ENSIHOITAJA, SAIRAANHOITAJA, RÖNTGENHOITAJA VAI TERVEYDENHOITAJA?
Olen 23-vuotias nainen ja mietinkin tässä seuraavaa koulutusta itselleni, niin ensihoitaja, sairaanhoitaja, rtg-hoitaja kuin terkkarikin kiinnostaa. Kuten näkyy niin vaihtoehtoja on nyt hieman liikaa, pitäisi keksiä mielellään se YKSI ammatti jota lähteä tavoittelemaan yhteishaussa, ei viitsisi sikinsokin hakea eri paikkoihin..Mistähän mahtaa saada parhainta palkkaa? Millaisia työpäiviä? Kuulisin mielelläni kokemuksia ko. alojen opiskelijoilta tai jo valmistuneilta ja työssäkäyviltä. Myös muut voivat kertoa ajatuksia kyseisistä ammateista ja opiskelusta muutenkin kiitos. :)
Kommentit (16)
Terkkarina mahis siistiin päivätyöhön jos kolmivuoro ei kiinnosta. Työterveyshoitaja, äitiys- tai lastenneuvola, kouluterkka, sairaala- tai järjestöduunit.. Terkkarin tutkinnon ohessahan saadaan myös sh:n pätevyys, koulutus on 240 op kun sh 210.
Ensihoitajalle ääni täältäkin. Työ paljon vapaampaa kuin noissa muissa, jos sitä työltä haluaa. Itse tykkään valtavasti tuosta työstä. Työ vaihtelevaa ja mielenkiintoista.
Ensihoitajaksi täytyy olla hyvä kunto ja muutenki fiksu. Vain parhaimmat pääsee sisään. Palkka käsittääkseni ihan ok, mutta työn vaativuuden nähden liian vähän. Lisäksi työ taitaa olla aika paljon sitä juoppojen kuskaamista.
Sairaanhoitajan työ on todella monipuolista. Voit erikoistua niin leikkaussaliin kuin lastenpsykiatriaan. Myös vapaaehtoistyö ulkomailla on mahdollista.
Terveydenhoitajan ammatti on vielä paljon toistaiseksi 8-16 työtä. Tulevaiduudessa toki voi muuttua, kun esim neuvoloiden aukioloaikoja lisätään.
Röntgenhoitaja on hyvä vaihtoehto jos fysiikka kiinnostaa. Opinnoissa on paljon sitä. Ja laitteden kanssa on tykättävä peuhata :)
Oletko miettinyt bioanalyytikon tutkintoa? Mahdollista erikoistua esim. neurofysiologiaan, isotooppeihin, hematologiaan, patologiaan, mikrobiologiaan, genetiikkaan.. Toki pakollisena sitten se näytteenotto.
Onko ensihoitajan työ paljon raa'empaa kuin sairaanhoitajan? Näkeekö ensihoitajana hurjia juttuja, onko kertaakaan ollut mielenterveys koetuksella työn takia? Millainen ilmapiiri, millaiset vuorot ja minkälaista kuntoa vaaditaan?
ap
Moni tuntemani terkkari työskentelee sh:na, koska terkkarin hommia ei ole kaikille tarjolla. Eli jos terkkariksi halajat, niin saat tosiaan samalla sen sh:n pätevyyden ja saatat myös työllistyä sh:ksi.
Röntgen. Räntgenhoitajaa ei voida korvata halvemmalla ja epäpätevällä.
Vierailija kirjoitti:
Onko ensihoitajan työ paljon raa'empaa kuin sairaanhoitajan? Näkeekö ensihoitajana hurjia juttuja, onko kertaakaan ollut mielenterveys koetuksella työn takia? Millainen ilmapiiri, millaiset vuorot ja minkälaista kuntoa vaaditaan?
ap
No jos sun tarvii paareja jaksaa kannella ja vielä työntää pahimmassa tapauksessa lähemmäs 200kg painoista ihmistä niissä, niin ei siinä kovin kukkakeppi jaksa kauaan touhuta. Toki työssä karaistuu pikku hiljaa.
Ei mikään noista. Opiskele jotain järkevää ja hyvinpalkattua hommaa.
Jos noista pitäisi valita, niin röntgenhoitaja. Lähihoitaja joutuu varmaan tekemään paljon ei niin miellyttäviä työtehtäviä ja vuorotyötä, joka ei monestakaan ole kivaa, vaikka siitä niitä lisiä saakin. Ensihoito joutuu myös rankkoihin paikkoihin.
Röntgenhoitajana valmistuu suoraan työttömäksi. Oikeasti miettikää nyt paljonko niille on tarvetta. Ei niitä pilvinpimein ole.
Opiskele lääkäriksi. Panosta vaikka 2 vuotta pääsykokeisiin ja hae esim. Ouluun jonne helpompi päästä. Ei mitään järkeä hakea tälle alalle, jossa ei ole mitään arvostusta ja palkka on mitä on. 2 vuotta pidemmällä opiskelulla saat ihan erilaisen palkkatason ja etenemismahdollisuudet. Kuten tämänkin palstan ketjuista huomaat, niin kuraa tulee niskaan koko loppuelämän ajan ja kun pääset työelämään niin koet sitä joka päivä. Hae ihmeessä lääkäriksi. Siinä sentään rahallinen korvaus on sellainen, että työn haittapuolet kestää helpommin ja voit valita siistin erikoistumisalan, esim. silmälääkärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No jos sun tarvii paareja jaksaa kannella ja vielä työntää pahimmassa tapauksessa lähemmäs 200kg painoista ihmistä niissä, niin ei siinä kovin kukkakeppi jaksa kauaan touhuta. Toki työssä karaistuu pikku hiljaa.
Vaatii toki hyvää peruskuntoa, mutta ei mikään huippubodari olla tarvitse.
Mä olen sairaanhoitaja, työskentelen leikkaussalissa. Palkka päivystyksien ja lisien kanssa on ihan ok ja tykkään työstäni kyllä tosi paljon, mutta selvää on, ettei sitä eläkkeelle asti voi mitenkään jaksaa.
Nyt jos lähtisin uudestaan opiskelemaan, olisi röntgenhoitaja ehkä mun valintani.
Ensihoitajana viihdyn itse, palkka siinä 3000-3500 euroa kuussa riippuen vuoroista ja ylitöistä. 24h -vuorot ovat alkaneet nyt itseä rasittaa todella paljon (36-v ja raskaana) kun koko ajan väsyttää ja selkä kipeänä mutta nuorempana oli unelmatyöni. Olen harkinnut siirtymistä pelalta teholle tai päivystykseen, palkka pysyisi tuollakin käsittääkseni jokseenkin samana.