Saako kuukautiskipujen takia olla pois töistä?
Mulla menkkojen alkamisen jälkeen kahtena seuraavana päivänä vuotaa runsaasti ja kivut on yleensä myös sitä luokkaa. 3h välein pitää side käydä vaihtamassa ja työ on seisoma työtä jossa tulee liikuttua paljon ja nosteltua painaviakin asioita ja kiirre myös välillä on. Eli pitäisi jaksaa heilua ees taas, ei oikein pysty lepäämään. Välillä seisoskella saattaa yhtäkkiä lurahtaa isompikin määrä verta siteeseen ja siten tulla myös housuista läpi eli ei vuoda aina tasaisesti. Pahoinvointia myös on ja vatsa löysällä.
Kommentit (34)
Menkat ovat oma valinta! Kohtu vaan pois niin loppuu.
t. Mies, ei sairaslomaa kymmeneen vuoteen
Välillä ollut niin rajut kuukautiset että niiden vuoksi tutkittiin syöpä, mietittiin kohdunpoistoa ja akuuttihoitona lisäverta. Mitään muuta ei voinut tehdä kuin istua paikoillaan ja käyttää isointa Tenaa tai vauvan vaippaa ja juosta puolen tunnin välein vessassa ja suihkussa. Puoli vuotta oli aika hirveää. Onneksi tuollaiset vuodot tulee ehkä noin kerran vuodessa ja on aika selvää, että kotona on oltava kun taju meinasi lähteä Ei ollut muuta hoitoa buranan lisäksi, mikä olisi sopinut.
Vierailija kirjoitti:
Vatipää!
Yhtä asiallinen syy olla pois töistä kuin krapula.
Ensinnäkin, näistä asioista kun keskustellaan niin miehet on hiljaa. piste. Naisen ja miehen kehot ovat täysin erilaiset, naisilla kuukautiskierto kestää keskimäärin n. 28 päivää (tai olisi hyvä kestää) ja kierrossa on useampi vaihe kun vaan 'ei kuukautisia ja kuukautiset'. Naisilla hormonitasapaino vaihtelee läpi kuukauden, ja sen eteen tulisi tehdä paljon enemmän kuin yhteiskunta opettaa, eletäänhän me kuitenkin miesten yhteiskunnassa missä työajat ja kaikki on ajoitettu miesten kehon syklin mukaan.
Kivuliaat kuukautiset eivät koskaan ole normaalit, jos tuntuu että se häiritsee arkea, ota sairaslomaa. Monet lääkärit nykyään kirjottavat jos työnantaja ei suostu antamaan. Espanjassakin hyväksyttiin naisille kuukautisvapaata, Suomessakin mielestäni pitäisi kuukautisten aiheuttamiin kipuihin ja muihin oireisiin suhtautua vakavemmin ihan yhteiskunnallisella tasolla. Ne on naisten oikeuksia.
Pakkohan se on jos ei töissä pysty olemaan. Ei kannata sanoa työnantajalle tarkemmin että juuri melkoista on kyse kylläkään, sillä jo palstan kommenttien perusteella siellä voi olla just semmosia tyyppejä joille just tää terveysongelma on se joka pitäis vaan kärsiä. Kovat kivut ja vuolas vuoto ei muuten myöskään ole normaalia vaan aina kannattaa selvittää tausta. Lääkäreistä osa on nihkeitä tässä kans, joten älä luovuta jos sua ei heti oteta vakavasti.
Siis miksi ei saisi olla poissa töistä, jos on työkyvytön kivun takia? Kipu voi olla niin kovaa, ettei normaalit särkylääkkeet auta siihen (tosin tällöin pitää totta kai tutkia kivun syy). Itsellä kivut on niin kovat, että saatan pyörtyä niiden takia. Tosin "onneksi" mulla menkat alkaa yleensä vklppuna, joten olenkin sitten sopivasti aina koko vklpun taju pois (: . Jos itse pystyt olemaan duunissa menkkojen aikaa niin okei, kivat sulle, mutta ei sitä pidä vaatia kaikilta. En ymmärrä, miksi pitää normalisoida se, että naisen pitää tulla töihin kovissakin kivuissa, jolle hän ei itse mahda mitään?
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi ei saisi olla poissa töistä, jos on työkyvytön kivun takia? Kipu voi olla niin kovaa, ettei normaalit särkylääkkeet auta siihen (tosin tällöin pitää totta kai tutkia kivun syy). Itsellä kivut on niin kovat, että saatan pyörtyä niiden takia. Tosin "onneksi" mulla menkat alkaa yleensä vklppuna, joten olenkin sitten sopivasti aina koko vklpun taju pois (: . Jos itse pystyt olemaan duunissa menkkojen aikaa niin okei, kivat sulle, mutta ei sitä pidä vaatia kaikilta. En ymmärrä, miksi pitää normalisoida se, että naisen pitää tulla töihin kovissakin kivuissa, jolle hän ei itse mahda mitään?
Oletko ikinä käynyt lääkärissä kipujen takia? Kuukautiskipuihin on hoitoa saatavilla. Sama neuvo ap:lle.
On siis täyttä puppua väittää, että kivuille nyt ei vaan voi mitään. Kyllä voi. Lääkäriin, mars!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ikinä käynyt lääkärissä kipujen takia? Kuukautiskipuihin on hoitoa saatavilla. Sama neuvo ap:lle.
On siis täyttä puppua väittää, että kivuille nyt ei vaan voi mitään. Kyllä voi. Lääkäriin, mars!
Tuota noin, esim. endometrioosiin ei ole parantavaa hoitoa. Siihen ei aina auta hormonilääkitys tai leikkaus. Se on ihan ihmisestä kiinni, mikä hoito saattaa auttaa. Ihmiset on erilaisia, eikä kivunlievitys aina auta. Tämän totta kai asiantuntijana jo tiesitkin.
Miehet ja muut joilla ei ole menkkoja, älkää tulko tänne.
Caprilon on reseptillä saatava vuotoa vähentävä lääke. Lisäksi suosittelen kysymään e-pillereitä, jotka vähentää vuotoja, näitä on ainakin Zoely ja Qlaira. Hyvälle gynelle, mars :) Itse söin vuosia buranakuureja. Enää ei tarvi, tulen siitä todella sairaaksi. En uskalla edes ajatella mitä teki elimistölleni. Joku viikko kuukaudesta maksimiannoksella ei ole tilapäistä käyttöä.
Ei saa, vaikka pitäisi saada. Sano syyksi migreeni.
Vierailija kirjoitti:
t. Mies, patologinen valehtelija
Ole hyvä, kommenttisi korjattuna paremmin todellisuutta vastaavaksi
Eikös töistä yleisestikin olla poissa, kun ollaan syystä tai toisesta työkyvyttömiä? Se, mikä kullekin on työkyvyttömyyttä, lienee henkilökohtaista. ITSE en pitäisi työkyvyttömyytenä 3 tunnin välein vaihdettavaa kuukautissuojaa (itselleni se ainakin on varsin normaali aika menkkojen ekoina päivinä) ja jos kivut saa hallittua särkylääkkeellä (esim. 600-800 mg buranaa + 1000 mg panadolia mikä on iso annos, mutta esim. mulle päänsärkyyn melko normiannos), kyllä töissä voi olla.
Jos koet olosi työkyvyttömäksi, et mene töihin ja haet saikkua. Piste. Toki itse ensalkuun kävisin lääkärin pakeilla, jos työkyvyttömyys toistuisi jokaisena kuukautena 1-3 päivänä samasta syystä - ei sekään nyt ihan hyvä ole omaa oloa ajatellen.