Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään ihannoidaan varhaiskypsyyttä?

Vierailija
28.08.2016 |

Heti synnäriltä päästyä alkaa kaamea kilpailu siitä kuka kääntyy ensin, kävelee, puhuu, osaa lukea, uskaltaa jäädä yksin kotiin, on omatoiminen.
Kuudennella jo pitäisi olla menkat, pitäisi olla tyttöystävä/poikakaveri, yläasteella pitäisi meikata, olla riippumaton, tienata itse taskuraha, olla hyödyllinen ja tietää mitä meinaa tehdä elämällään, mihin kouluun hakea.
Ei voi enää olla lapsi ja leikkiä, hassutella, käpertyä syliin kun itkettää. Miksi joka paikassa ihannoidaan nopeaa itsenäistymistä, kehitystä ja riippumattomuutta?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska aikuisilla on kiire toteuttaa itseään, luoda uraa, tehdä rahaa. On kätevintä, kun lapset on pikkuaikuisia heti. Myöskin ovat yksi kilpavarustelun osa, kenen lapsi osaavin.

Vierailija
2/34 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä taas nykyään lapsia pidetään lapsina aina vaan.

Sukupolvi, joka 90-luvun puolivälissä menetti neitsyytensä 13- vuotiaana ja oli joka viikonloppu kännissä 14- vuotiaana, on nyt järkyttynyt, jos 15- vuotias haluaa seurustella tai maistaa tupakkaa. Lapsille ei enää opeteta mitään, 10- vuotias ei pärjää tuntia yksin kotona eikä 12- vuotias osaa käyttää mikroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska aikuisilla on kiire toteuttaa itseään, luoda uraa, tehdä rahaa. On kätevintä, kun lapset on pikkuaikuisia heti. Myöskin ovat yksi kilpavarustelun osa, kenen lapsi osaavin.

Surullista että kasvatuksen ammattilaisetkin ovat omaksuneet tämän ajattelun.

Vierailija
4/34 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä lapsuus johtaa älykkäämpään aikuisuuteen sanoo uusin tutkimus.

Vierailija
5/34 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas on aivan päinvastainen kokemus lähipiiristä. 3- vuotiaat vaippahousut on ihan normi, lapsia työnnetään rattaissa 4-vuotiaaksi. 5- vuotiaalle puetaan ulkovaatteet ja kengät kun lasta ei huvita opetella pukemaan omatoimisesti.

Vierailija
6/34 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
7/34 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista että kasvatuksen ammattilaisetkin ovat omaksuneet tämän ajattelun.

On tosi surullista, kuinka omatoimisia lasten on oltava. Siitä olen samaa mieltä päiväkodisaa työskentelevänä. Ihan liian suuria ovat ryhmät, perhepäivähoidosta lapset siirretään jättipäiväkoteihin, alke 2-vuotiaille vanhemmat hakevat päiväkodista virikkeitä.

Vierailija
8/34 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä vauhtia kun mennään, niin kaksvitosena ollaan keski-iässä, kolmekymppisenä kilpaillaan kenellä on eniten harmaita hiuksia ja ryppyjä ja nelikymppisenä potkaistaankin viimein tyhjää. Ihanan nopeaa ja resurssitehokasta, tämä nykyelämä.

Vierailija
9/34 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kasilla lapsi. Vanhempainillassa kuuntelin muiden vanhempien hehkutusta kuinka heidän lapsensa tekevät useita kotitöitä, vahtivat pikkusisaruksia viikonlopun yli, kuinka heidän lapset ovat kavereillaan yön yli, eikä vanhemmat ole koskaan edes tavanneet tätä kaveria, perheestään puhumattakaan!

Nuoret saavat kk rahaa ja jos mahdollista käyvät kesätöissä. Joku kävi töissä ihan arkenakin. Vaatettivatkin jo itse itsensä.

En kehdannut sanoa että meillä ei tytön ole tarvinnut tehdä kotitöitä, paitsi jotain pientä. Meillä tyttö saa keskittyä kouluun ja harrastuksiinsa sekä lepoon.

En kehdannut sanoa että meillä vielä passataan 13 - vuotiasta monessa asiassa, eikä hän ole edes ainoa lapsi, tai kuopus.

Vierailija
10/34 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa mutta tuo alku. Miten sinä ESTÄT lasta kääntymästä tai kävelemästä jos hän sen osaa muita aikaisemmin? Vai pitääkö se 8kk ikäinen kävelevä piilottaa muilta vuoden ikäiseksi asti jotta kenellekään ei tule paha mieli? Minä tunsin välillä olevani kummajaisen äiti, yksi nainen jopa kysyi: Mikä TUO on?

Vierailija
11/34 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa mutta tuo alku. Miten sinä ESTÄT lasta kääntymästä tai kävelemästä jos hän sen osaa muita aikaisemmin? Vai pitääkö se 8kk ikäinen kävelevä piilottaa muilta vuoden ikäiseksi asti jotta kenellekään ei tule paha mieli? Minä tunsin välillä olevani kummajaisen äiti, yksi nainen jopa kysyi: Mikä TUO on?

Ei kyse olekkaan siitä saako kääntyä varhain vaan siitä, mitä ihannoidaan, arvostetaan ja pidetään toivottavana.

Vierailija
12/34 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kenellekkään tulisi paha mieli jos joku kävelee jo 8 kk vanhana? Todennäköisesti konttausvaihe on jäänyt puutteelliseksi ja sehän tietää taas.... No, oiottuja mutkia jotka kostautuvat myöhemmin.

Vierailija
13/34 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse olekkaan siitä saako kääntyä varhain vaan siitä, mitä ihannoidaan, arvostetaan ja pidetään toivottavana.

On ihan toivottavaa että lapsen motorinen kehitys menee normaalisti eteenpäin eikä sitä estetä.

Vierailija
14/34 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan toivottavaa että lapsen motorinen kehitys menee normaalisti eteenpäin eikä sitä estetä.

Kyllä. On toivottavaa samalla, että jokainen vaihe käydään läpi eikä oiota mutkia. Lapsen motorisen kehityksen vaiheet perustuvat edellisen vaiheen oppimiselle. Lapsi kehittyy kefalokaudaalisesti. Tiedän tästä asiasta melko paljon.

Lto

Vierailija
15/34 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kasilla lapsi. Vanhempainillassa kuuntelin muiden vanhempien hehkutusta kuinka heidän lapsensa tekevät useita kotitöitä, vahtivat pikkusisaruksia viikonlopun yli, kuinka heidän lapset ovat kavereillaan yön yli, eikä vanhemmat ole koskaan edes tavanneet tätä kaveria, perheestään puhumattakaan!

Nuoret saavat kk rahaa ja jos mahdollista käyvät kesätöissä. Joku kävi töissä ihan arkenakin. Vaatettivatkin jo itse itsensä.

En kehdannut sanoa että meillä ei tytön ole tarvinnut tehdä kotitöitä, paitsi jotain pientä. Meillä tyttö saa keskittyä kouluun ja harrastuksiinsa sekä lepoon.

En kehdannut sanoa että meillä vielä passataan 13 - vuotiasta monessa asiassa, eikä hän ole edes ainoa lapsi, tai kuopus.

Kasvatat lapsestasi uusavutonta kun et vaadi mitään.

Vierailija
16/34 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaadin. Koulu pitää sujua ja harrastukset hoidetaan. Siinä riittää aika paljon hommaa.

Vierailija
17/34 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap puhuu aloituksessaan vain omasta puolestaan.

Vierailija
18/34 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaadin. Koulu pitää sujua ja harrastukset hoidetaan. Siinä riittää aika paljon hommaa.

Aika paljon läksyjä tai hidas lukutahti.

Vierailija
19/34 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon läksyjä tai hidas lukutahti.

Kyllä, koulupäivät pääsääntöisesti 8-15. Kolme vierasta kieltä, matematiikka, historia sekä äidinkieli-kirjallisuus pitää kiireisenä. Harrastuksia kolmena arki-iltana viikossa, pari tuntia kerrallaan.

Vierailija
20/34 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää lähinnä, että varsinkaan nuorten ei anneta olla sellaisia kuin ovat. Olen itse 15-vuotias, joten tämä sopii ikääni hyvin. Koko ajan joka tuutista toitotetaan, että pitää olla lapsi, nauttia lapsuudestaan, vastuuta ei saa ottaa eikä varsinkaan olla itsenäinen. Samaan aikaan toinen taho vaatii, että nyt täytyy jo aikuistua, tienata itse rahansa, ostaa tarpeelliset tavarat itse ja valmistaa syötävät itse itselleen. Kummassakin tapauksessa ahdistun.

Emme halua, että meitä kohdellaan pikkulapsina tai aikuisina, vaan haluamme olla mitä olemme, eli nuoria. Ei enää pieniä ja ymmärtämättömiä, mutta ei myöskään valmiita kokonaisuuksia. Kehitymme vielä ja aikuisuuteen on matkaa, mutta yhtä ahdistavaa on yrittää tunkea meitä johonkin lapsen rooliin väkisin.