Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päänahka kutisee ja hilseilee

Vierailija
30.08.2016 |

Nytkin ihan karmea kutina! Mikä avuksi? Ja kun raavin, lentelee sitä hilsettä ympäriinsä... tosi nättiä.

Joskus vielä pari vuotta sitten pesin hiukset joka päivä. Silloin ei tätä kutiamisongelmaa ollut. Nykyään pesen joka toinen-kolmas päivä. Käytän välipäivinä kuivashampoota. Voisiko tuo kuivashampoo olla se paha? En millään jaksaisi alkaa pestä hiuksia taas joka päivä!

Auttaako kauppojen hilseshampoot? Vai mitä neuvoisitte?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa Four Reason healing shampoo. Joskus lisäksi apteekista hydrokortisooniliuosta pahempaan karstaan.

Vierailija
2/14 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kookosöljyä päänahkaan hetkeksi, sitten normaali (ei liian kovilla aineilla) pesu. Usein hilseily johtuu liian kuivasta päänahasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli päänahan etuosa aivan täynnä hilselaattoja, pysyivät aika hyvin siellä päänahassa, eli eivät varisseet ellen sitten tahallaan näin yrittänyt varisutella niitä. Mikään ei auttanut, joskus kun oli muutama päivä pesusta, rapsuttamalla tuli töhnää kynnen alle.

Kipitin apteekkiin ja sain viimein avun, SELUKOS shampoo. Kyseessä on taliköhnä, ensimmäistä kertaa pitkiin aikoihin hiukseni rasvoittuvat kunnolla, kun ennen se on jäänyt tuonne päänahkaan ja muuttunut hilseeksi. Kyseessä kai jokin hiiva. Hoitoa pitää aina silloin tällöin uusia.

Päänahkani jopa kiiltelee nyt paikoitellen, karstan alta paljastui punertava iho. Vielä yksi hoitokerta jäljellä, kaksi viikkoa olen sitä käyttänyt 2 kertaa viikossa, eli nyt yhteensä kolme kertaa.

Kannattaa ainakin kokeilla, itse olen kokeillut jo kaikki muut keinot. Öljystä hilseshampoisiin. Tämä auttoi myös hilseileviin kulmakarvoihin, sitä samaa "karstaa" oli niissäkin, joskus myös otsassa, joten pesin kasvonikin sillä, AUTTOI!

Vierailija
4/14 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamppailin saman ongelman kanssa vuosia ja kävin myös lääkärissä. Oireita yritin helpottaa kortisoniliuoksella ja lääkeshampoolla ( ketokonazal ja nizoral aluksi).

Vaivasta pääsin lopullisesti eroon, kun muutin ruokavalioni ( ei sokeria, valkoista vehnää, hiivaa ja tarpeeksi hyvää rasvaa eli oliiviöljyä, pähkinöitä, kalaa, avokadoa päivittäin)

Lisäksi pidän huolen, että käyttämäni shampoo ja hoitoaine eivät sisällä tämän artikkelin aineita. Näin päänahkaani ei kutise ja pesuväli pysyy järkevänä. http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/05/08/kosmetiikan-sailontaaineissa-is…

Vierailija
5/14 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon saattaa pelastua ihan dilläkin kun jätät sen kuivashampoon pois. Ei tarvi käyttää lääkkeitä, kun lakkaa vaan kiusaamasta päänahkaansa.

Vierailija
6/14 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli saman ongelma kauan. Siirryin Cutrin Bio+ kosteuttavaan shampooseen. Nykyään käytän mitä sattuu Herbinan, XZ:n shampoita ja joka kolmannella tuota Cutrin balancea. Loppui hilseily ja kutina, eikä ole tullut takaisin.

Vierailija
7/14 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille vastanneille! Pitää lukea vielä ihan ajan ja ajatuksen kanssa nämä vastauksenne ja miettiä mitä kokeilisin ensimmäisenä. :)

ap

Vierailija
8/14 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli päänahan etuosa aivan täynnä hilselaattoja, pysyivät aika hyvin siellä päänahassa, eli eivät varisseet ellen sitten tahallaan näin yrittänyt varisutella niitä. Mikään ei auttanut, joskus kun oli muutama päivä pesusta, rapsuttamalla tuli töhnää kynnen alle.

Kipitin apteekkiin ja sain viimein avun, SELUKOS shampoo. Kyseessä on taliköhnä, ensimmäistä kertaa pitkiin aikoihin hiukseni rasvoittuvat kunnolla, kun ennen se on jäänyt tuonne päänahkaan ja muuttunut hilseeksi. Kyseessä kai jokin hiiva. Hoitoa pitää aina silloin tällöin uusia.

Päänahkani jopa kiiltelee nyt paikoitellen, karstan alta paljastui punertava iho. Vielä yksi hoitokerta jäljellä, kaksi viikkoa olen sitä käyttänyt 2 kertaa viikossa, eli nyt yhteensä kolme kertaa.

Kannattaa ainakin kokeilla, itse olen kokeillut jo kaikki muut keinot. Öljystä hilseshampoisiin. Tämä auttoi myös hilseileviin kulmakarvoihin, sitä samaa "karstaa" oli niissäkin, joskus myös otsassa, joten pesin kasvonikin sillä, AUTTOI!

Tämä kuulostaa kyllä tutulta. Minulla kyllä hiukset myös rasvoittuvat, sen takia käytänkin niitä kuivashampoita. Kutisiko sinulla päänahka ihan jo "heti" normaalin pesun jälkeen? Itselläni ongelma on yleensä vasta 2. ja 3. päivä pesun  jälkeen, eli heti pesun jälkeen päänahka tuntuu voivan hyvin.

ap

Vierailija
9/14 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kuivalta päänahalta. Edellä ehdotettiinkin jo kookosrasvaa, mutta ihan perusvoidekin käy. Sitä päänahkaan ja annetaan olla jonkin tunnin. Olen itse käyttänyt sitä akuuttina apuna pahimpina hilseilykausina. 

Vierailija
10/14 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

System 4 -tuotteisiin siirtyminen poisti minulta tuon ongelman.

Vierailija
11/14 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaa kyllä tutulta. Minulla kyllä hiukset myös rasvoittuvat, sen takia käytänkin niitä kuivashampoita. Kutisiko sinulla päänahka ihan jo "heti" normaalin pesun jälkeen? Itselläni ongelma on yleensä vasta 2. ja 3. päivä pesun  jälkeen, eli heti pesun jälkeen päänahka tuntuu voivan hyvin.

ap

Rasvoittui siis minunkin hiukseni, mutta aivan eri tavalla nyt kun tuo hilse on poissa. Voi tietysti olla, että kuvittelen vain.

Parhaiten päänahka voi heti pesun jälkeen, mutta seuraavana päivänä jos katsoin sinne tarkemmin, niin hilsettä oli jo. Pesun jälkeen saattoi tuntua jopa kuivalta, mutta ei kutissut.

Kannattaa ainakin kokeilla tuota, maksoi vain 8 euroa ja minulla oli selkeä muutos jo heti ekan käyttökerran jälkeen.

Mitä rasvaisemmat hiukset mulla oli, niin sitä enemmän sieltä irtosi tavaraa kynsien alle raapimalla. Ja kun niitä klähmi, niin tuntui että rasvoittuivat sitä enemmän mitä enemmän sinne päänahkaan koski.

Oli tosi vaikeaa laittaa hiuksia kun nuo hilselaatat näkyi päänahassa oli hiukset miten tahansa. Missään nimessä ei olle mitään perushilsettä, koska ei varissut olkapäille (kuten monesti näkyy ihmisillä hilsettä olkapäillä). Jos taas laitoin pään alaspäin ja pöyhisin päänahkaa, niin silloin kyllä varisi.

Taliköhnän hoito on päivittäinen pesu, eli sen takia se alkaa kutiamaan vasta muutaman päivän päästä, kun päänahka on jo täynnä sitä talihilsettä.

Vierailija
12/14 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo lääkeshampoot auttavat oireisiin ja helpottavat oloa, mutta vaiva palaa, jos ei hoida perimmäistä syytä kuntoon.

Eli tarkista ruokavaliosi, vältä stressiä, harrasta ulkoilua, vältä alkoholia, valitse pesuaine, jossa ei ole säilöntäaineita.

Itselläni vaiva palasi aina jonkin ajan kuluttua hoidettuani sitä lääkeshampoolla. Sitten kun muutin elämäntapani fiksuiksi, niin pystyin jättämään lääkeshampoot ja kampaamoiden erikoisshampoot hyllyyn. Nyt olen ollut hilseetön jo yli kolme vuotta. Jos intoudun syömään paljon sokeria vähän pidemmän ajan (esim joulu...) niin heti alkaa sellainen pieni kutina, joka kuitenkin asettuu, kun palaan järkevään syömiseen. Myös shampoolla on paljon vaikutusta, jos siinä on voimakkasta säilöntäainetta (methylchloroisothiazolinone) niin päänahkani rasvoittuu nopeasti ja alkaa kutisemaan. Yllättävän monessa shampoossa on tuota ainetta...

Vierailija
13/14 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pää värjätty.

Vierailija
14/14 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talin eritys on runsasta joka aiheuttaa hiivaa päässä. Nizoralin shampookuurilla eroon parissa viikossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi