Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älä luule itsestäsi liikoja -asenne

Vierailija
28.08.2016 |

Suomessa on melko tyypillistä yrittää kasvattaa lapsista vaatimattomia ja kohteliaita painottamalla kaikissa mahdollisissa tilanteissa ettei saa luulla itsestään liikoja. Sama jatkuu työpaikoilla ja aikuisten sosiaalisessa elämässä. Kuka tahansa vähän menestyvämpi ihminen on jonkun toisen mielestä ylimielinen tai kuvittelee olevansa jotain vaikkei siihen ole kritisoijan mielestä mitään syytä.

Olen itse tällaisen luulot pois -kasvatuksen uhri ja se vaikeuttaa elämääni joka päivä. Oletko sinä törmännyt tähän asenteeseen elämässäsi? Mitä mieltä olet, pitäisikö suomalaisten luulla itsestään vähän enemmän vai onko parempi että jokainen vähän häpeää itseään.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuus kaikessa.

Vierailija
2/12 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtuus kaikessa.

Mitä tarkoitat?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohtuus kaikessa.

Mitä tarkoitat?

ap

Siis kultainen keskitie. Pitää tuntea oma arvonsa, ettei ole sen huonompi kuin muut, mutta ei myöskään parempi.

Tuo vanha kasvatushan perustuu sille, että muut ovat sinua parempia. Ei se ole totta.

Pitäisi kasvattaa niin, että sinulla on oikeus omaan mielipiteeseen. Ja niin myös minulla. Kumpikaan ei ole oikeassa tai väärässä.

Vierailija
4/12 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi ehdottomasti uskoa itsestään enemmän. Meidät on kasvatettu huonoitsetuntoisiksi ja liian vaatimattomiksi. Jokainen miettii mitä muut ajattelee, ja ettei nyt kukaan vaan arvostelisi, tai mitä jos joku huomaa. Jos on rohkea ja ylpeä, niin siinä sitä supatetaan, että mikä tuo luulee olevansa, pitäisi vain hiipiä anteeksipyyydellen nurkissa ettei vaan leimata leuhkaksi. 

Vierailija
5/12 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiseen tapakulttuuriin kuuluu - paitsi Etelä-Pohjanmaalla - vaatimattomuuden maailmanennätyksen jatkuva tavoittelu. Jos et vähättele itseäsi pontevasti, olet mm. av-palstalla narsisti. Pahin loukkaava arvio toisesta henkilöstä on "se kanssa luulee jotain olevansa". Miksi näin, en tiedä.

Vierailija
6/12 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohtuus kaikessa.

Mitä tarkoitat?

ap

Siis kultainen keskitie. Pitää tuntea oma arvonsa, ettei ole sen huonompi kuin muut, mutta ei myöskään parempi.

Tuo vanha kasvatushan perustuu sille, että muut ovat sinua parempia. Ei se ole totta.

Pitäisi kasvattaa niin, että sinulla on oikeus omaan mielipiteeseen. Ja niin myös minulla. Kumpikaan ei ole oikeassa tai väärässä.

Mutta katsos kun kaikki eivät ole yhtä hyviä. Jotkut ovat parempia/huonompia kuin toiset. Joskus myös joku on enemmän oikeassa kuin toinen. Se vaan täytyy kestää, eikä heti leimata se itseään parempi/oikeammassa olija ylimieliseksi ja itsestään liikoja luulevaksi.

Vierailija
7/12 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohtuus kaikessa.

Mitä tarkoitat?

ap

Mutta kun tuo ei ole totta. Aina joku on jossain asiassa parempi tai huonompi kuin joku muu. Mikä siinä on niin vaikeaa, ettei saa huomata tai ajatella, saati puhua, että olen aika hyvä matemaattisesti, mutta huono piirtämään. Missään ei saisi olla hyvä, tai ainakaan siitä ei saa itse puhua.

Vierailija
8/12 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohtuus kaikessa.

Mitä tarkoitat?

ap

Mutta katsos kun kaikki eivät ole yhtä hyviä. Jotkut ovat parempia/huonompia kuin toiset. Joskus myös joku on enemmän oikeassa kuin toinen. Se vaan täytyy kestää, eikä heti leimata se itseään parempi/oikeammassa olija ylimieliseksi ja itsestään liikoja luulevaksi.

Joskus saattaa myös tulla eteen sellaisia tilanteita, joissa on uskottava siihen että on parempi kuin muut, tai ainakin parempi kuin suurin osa muista, että voi esimerkiksi edetä urallaan. Jos on kuuliaisena lapsena sisäistänyt ettei sovi ajatella näin, on pulassa.

T: pulassa oleva

Vierailija
9/12 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on opetettu, ettei pidä luulla itsestään liikoja, ja se on ollut minulle hyväksi. Minä tiedän olevani parempi kuin muut, mutta tiedän myös, että suurin osa näistä muista ei tajua sitä ja ne jotka tajuavat, hyväksyvät sen paremmin kun en hiero sitä heidän kasvoihinsa. Olen hyötynyt tästä paljon, ehkä juuri siksi, että olen niin paljon parempi kuin muut, että kaikkien, kenellä on väliä, on pakko myöntää se.

Olen myös nähnyt ihmisiä, jotka ovat pahasti kärsineet siitä, että luulevat itsestään liikoja. Yleensä he ovat tosi hyviä, mutta eivät niin paljon parempi, että olisivat niin paljon muita oikeutetumpia kun kuvittelevat.

Vierailija
10/12 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaikeuttanut elämääni uskomattoman paljon! Häpeän aina jotakin ja sen vuoksi vihaan itseäni. Se on mielestäni aivan todella huono piirre suomalaisessa kulttuurissa. Se aiheuttaa myös sen että ihmiset ovat kuin kiviä, täysin tunteettomalta näyttäviä :D

Mutta joo todella melkein jo sairaskin kulttuuri-piirre, mielestäni verrattavissa muslimeiden kieroutuneisiin sukupuolirooleihin.

Vierailija
11/12 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyy identiteettiin ja oman paikkansa löytämiseen yhteisössä; tässä se laatuajattelu tulee eniten esille. Sen laatuajattelun voi nähdä samanlaisena asetelmana kuin jonkun juoksutapahtuman, jossa kaikki ovat samalla aloitusviivalla ja sitten juostaan kohti maalia, ja sen jälkeen rankataan parhaimmuusjärjestyksessä maaliintulijat. Mutta miten sitten rankkaus toimii abstrakteissa asioissa? Miten muodostuvat arvostelun kriteerit, eli mitkä ovat ne pelisäännöt? Kun joskus tulee vaikutelma, että ns. maalitolppia siirrellään...

Vierailija
12/12 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ensin maaliin tullut juoksija ei saisi olla niin röyhkeä että kuvittelisi olevansa muita nopeampi juoksija. Olympiakultaa vastaanottaessaan hänen pitäisi kieltäytyä mitalista moneen kertaan, ennen kuin toimitsijat ripustaisivat sen pakolla hänen kaulaansa.