Oikeuden olosuhdeselvitys
Minulla ollut muutama vuosi sitten ahdistuneisuutta, jonka vuoksi olin oma-aloitteisesti sairaalahoidossa. Tutkivatko sossut sen olosuhdeselvityksessä ja vaikuttaako se, jos ahdistusta ei enää ole?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse on sun omista asioistas, saattaa ottaa puheeksi, mutta jos sun lapsen huoltajuuteen liittyvästä asiasta on kyse niin he eivät saisi edes tietää siitä saatika ottaa puheeksi ellet ole itse kertonut ja antanut lupaa erikseen.
Kyseessä lapsen huoltoriita. Oikeus kai määrää tuon olosuhdeselvityksen ja pelkään, että sossut kaivaa tuon mun ahdistus jutun esiin ja leimaa sen perusteella. Mulla ei siis ole mitään lääkityksiä tai muita sellaisia. Ex ei edes tosta tiedä. Voiko ne vaan itsenäisesti hakea ne terveystiedot tai onko se joku automaatio olosuhdeselvityksessä?
Ota selvää pääseekö sossu edes sun (vanhoihin) terveystietoihin käsiksi kun terveys ja sosiaaliviraston rekisteritkin on kai vasta yhdistetty.voi iolla ettei ne edes pääse koko papruihin käsiksi ilman suostumustasi
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse on sun omista asioistas, saattaa ottaa puheeksi, mutta jos sun lapsen huoltajuuteen liittyvästä asiasta on kyse niin he eivät saisi edes tietää siitä saatika ottaa puheeksi ellet ole itse kertonut ja antanut lupaa erikseen.
Kyseessä lapsen huoltoriita. Oikeus kai määrää tuon olosuhdeselvityksen ja pelkään, että sossut kaivaa tuon mun ahdistus jutun esiin ja leimaa sen perusteella. Mulla ei siis ole mitään lääkityksiä tai muita sellaisia. Ex ei edes tosta tiedä. Voiko ne vaan itsenäisesti hakea ne terveystiedot tai onko se joku automaatio olosuhdeselvityksessä?
Vierailija kirjoitti:
Ota selvää pääseekö sossu edes sun (vanhoihin) terveystietoihin käsiksi kun terveys ja sosiaaliviraston rekisteritkin on kai vasta yhdistetty.voi iolla ettei ne edes pääse koko papruihin käsiksi ilman suostumustasi
Siis mitä? Ai yhdistetty? Tarkoittaako se, että jos menee sossuun ni ne näkee siellä automaattisesti sun potilastiedot? Wtf?
"8 §
Syrjinnän kielto
Ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Syrjintä on kielletty riippumatta siitä, perustuuko se henkilöä itseään vai jotakuta toista koskevaan tosiseikkaan tai oletukseen.
Välittömän ja välillisen syrjinnän lisäksi tässä laissa tarkoitettua syrjintää on häirintä, kohtuullisten mukautusten epääminen sekä ohje tai käsky syrjiä."
Löytyy finlexistä googlaamalla "laki" ja "syrjintä". Sosiaaliviranomaisilla on velvollisuus noudattaa tätä lakia, eikä nykyinen tai aiempi terveydentilasi saa vaikuttaa päätökseen, mikäli se ei tällä hetkellä vaikuta kykyysi huolehtia lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
"8 §
Syrjinnän kielto
Ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Syrjintä on kielletty riippumatta siitä, perustuuko se henkilöä itseään vai jotakuta toista koskevaan tosiseikkaan tai oletukseen.Välittömän ja välillisen syrjinnän lisäksi tässä laissa tarkoitettua syrjintää on häirintä, kohtuullisten mukautusten epääminen sekä ohje tai käsky syrjiä."
Löytyy finlexistä googlaamalla "laki" ja "syrjintä". Sosiaaliviranomaisilla on velvollisuus noudattaa tätä lakia, eikä nykyinen tai aiempi terveydentilasi saa vaikuttaa päätökseen, mikäli se ei tällä hetkellä vaikuta kykyysi huolehtia lapsesta.
Joo no ahdistusoireet ovat olleet poissa ja ei vaikuta mitenkään mun lapsiin. :D Siis mä vaan mietin et tuleeko toi olosuhdeselvityksessä esille, jos kukaan ei sitä puheeksi ota?
Älä ota puheeksi. Jos he ottavat, he ovat ilman lupaasi käyneet lukemassa tietojasi jos niitä edes on luettavissa.
VierailijaJoo no ahdistusoireet ovat olleet poissa ja ei vaikuta mitenkään mun lapsiin. :D Siis mä vaan mietin et tuleeko toi olosuhdeselvityksessä esille, jos kukaan ei sitä puheeksi ota?[/quote kirjoitti:
Näppituntumalta veikkaisin, että ei tule. Jos tulee, niin kerro faktat asiallisesti. Ton jutun ei pitäis vaikuttaa asiaan. Sossujen tavoite ei oo ettiä susta vikoja tai kaivaa ongelmia sieltä missä niitä ei ole :)
Vierailija kirjoitti:
Älä ota puheeksi. Jos he ottavat, he ovat ilman lupaasi käyneet lukemassa tietojasi jos niitä edes on luettavissa.
En todellakaan ota. Eikö niiden pidä tilata ne jostain? Vai onko ton yhdistymisen myötä niillä pääsy tietoihin?
Niin onko se olosuhdeselvityksessä joku automatisaatio, että katsotaan vanhempien terveystiedot? Jos kukaan ei mainitse mitään ahdistuksesta, niin tarkastetaan asiaa silloin ollenkaan? Nyt joku kertoo mulle :D