Mihin maapähkinävoi sopii/minkä kanssa sitä voi syödä?
Rakastan maapähkinävoita ja ostin purkin sitä. Minkä kanssa sopii ja mihin kannattaa käyttää?
Ainakin paahtoleivän päälle, mihin muualle? En ole kova leipomaan enkä siis välitä leivos/kakkuresepteistä.
Voiko sitä käyttää johonkin pastaan? Minkähän kanssa sopisi yhteen? Kanan, kerman, pastan...?
Entä jotain välipalahenkisiä "snackseja"?
Kommentit (27)
Mun mielestä ainakin oli tosi kuivaa paahtoleivän päällä sellaisenaan, vaati voita tai sitten sen perinteisen hillon.
Puuroon
Smoothien sekaan (esim. banaani-mansikka-maapähkinävoi + joku neste, vaikka mantelimaito)
Välipalavinkki: maapähkinävoi ja sellerinvarret! Kuulostaa oudolta, on tosi hyvää :D
Suolaisista ruoista esim. satay-kanaan
Vierailija kirjoitti:
Mä syön sitä sellaisenaan lusikalla suoraan purkista.
Ootko tosissasi? Siis syöt pelkkää maapähkinävoita sellaisenaan? Sehän on niin jumalattoman kuivaa että aika epeli olet jos sitä pystyt syömään. Itse laitan maapähkinävoita leivän päälle ja lisäksi vielä kurkkua ja salaattia. Niistä saa kosteutta.
Vai puhutko jostain Nutella-tyyppisestä suklaapähkinälevitteestä?
Onko se "smooth" vai "crunchy" versiota? Ma laitan aamulla puuroo (keitan puuron maitoon), joskus myos marjojen ja jogurtin kanssa.
Kastike esim. kanalle ja nuudeleille: 1 osa soijakastiketta, 1 osa vaahterasiirappia, 1 osa valkosipuli-chilikastiketta ja 1 osa maapahkinavoita. Sekoita hyvin ja laita kanan, tofun tms. paalle.
Hyvaa myos jopa paahdetun ruisleivan paalla.
Satay-kastikkeeseen käytän minäkin, muuhun en oikein käytä, jos et kerran leivo.
Etelä-Amerikassa suosittu on myös salsa de mani eli maapähkinäkastike, aika samantyyppinen mutta vähämausteisempi. Sitäkin voi kokeilla. On tullit syötyä esim. perunan kanssa.
Riisikakun päälle ja vielä banaaniviipaleita sen päälle
Vierailija kirjoitti:
Joillakin sokeri koukuttaa, mutta pähkinävoihin voi jäädä kyllä koukkuun.
Puoli purkkia suoraan lusikalla on ihan normi päiväannos!! Onneksi Suomessa ei vielä myydä litran ämpäreitä...
VAI MYYDÄÄNKÖ???
(tai en halua tietää...)
Mä laitan joskus paahtoleivälle mansikkahillon kaveriksi, just parasta.
Paahdettujen paahtoleipien väliin crunchy versiota ja banaanisiivuja, ihan älyttömän hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Riisikakun päälle ja vielä banaaniviipaleita sen päälle
Ja mansikkaa :P
Käytän myös banaanilettujen päällä, marjojen kanssa.
Minä laitan sitä tukevoittamaan kurpitsa- ja bataattikeittoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoli purkkia suoraan lusikalla on ihan normi päiväannos!! Onneksi Suomessa ei vielä myydä litran ämpäreitä...
VAI MYYDÄÄNKÖ???
(tai en halua tietää...)
Hei miten pystyt syömään sitä suoraan purkista? Sehän on kuin hiekkajauhoa suuhunsa laittaisi. Kuivaa ja tarttuu kitalakeen.
Voisin dipata pikkulusikallisia maapähkinävoita tummaan suklaakastikkeeseen. Just nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VAI MYYDÄÄNKÖ???
(tai en halua tietää...)
Hei miten pystyt syömään sitä suoraan purkista? Sehän on kuin hiekkajauhoa suuhunsa laittaisi. Kuivaa ja tarttuu kitalakeen.
Miten niin kuivaa? Sehän on todella rasvaista ja pitää muistaa sekoittaa lusikalla ennen käyttöä.
Riippuu kyllä hieman tuotemerkistäkin ja erästä koostumus.
Paahtoleivän päälle banaanisiivujen, hunajan ja kanelin kanssa. Erilaisiin aasialaisiin kastikkeisiin käytän myös paljon. Poikaystävä leikkaa omenan paloiksi ja dippaa niitä.
Helppo herkku: viipaloi banaani, voitele palat maapähkinävoilla ja sulalla tummalla suklaalla, pistä pakkaseen pariksi tunniksi.