat korkeakouluikäisiä noin 15 vuoden päästä, voi kaikki olla toisin.
Kaikki lapsilisät on jemmattu, ja isovanhemmat antavat joulu- ja syntymäpäivälahjoiksi osakkeita. Elämme vaatimattomasti, romu auto, lapsilla yhteinen huone, emme matkaile jne. Mutta ruoka ja vaatteet ovat hyviä. Tavoitteena on, että lapset saavat sen koulutuksen, minkä haluavat, siinä maassa, missä haluavat. No, ihan jenkkien kalleimpiin huippuyliopistoihin ei tässä ehkä ole varaa.
Muistapa tuo päätöksesi sitten, kun tyttäresi halua hevosenhoitokouluun Kaustiselle ja poikasi balettiopistoon Pietariin.
Mulle ja siskolle vanhemmat säästi aikoinaan lapsilisiä ja opetti myös säästäväisyyttä ja työnteon tärkeyttä. Kumpikin meistä on nuoresta asti hakeutunut töihin joten se oppi on ainakin mennyt päähän. Säästäväisyyden suhteen oma persoona taas vaikuttaa niin paljon. Mulla on nyt parikymppisenä jo tuplasti säästös se mitä vanhemmilta sain (säästän asuntoon) ja siskollani taitaa olla juuri se summa jonka saikin (koska ihme kyllä ei oo tietääkseni lopettanu asp-tiliään ja tuhlannu niitäkin rahoja).
Jos jotakuta harmittaa lapsilisien säästäminen niin muistakaa et säästöjen takia me ei olla oikeutettuja samoihin etuuksiin kuin ilman säästöjä saattaisimme olla. Outona pidän sitä jos jonkun mielestä on itsenäisempää elää sossun tuilla kuin vanhempien avustuksel.
Me säästämme lapselle. Yksivuotiaan tilillä nyt 1000 e. Yritämme opettaa talouden perusteet eli raha tekee lisää rahaa, huomisen euro on vähemmän kuin tämän päivän euro, uponneet kustannukset, korkoa korolle ym. Samat asiat mitä aikanaan mullekin. Osasin 18 vuotiaana ostaa osakkeita, tehdä veroilmoituksen ja avasin asp-tilin opintolainarahaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Yritämme opettaa talouden perusteet eli raha tekee lisää rahaa, huomisen euro on vähemmän kuin tämän päivän euro, uponneet kustannukset, korkoa korolle ym.
Just näin. Minusta rahankäsittelyn opettaminen on tärkeäpää kuin opettaa kuinka selvitä itsenäisesti, ilman vanhempien rahoja, nollasta lähtien, mitä moni nähtävästi pitää olennaisena. Tuntuu että moni aikuisenkaan ei ymmärrä em. asioista mitään.
Minulla on hyvätuloiset vanhemmat, tienaavat yhteensä yli 200 000 e vuodessa. Eivät silti säästäneet minulle ja siskolleni yhtään mitään ja auttoivat aika niukasti siinäkin vaiheessa, kun muutimme omillemme (siskolle maksoivat takuuvuokran, minulle sängyn). En oikein tiedä, oliko tämä niin hyvä juttu. Se pieni pesämuna olisi todennäköisesti nopeuttanut sekä minun että siskoni valmistumista, koska ei olisi tarvinnut tehdä niin paljon töitä opiskeluiden ohella.
Vanhemmillani menee kaikki raha, mikä tuleekin. Vähän aikaa sitten taivastelivat, miten minä pärjään, kun saan vain 2500 e kuukausipalkkaa. Suorastaan hävettää vanhempieni puolesta, kuinka pahasti ovat vieraantuneet todellisuudesta. Ihmettelen, miten minusta ja siskosta kuitenkin kasvoi järkeviä rahankäyttäjiä, joilla on jäänyt hyvä siivu säästöön ja osataan elää tulojemme mukaan. Ei nämä vaikutteet ainakaan kotoa ole peräisin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ja siskolle vanhemmat säästi aikoinaan lapsilisiä ja opetti myös säästäväisyyttä ja työnteon tärkeyttä. Kumpikin meistä on nuoresta asti hakeutunut töihin joten se oppi on ainakin mennyt päähän. Säästäväisyyden suhteen oma persoona taas vaikuttaa niin paljon. Mulla on nyt parikymppisenä jo tuplasti säästös se mitä vanhemmilta sain (säästän asuntoon) ja siskollani taitaa olla juuri se summa jonka saikin (koska ihme kyllä ei oo tietääkseni lopettanu asp-tiliään ja tuhlannu niitäkin rahoja).
Jos jotakuta harmittaa lapsilisien säästäminen niin muistakaa et säästöjen takia me ei olla oikeutettuja samoihin etuuksiin kuin ilman säästöjä saattaisimme olla. Outona pidän sitä jos jonkun mielestä on itsenäisempää elää sossun tuilla kuin vanhempien avustuksel.
No tuo on kyllä totta että tuntuu enemmän olevan yksilön persoonasta kiinni kuin kotikasvatuksesta tuo säästäväisyys. Minä ja nuorempi pikkusiskoni ollaan aina osattu käyttää rahaa hyvin mutta vanhempi pikkusiskoni on mällännyt heti kaikki menemään. Hän on ollut työelämässä puolta kauemmin kuin minä, hänellä on ollut vakituinen työ jo kohta kymmenen vuotta. Rahaa ei ole säästössä ollenkaan vaikka palkkansakin on parempi kuin mun. Oikeastaan ollessani opiskelija jouduin jatkuvasti lainaamaan hänelle (bailu)rahaa. Tiedän paljon muitakin sisaruksia joilla on hyvin erilainen suhtautumistapa rahaan.
"Käyttää rahaa hyvin" oli vähän huonosti muotoiltu. Parempi ilmaisu olisi "käyttää rahaa fiksusti" vaikka toki joitain pienempiä ylilyöntejä on itsellekin sattunut :) -36
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sana: opiskelu. Meille korkeakoulutus oli ilmainen ja opintotuella ja kesätöiden ansioilla saattoi ainakin teoriassa elää. Kun lapseni ovat korkeakouluikäisiä noin 15 vuoden päästä, voi kaikki olla toisin.
Kaikki lapsilisät on jemmattu, ja isovanhemmat antavat joulu- ja syntymäpäivälahjoiksi osakkeita. Elämme vaatimattomasti, romu auto, lapsilla yhteinen huone, emme matkaile jne. Mutta ruoka ja vaatteet ovat hyviä. Tavoitteena on, että lapset saavat sen koulutuksen, minkä haluavat, siinä maassa, missä haluavat. No, ihan jenkkien kalleimpiin huippuyliopistoihin ei tässä ehkä ole varaa.
Muistapa tuo päätöksesi sitten, kun tyttäresi halua hevosenhoitokouluun Kaustiselle ja poikasi balettiopistoon Pietariin.
Molemmat koulut kuulostavat johtavan rehellisiin ammatteihin, ja pietarilaiseen balettiopistoon päästäkseen täytyy jo valmiiksi treenata lähes ammattilaistasolla. Kumpikaan koulutus ei myöskään kuulosta siltä, että siihen uppoaisivat kaikki säästömme. Eli olisin ylpeä päämäärätietoisista lapsistani ja lähtisin miehen kanssa ansaitulle luksuslomalle kahdestaan.
Suomessa on moni sellainen asia ilmainen minkä takia muissa maissa vanhemmat sitä rahaa joutuvat väkisinkin laittamaan sivuun, esim. koulutus, suhteellisen hyvä terveydenhoito ym. Kyllä Suomessa lapsi pärjää vaikkei vanhemmat erikseen lapselle mitään suuria summia pystyisikään säästämään.