Sijoitusasunto - onko järkeä?
Onko järkeä hankkia sijoitusasuntoa yhdessä vanhempien kanssa? Asun vuokralla yhdessä lapseni kanssa, tarkoitukseni on vielä opiskella, joten omaan asuntoon en saa tarpeeksi lainaa.
Mietin, että ostaisin isäni kanssa sijoitusasunnon, koska meillä molemmilla on säästöjä. Isäni omistaisi 2/3 ja minä 1/3, ei lainaa. Vuokraisin asunnon ja saisin hieman pääomatuloja. Isäni ei halua muuta kuin mahdollisen myyntivoiton omasta osuudestaan, kun myymme asunnon.
Mitä mieltä olette? Saisin tällä tavalla säästettyä yli pari sataa euroa kuukaudessa omaan asuntoon, jotka voisin laittaa ASP-tilille. Isäni on myös halukas ostamaan sijoitusasunnon ja antamaan pääomatulot kokonaan minulle.
Kommentit (33)
Verottaja voi olla kinnostunut tuosta kuviosta jossa isäsi ostaa asunnon mutta ana tuoton sinulle.
Jos isälläsi ei ole taloushuolia, mikseihän osta sinulle asuntoa jossa voisit asua ja säästää omavuokrasi verran?
Asuntosijoittaminen kannattaa kyllä.
Kunhan vaan kämppä on yliopistokaupungista tai vastaavasta. Ja tietenkin keskustasta.
Peräjunttilan muuttotappiokunnasta ei kannata hankkia mitään.
Vierailija kirjoitti:
Onko järkeä hankkia sijoitusasuntoa yhdessä vanhempien kanssa? Asun vuokralla yhdessä lapseni kanssa, tarkoitukseni on vielä opiskella, joten omaan asuntoon en saa tarpeeksi lainaa.
Mietin, että ostaisin isäni kanssa sijoitusasunnon, koska meillä molemmilla on säästöjä. Isäni omistaisi 2/3 ja minä 1/3, ei lainaa. Vuokraisin asunnon ja saisin hieman pääomatuloja. Isäni ei halua muuta kuin mahdollisen myyntivoiton omasta osuudestaan, kun myymme asunnon.
Mitä mieltä olette? Saisin tällä tavalla säästettyä yli pari sataa euroa kuukaudessa omaan asuntoon, jotka voisin laittaa ASP-tilille. Isäni on myös halukas ostamaan sijoitusasunnon ja antamaan pääomatulot kokonaan minulle.
Porvoossahan tuo onnistuu, mutta muualla tulee vuokratulo ilmoittaa verottajalle, ja sieltä kyllä sitten otetaan yhteyttä jos pääomistaja ei saa vuokratuloa mutta vähemmistöomistaja saa.
Laskepa sun vuokran ja lainanlyhennyksen erotus. Jos sun isäsi ei halua vuokratuloa, voitte ostaa asunnon sinulle asuttavaksi. Maksat lainaa, vaan et vuokraa. Win Win.
Vierailija kirjoitti:
Verottaja voi olla kinnostunut tuosta kuviosta jossa isäsi ostaa asunnon mutta ana tuoton sinulle.
Jos isälläsi ei ole taloushuolia, mikseihän osta sinulle asuntoa jossa voisit asua ja säästää omavuokrasi verran?
Koska opiskelijana asuessaan vuokralla ap saa opiskelijan asumislisää.
Isäni ei ole niin varakas, että pystyisi ostamaan minulle asunnon. Omilla pienillä tuloillani olen saanut 60 000 euron lainalupauksen pankista ja vähintään kaksion tarvitsen lapseni kanssa. Yhdessä kuitenkin voisimme ostaa Helsingin kantakaupungista pienen yksiön, josta itse pystyisin maksamaan 1/3.
Hyvä pointti verottajasta. En tullutkaan ajatelleeksi, että se saattaisi olla ongelma, että vähemmistöosakas ottaa kuitenkin kaiken pääomatulon itselleen. Tietääkö joku tästä lisää?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Tukea tukea tukea.
Onneksi ne lisät loppuu seinään jos alkaa saada vuokratuloa omistamastaan asunnosta!
Kuulostaa järkevältä, mutta ehdottomasti tuosta veropuolesta kannattaa ottaa selvää. = verotoimistosta, ei AV:lta...
Vierailija kirjoitti:
Isäni ei ole niin varakas, että pystyisi ostamaan minulle asunnon. Omilla pienillä tuloillani olen saanut 60 000 euron lainalupauksen pankista ja vähintään kaksion tarvitsen lapseni kanssa. Yhdessä kuitenkin voisimme ostaa Helsingin kantakaupungista pienen yksiön, josta itse pystyisin maksamaan 1/3.
Hyvä pointti verottajasta. En tullutkaan ajatelleeksi, että se saattaisi olla ongelma, että vähemmistöosakas ottaa kuitenkin kaiken pääomatulon itselleen. Tietääkö joku tästä lisää?
Ap
No kukahan tietäisi, olisko vaikka verovirasto?
Mitä sä opiskelet, kukkien asettelua?
Toi omistuskuvio on ihan hyvä, koska jos ukko kupsahtaa niin perintöveron osuus on aika pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Tukea tukea tukea.
Onneksi ne lisät loppuu seinään jos alkaa saada vuokratuloa omistamastaan asunnosta!
Ei lopu. Opiskelijallakin saa olla tuloja (muutamat jopa käyvät töissä, oletko kuullut moisesta ;)).
En ole saanut opintotukea enää muutamaan vuoteen ja eihän perheelliselle sitä asumislisää makseta (yleistä asumistukea voi sen sijaan hakea)? Tarkoituksenani on opiskella tulevaisuudessa lisää, joten sen takia en haluaisi sitoutua asuntolainaan vielä, koska en tiedä pystynkö pitämään tuloni samana opiskellessa.
Ap
Jos isäsi omistaa asunnon ja saat vuokratulot isältäsi, ne katsotaan lahjaksi ja maksat lahjaveron yli 3.999€/ 3v. Eli 1.333€/v ylimenevältä osalta.
Tällä hetkellä on vuokralaisten markkinat ja vuokra-asuntoja runsaasti ja pitkäaikaisen ja luotettavan vuokralaisen saaminen on tuuripeliä ja pääoman tuotto vain muutaman prosentin, mutta asuntoon sijoitus on turvallista, jos ylimääräistä rahaa on ja riski on pienempi kuin pörssiosakkaissa.
Ootko laskenut että kannattaa?
Jos sun lainanlyhennys korkoineen on esim n.400€/kk ja vastike yksiöstä esim 100 mistä sulle jäis maksettavaa n.35€ tolla jaolla. Vuokra esim 900€/kk mistä sun osuus ois 300 mikäli isäsi omistaa 2/3 osaa.
Veroa ei hirveesti mene mut kuitenkin vähän.
Tuottoa et voi ottaa kokonaan itsellesi. Kikkailla voi toki yrittää jos haluaa mutta koska ostat lainarahalla pankkiakin kiinnostaa sun rahoitusajatus.
Jos isäsi omistaa asunnon ja sinä saat vuokratulot, kuvioihin tulee kaksinkertainen verotus - isäsi maksaisi vuokratulosta veron ja sinä lahjaveron.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ottakaa molemmat oma osanne vuokratulosta. Isäsi maksaa oman osuutensa takaisin sinulle 3999 euroa kolmen vuoden aikana jolloin on verovapaata. Jos ajatellaan että antaisi tasaisesti alle lahjaveron määrän niin olisi n.107 euroa kuukaudessa tilisiirtona. Tämän jälkeen hänelle jäisi vielä annettavaa vuokratuloa n. 210 euroa kuukaudessa. Tällä hän maksaisi kaikki sinulle tulevat laskut suoraan omalta tililtään jolloin raha ei kävisi sinulla ja ei luettaisi lahjoituksen piiriin. Mitä jäisi vielä tämän jälkeen annettavaa niin sen hän antaisi käteisenä kun käyt kotona.
En ostaisi sijoitusasuntoa lainarahalla vaan omilla säästöilläni. Sijoitusasuntoon ei tulisi ollenkaan lainaa, vaan esim. minä ostaisin 50 000 € ja isä 100 000 €. Asunto ei olisi yksin isäni, vaan omistaisin siitä 1/3. Asunto olisi kuitenkin täysin minun vastuullani, eli maksaisin yhtiövastikkeen, hankkisin vuokralaisen jne. Pitää tosiaan verottajalta kysellä vuokratuloista, vaikka onhan se varmasti ongelma, jos saan tulot yksin itselleni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi sijoitusasuntoa lainarahalla vaan omilla säästöilläni. Sijoitusasuntoon ei tulisi ollenkaan lainaa, vaan esim. minä ostaisin 50 000 € ja isä 100 000 €. Asunto ei olisi yksin isäni, vaan omistaisin siitä 1/3. Asunto olisi kuitenkin täysin minun vastuullani, eli maksaisin yhtiövastikkeen, hankkisin vuokralaisen jne. Pitää tosiaan verottajalta kysellä vuokratuloista, vaikka onhan se varmasti ongelma, jos saan tulot yksin itselleni.
Ap
Turha heittäytyä yltiöpäisen rehelliseksi. Ei verottajakaan ole rehellinen. Verottaja ei todellakaan soita sinulle langat punaisena jos huomaa että maksat liikaa veroa.
Kiitos vastauksista. Pitää vielä laskeskella, jos molemmat ottaisimme osuutemme vuokratuloista ja isäni maksaisi yhtiövastikkeen. Saan isältäni rahaa verovapaana jo maksimit, jotka menevät ASP-tilille.
Ap
Käsittääkseni ASP on tarkoitettu ensiasunnon ostajille. Jos siis jo omistat asunnon, niin miten voit ostaa "ensiasunnon" ASP-lainalla?
On järkeä.