Tänää ensimmäinen päivä ilman syömishäiriötä
Oloni on kevyt ja onnellinen, vaikka olen syönyt todella epäterveellisesti.
Aamupala
Kaksi isoa siivua leipää, kaksi omenaa
Ruoka
Paljon lohta ja muusia, jälkkäriksi kolme palloa Minetti-jäätelöä ja pullasiivu
Välipala
Kaksi isoa siivua leipää, banaani, omena
Leffaherkkuja
200g irtokarkkeja, limsaa
Iltapala
Paljon mysliä ja hyvää mansikkajogurttia.
Ihanaa iltaa teillekin!!
Kommentit (6)
Jaa tuntuu ennemminkin että suhtautumisesi ruokaan on yhä vinksahtanut.
Kuulostaa minulta syömishäiriön jälkeen. Nykyään olen ylipainoinen. Jaksoin puoli vuotta nälkäkuuria ja laihdutin alipainoisesta vieläkin alipainoisemmaksi. Sitten en enää jaksanut rajoittaa itseäni ja heilahdin päinvastaiseen suuntaan, jossa en rajoita itseäni ollenkaan. Alkoi loputon ahmimisen kierre, jossa olen yhä. Keskeytä se ennen kuin on liian myöhäistä. Mene ravintoterapeutille, joka auttaa terveen ruokasuhteen kanssa. Sekin on syömishäiriö, että ruoka on nautintoaine, jota syö runsaasti yli oman tarpeen itsensä ähkyyn. Jäätelöä, pullasiivu, karkkeja, limsaa... Tuossa on liikaa herkkuja yhdelle päivälle, vaikka ei yksi pääsky kesää tee. Ei ole kovin vakavaa, että juuri tänään söit epäterveellisesti, mutta jos ajattelet joka päivä, ettei tämä kerta haittaa, painat kohta paljon. Valitse yksi herkkupäivä viikossa, jolloin saat syödä vain yhtä herkkua vähän. Tavoitteena on, että ennen pitkää se herkkupäivä harvenee viikoittaisesta kahteen kertaan kuussa.
Ihme kommentteja, ei tuo ruokamäärä ole ahmimista nähnytkään :-D kuulostaa TÄYSIN terveeltä. Terve ja ravittu kroppa kestää herkuttelua lihomatta - nuorelle ihmiselle sellainen "karkkipäivä kerran kahdessa kuussa" on täysin turha "tavoite"! Terveellisten ruokatapojen tulee ensinnäkin lähteä hyvinvoinnista, eikä lihomisen pelosta, jos on paranemassa syömishäiriöstä (ja muutenkin). Toisekseen, halu syödä karkkia/herkkuja koko ajan tasoittuu kun paino nousee normaalilukemaan ja keho toipuu. Kannataaa oikeasti kuunnella kehoaan ja sitä, miten nälkä sillä on, ja totella. Ahmimista ei tietty kannata harrastaa mutta monelle sekin vaihe on väistämätön paha. Itse ahmin, mutta tasoittui kun normaalipainon rajalle päästiin, nykyisin olen hoikka ja terve :) mutta oikeastaan tärkeimpänä haluan sanoa, että syömisesi ei ole epänormaalia koska söisit liian paljon, vaan koska MIETIT sitä liikaa, kirjaat ruokamääriä ylös, selvästi stressaat asiasta epänormaalilla tavalla. Toipuminen ei tapahdu päivässä, mutta jatka samaan malliin!
Ymmärrän aloittajaa hyvin. Itselläni paino putosi alipainon puolelle vakavan sairastumisen myötä, eikä ruoka maittanut millään. Kun sitten viimein ruokahalu palasi ja aloin päästä takaisin kiinni syömiseen, sitä sen riemusta söi sitten riemuissaan. Ja saakin syödä. MUTTA täytyy varoa, ettei se jää päälle. Oma tilanteeni on nyt sellainen, että olen päässyt hyvin normaalipainon puolelle ja huomaan tässä vaiheessa että onkin jukoliste hankalaa alkaa jättämään niitä herkkuja vähemmälle kun on saanut mättää niitä mielensä mukaan pitkän aikaa!
Joten haluaisin sanoa aloittajalle, että kovasti onnea siitä, että olet saanut ruoan maistumaan, hieno juttu!! Nyt se, mikä olisi kaikkein hienointa, niin suunnitella itselle terveellinen ruokavalio. Terveellisellä EN tarkoita mitään viljoja hylkivää rahka- ja smoothie-intoilua johon ei herkut kuulu lainkaan! Vaan ainoastaan monipuolinen ja tasapainoinen syöminen, määrät kuntoon (jos kerran ovat olleen pahasti hakusessa) ja sitten herkut siten, että on herkuttelupäivät erikseen. Toki jälkiruoat voi syödä,. Ihan kuten normaaliruokavalioissa mennään. Jotakin pientä jälkkäriä tai kahvikeksiä voi ihan hyvin ottaa joka päivä, mutta varsinaisia herkkupäiviä ei aikuisen ihmisen kannata pitää kovin usein... :D
Ei ole "ensimmäistä päivää" syömishäiriön jälkeen. Se paranee pikkuhiljaa ja paranemisprosessi on usein pitkä. Hyvä että syöt paremmin ja pidä kiinni ajatuksesta että et päästä itseäsi taas nääntymään, opettele pois siitä että näläntunne on ihana ja tyydyttävä ja syö kunnolla. Mutta loistavaa että sulla on hyvä fiilis, se on tärkeintä. Oot kaunis ja ihana, muista se.
Hienoo!!