Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joogata, kun on niin kankea ettei pysty olemaan asanoissa?

Vierailija
29.08.2016 |

Esimerkki: Pitäisi istua lattialla jalat V-asennossa suorina, selkä suorana. Ei onnistu. Onnistuu vain, jos joko pyöristän selän tai koukistan reilusti polvia.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat jalkoja vain sen verran V-asentoon kuin menee. Ei tartte samalle tasolle laittaa kuin ohjaaja. En itse joogaa, mutta balancessa teen näin. 

Vierailija
2/13 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin menet vatsa-alkajien kurssille. Siellä ei ole pitkiä äärivenytyksiä, eikä kenenkään ole mikään pakko kyetä heti aluksi kummoiseen suoritukseen muutenkaan. Meno on rauhallista ja suvaitsevaa ja kehitystä saa odottaa rauhassa. 

Kyllä se keho notkistuu kun vaan jämptisti harjoittelee, käy tunneilla ja tekee yksin. Itsekään en kyennyt istumaan kuvaillussa V-asennossa vielä pari vuotta sitten, vaan selkä meni ihan pyöreäksi tai meinasin kaatua taaksepäin. Nykyään menee ihan leikiten. Samaten saan kämmenet lattiaan seistessä, saan puolispagaatin jne. Ekat 25 vuotta elämästi luulin että olin jotenkin poikkeuksellisen kankea. Todellisuus oli, että olin vain huonokuntoinen enkä ollut koskaan venytellyt systemaattisesti ja pyrkinyt viemään itseäni fyysisen suorituskyvyn rajoille missään. 

Harjoittelemalla se lähtee. Nyt sinne alkeiskurssille hop hop jos mieli tekee notkistua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama. Oon äärimmäisen jäykkä. Joskus jouduin jättämään jonkun asennon kun en vaan pystynyt.

Vierailija
4/13 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joogassahan on nimenomaan se ajatus, että mitään ei pakoteta, vaan tehdään omien tuntemusten mukaan ja edetään omaan tahtiin. Säännöllinen harjoittelu tuo kyllä tulosta vähitellen. Sopisko sulle hatha-jooga paremmin? Helppoja perusliikkeitä, jotka jää mieleen ja niitä voi sitten kotonakin harjoitella vaikka joka päivä. Mä olen muutamassa vuodessa notkistunut todella paljon, käyn hathassa ja välillä myös chakra-joogassa. Kotona joogaan 4-5 kertaa viikossa.

Vierailija
5/13 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo, jossa olisi pitänyt pystyä istumaan lattialla, oli Yogaian nettitunti, nimeltään rentouttava jooga. Tarkoitettu sekä aloittelijoille että muille. Ei tehty edes aurinkotervehdyksiä, mutta pelkkä selkä suorana istuminen on näköjään liian vaativaa minulle ainakin tällä hetkellä. ap

Vierailija
6/13 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei onnistu aurinkotervehdys kunnolla :( tunnen itseni  ihan idiootiksi. Ähkin ja puhkin ja hermostun. Puhumattakaan muista liikesarjoista.

Vierailija
7/13 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo, jossa olisi pitänyt pystyä istumaan lattialla, oli Yogaian nettitunti, nimeltään rentouttava jooga. Tarkoitettu sekä aloittelijoille että muille. Ei tehty edes aurinkotervehdyksiä, mutta pelkkä selkä suorana istuminen on näköjään liian vaativaa minulle ainakin tällä hetkellä. ap

Mä suosittelisin menemään ihan oikean opettajan tunnille. Näin hän pystyy antamaan sulle palautetta ja vinkkejä kehon käyttöön. Ja opettaa istumaan selkä suorana eikä kasassa. :)

Vierailija
8/13 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile iyengarjoogaa. Siinä käytetään paljon apuvälineitä sekä kankeimmille liikkeiden mahdollistamiseen, että notkeimmille liikkeiden vahvistamiseen. Fyysisintä joogaa jota olen ikinä harrastanut ja kaikkinon kokeiltu. Silti joogaa eikä mitään balance pumppipumppia.

Vierailija
9/13 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei onnistu aurinkotervehdys kunnolla :( tunnen itseni  ihan idiootiksi. Ähkin ja puhkin ja hermostun. Puhumattakaan muista liikesarjoista.

Aloita helpoimmasta mahdollisesta versiosta (esim. Youtubesta löytyy ohjevideoita), niin kyllä onnistuu. Lisäksi: ota rauhallisesti äläkä vaadi itseltäsi liikaa. Joogassa on juuri se hyvä puoli, että asiat voi tehdä niin helposti että ne onnistuvat, ja siitä voi usein portaattomasti lähteä sitten lisäämään haastetta oman osaamisen karttuessa.

Olen itse ollut aina epäliikunnallinen, mutta jooga onnistuu minultakin. Aloitin tekemällä 2 aurinkotervehdyksen sarjaa, mahdollisimman helppona versiona. Nykyään teen 8-10 sarjaa päivässä ja olen lisännyt myös vaikeusastetta huomattavasti. 

Tsemppiä harjoitteluun!

Vierailija
10/13 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloita helpoimmasta mahdollisesta versiosta (esim. Youtubesta löytyy ohjevideoita), niin kyllä onnistuu. Lisäksi: ota rauhallisesti äläkä vaadi itseltäsi liikaa. Joogassa on juuri se hyvä puoli, että asiat voi tehdä niin helposti että ne onnistuvat, ja siitä voi usein portaattomasti lähteä sitten lisäämään haastetta oman osaamisen karttuessa.

Olen itse ollut aina epäliikunnallinen, mutta jooga onnistuu minultakin. Aloitin tekemällä 2 aurinkotervehdyksen sarjaa, mahdollisimman helppona versiona. Nykyään teen 8-10 sarjaa päivässä ja olen lisännyt myös vaikeusastetta huomattavasti. 

Tsemppiä harjoitteluun!

Lisään vielä, että suosittelen sellaista videota, jossa opetetaan myös hengittämään oikein. Ensin kannattaa opetella ne asennot ja kun ne ovat muistissa, lisätä oikea hengitysrytmi.

Vierailija
11/13 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vain koukistetaan polvia. Kukaan ei tule siitä tuomitsemaan :) Itseasiassa itsensä kuunteleminen on jopa paljon "edistyneempää" joogaa kuin pää punaisena solmussa äheltäminen.

Vierailija
12/13 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubesta löytyy paljon ihan hyviäkin joogavideoita, myös aloittelijoille. Itse joogailen Yoga with Adriene -kanavan videoiden avulla.

Ja tosiaan sun ei tarvitse pystyä tekemään niitä kaikkia liikkeitä just niinkuin ne videolla näytetään, teet sen mukaan mitä pystyt. Muistaakseni noissa Adrienen videoissa on usein vinkkejä helpompiin variaatioihin myös. Kyllä sää pikkuhiljaa vetreydyt. :)

Vierailija
13/13 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä että tällä palstalla saa asiallisia vastauksia. Kiitos!

t.se, joka ei pysty aurinkotervehdykseen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan