Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä vauvanne aloitti tutin käytön ja miten?

03.03.2006 |

Meidän esikoinen on kohta kuukauden, emmekä ole vielä antaneet hänelle tuttia. Lähinnä imetysvaikeuksia peläten en antanut tuttia heti, ja nyt mietinkin, onko enää järkeä aloittaa, kun on pärjätty ilmankin. Poika kyllä itkeksii ja " huutelee" aika paljon, ilmeisesti mahavaivojaan, olisiko tutista sitten apua? Missä tilanteissa te käytätte tuttia?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei koskaan poitsu huolinut tuttia... Eipähän oo sitten tarvinnut kärsiä mistään tuttirallista!! :)

Vierailija
2/16 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis antaako tuttia vai ei mutta omille lapsilleni en anna ellei ole ihan pakko.just tuon takia että voi häiritä rinnan imemistä ja eipähän tarvia vieroittaa.nyt toinen on kyllä vasta mahassa,mutta esikoista imetin vuoden enkä tarvinnut koskaan tuttia.olisihan se ratkaissut jotkut nälkähuudot kaupungilla mutta en halunnut tuttia antaa ja kerran kun kokeilin niin ei huolinutkaan.just kuukauden iässä alkoi ilmavaivat joihin annoin cuplatonia.olisi pitänyt röyhtäyttää mutta en koskaan tehnyt sitä kun vauva nukahti yleensä hyvin.sitten tuli tiheän imun kaudet jolloin harkitsin tuttia mutta se lisäsi maidon tuloa niin hyvin kun viihtyi rinnalla niin kestin sen ajan ja sain imetyttyä vuoden ikään ilman tuttia ja pulloa.en muuten tiedä milloin tuttin voi antaa sillei ettei sekoita imuotetta. ite kuitenkin pidin tutin poissa vaikka kai sitä olis voinu käyttää.kuitenkin uskon ett vesipullon,tutin ja korvikkeen+pullon antaminen on niin tuleviin äiteihin kaiverruttu uskomus että kaikilla on ne jo valmiina ennen kun vauva syntyy ja heti kun ongelmat tulee niin niistä haetaan apua.kyllä enemmän tulisi kertoa että ilmankin voi pärjätä.kaikki aina ihmettelee kun kerron ettei tarvinnut tommosia.itellenikään se ei ollut heti selvä juttu vaikka melkein oli.siis olin lukenut että ilman voi pärjätä ja että ne voivat sotkea imetyksen täysin.silti tutit,tuttelit ja tuttipullot oli valmiina kun vauva syntyi.nyt luotan asiaan eritavalla ja tiedän että en osta noita etukäteen kun ei välttämättä tarvia.jo sairaalassa tuota tuttia tyrkyttivät mutta pidin pintani.ei kuulema haittaa jos ennen 2 viikon ikää syö tuttia tai pulloa mutta uskon että haittaa koska silloin se imuote just opitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..noin puolen vuoden iässä opetin esikoisen tuttiin, kun oli kova imemisen tarve ja heräili paljon ja söi aina toista tuntia öisin, usein. Laitoin tutin nukkumaan mennessä " tuettuna" suuhun eli jotain pehmeää vasten kevyesti. Ei häirinnyt imemisotetta yhtään. Söi tuttia sitten kylläkin 3-vuotiaaksi (unille mennessä), mutta oli tärkeä siirtyessä 1-vuotiaana päiväkotiin ja lähinnä unille siellä. Toiselle en tuttia opettanut, ja mennyt hyvin niin. Minusta tutti on ok, jos vauva haluaa tuntikausia imeä (jo kunnolla ruokailtuaan siis) vaan lohtua saadaksen ja äiti itsekin alkaa väsyä jatkuvaan rinnalla pitämiseen. Uskon tiheään ja pitkään vauvatahtiseen imettämiseen ja aina toiminut niin, mutta äiti ei ehkä jaksa sen lisäksi toimia huvituttina tuntitolkulla.

Vierailija
4/16 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen alkoi 1kk iässä syömään tuttia kunnolla (eli ei siis heti sylkenyt pois) ja tämä toinen vihdoin 5kk iässä, onneksi! Ehdin jo luulla ettei ikinä hyväksy tuttia sen paremmin kuin pulloakaan. Uskon että nyt tutin myöstä pulloruokintakin tarvittaessa onnistuu joten kuten.

Tutti ei koskaan ollut esikoiselle erityisen tärkeä eikä sen poisjättäminen 1,5-vuotiaana ollut minkäänasteinen ongelma. Poika söi tuttia lähinnä nukahtamistilanteessa sekä joskus (vaikkapa päivähoidossa) lohdutukseksi ikävissä tilanteissa.

Tutti on ollut huippuhyödyllinen molempien kohdalla siinä, kun lapsi on oppinut nukahtamaan itsekseen omaan sänkyyn. Lisäksi siitä on kiva apu vaikkapa kauppamatkoilla, bussissa, autossa jne. jos huutokohtaus tai nälkä yllättää. Sillä saa ostettua muutaman hetken lisäaikaa ennen lopullista räjähdystä :) Vaikka itse imetän melkein missä ja milloin vaan, niin linja-autossa en vielä ole rohjennut vetäistä tissiä esille - eikä se nyt taaperonkin mukanaollessa enää edes onnistuisi.

Esikoista täysimetin 6kk ja sama olisi tarkoitus tämän kakkosen (nyt 5kk) kanssa. Tutti ei ole häirinnyt imetystä tai imuotetta kummankaan kohdalla.

Vierailija
5/16 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minusta tutti on nimenomaan pikkuvauvan juttu, ei isojen 2-3-vuotiaiden lasten. Meillä kun ei tuttia käytetty kuin nukkuessa, en kstsonut tärkeäksi lopettaa tutin käyttöä ennen 1,5v. suositusta. Mutta kamalaa on minusta katsoa menevää ja puhuvaa isoa lasta tutti suussa, kun ei sieltä tutin takaa puhuessa kukaan saa mitään selvää kuitenkaan...

Vierailija
6/16 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettivat (työnsivät takaisin suuhun, kun sylkäisi sen ulos, heh... en itse koskaan jaksanut olla niin sinnikäs). Olen kokenut hyvänä asiana, koska sen avulla rauhoittuu. Mutta jos et koe tarvitsevasi, miksipä ottaisit käyttöön? Voihan sen ottaa sitten myöhemminkin, jos tuntuu että siitä voisi olla hyötyä (siis muutaman kuukauden ikäisenä, en mäkään tykkää, että toddler-ikäiset imee tuttia).

Vierailija
7/16 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutama tunti synnytyksen jälkee pojalleni... 9.5kk iässä hylkäsi itse tutin ja sen jälkee ei sitä ole kaivannut.. viikkon päästä täyttää vuoden..

vauvojenhan imemisen tarve vähenee huomattavasti puolenvuoden iässä jolloin on (ainakin neuvolan lappujen mukaan) helpoin vieroittaa tutista!! puolenvuoden iän jälkeen tutista tulee ns. huvitutti.. toki jokainen lapsi on erillainen.... tutti lisää ilmavaivoja...

jos lapsi on pärjännyt ensimmäisen/ensimmäiset kuukautensa ilman tuttia nii en enää lähtisi tutille opettamaan.. tämä toki on vain minun mielipiteeni..

Vierailija
8/16 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ikää 10 päivää. Raukka vetää suuhunsa ihan kaiken näkemänsä. ALoitti tämän jo vuorokauden ikäisenä. Nyt uutena sitten tuli tämä, että itkee rinnalla, kun sieltä tulee maitoa ja hän vain haluaisi imeä. Sen verran halusin hommaa viivyttää, että olen varma, että maidontulo on kunnolla käynnistynyt ja imuote kohdallaan. Esikoinen sai tutin 6 viikon ikisenä, toka vajaan viikon ikäisenä. Olen kokenut tutin hyödyllisenä ja tarpeellisena, eikä siitä ole yhdenkään kohdalla ollut haittaa imetykselle. Aina tosin olen ollut yhtä epävarma sen antamisen kanssa, onko se tarpeellista.

Vierailija
9/16 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika taisi olla 4h ikäinen kun tutin sai. Ei haitannut imetystä. Pojalla aivan valtava imemisen tarve, ilman tuttia ei olisi pärjätty.

Helposti otti tutin, vähän kutitteli sillä kitalakea ja imaisi kiinni.

7kk ikään mennessä olisi tarkoitus vieroittaa pois.

Vierailija
10/16 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purulelu sen sijaan kelpaa välillä (tai mikä vaan mitä käsiinsä saa, paitsi se tutti, joka ei vaan kelpaa, enkä tyrkytäkään, joskus olen kokeillut huvikseen näytiksi jos joku ihmettelee...)

En koe sitä mitenkään elämää hankaloittavaksi, ettei ole tuttia. En ole joutunut mielestäni olemaan edes " huvituttina" viakka täysimetänkin, ja esikoiseen on ikäeroa 1v10kk...

Mahavaivoihin ja koliikkiin tepsi kanniskelu ja " shhh" -hyssytys ja kapalointi, ja unirätti (harsoliina) on myös rauhoittava juttu nykyäänkin ja niitä onkin aina mukana imetyksen takia. Ja kaupoissa ei ole tarvinnut rauhoitella. Ennakoin syötöt, ja jos nälkä iskee, se ei yleensä tule meidän vaaville salamana kirkkaalta taivaalta, että sitä ehtii kyllä kantaa vaavin sieltä kaupasta sopivaan syöttöpaikkaankin. Liinakyyti on siis tarpeeksi.

Esikoisemme söi tuttia jo ihan pienestä, ja se kelpasi 2-vuotiaaksi, jolloin vieroitus oli helpointa. 1.5-vuotiaana olen itse saanut ohjeet että vieroitus alkais olla helpompaa ja imuntarve vähentyä, mutta yksilöllistähän sekin on.

Vierailija
11/16 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöllemme annettiin tutti melkein heti. En halunnut sitä kieltää, koska hän syntyi keskosena ja oli vain hyvä, kun opetteli imemään. Rinnalle pääsi n. viikon kuluttua syntymästään. Imetystä rajoitti sairaala-aika ravintolisineen, letkuineen ja pulloruokintoineen, mutta kotona imetys lähti sujumaan. Tutti oli siinä pienin paha. Kotona tutti tuli vielä enemmän tarpeeseen, kun koliikki alkoi. Tutin käyttöä alettiin toden teolla rajoittaa (vain nukkumisen ajaksi), kun likka oli n. 8-kuinen, ja kokonaan tutti otettiin pois, kun ikää tytöllä oli muistaakseni 1v 8kk.

Sanoisin, että ei kannata opettaa tutille, jos lapsella ei ole erityisen voimakasta imemisen tarvetta.

Vierailija
12/16 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en olisi ollut sitä vastaan. Poika syö tuttia edelleen (1v8kk) mutta se on oma syyni; olisi pitänyt ottaa pois n. 6kk iässä.

Vierailija
13/16 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin sektiolla, joten ensimmäisenä yönä en pystynyt pitämään poikaa vierihoidossa. Ilmeisesti tutti oli annettu ressukalle lohdutukseksi. nyt kuukauden ikäisenä ei tutti pahemmin maistu. joskus nukkumaan mennessä, kun imetetty on jo tunteja ja poika kitisee lähinnä väsymystä, tutti tuo unen ja tipahtaa nukahdettua suusta. Mahdollisimman vähäiseksi yritämme tutin käytön rajoittaa ja vieroittaa mahdollisimman ajoissa.

Vierailija
14/16 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kätilöt antoivat laitoksella, kun poika vietiin lastenosastolle yöksi, eikä siellä ollut rauhoittunut. Minulla oli sektion jälkeisiä komplikaatioita, joten jouduimme viettämään yön erossa. Ja silloin tutti tuli kehiin. Syö tuttia lähinnä nukahtaessaan, muuten emme ole antaneet.

Minua tuo tutin antaminen jäi vähän kaivelemaan, kun itse olisin halunnut välttää, mutta eipä tuosta ainakaan vielä ole ollut suurta haittaa. Poika on nyt 6kk, että pitäisi varmaan yrittää vierottaa tutista, mutta luulen että itsekin siitä kohta luopuu :-)

Vierailija
15/16 |
04.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika sai tutin jo sairaalassa kun imemisrefleksi oli niin voimakas ja valokaapista ei voinut ottaa koko aikaa pois rinnalle. Tosin en kannata rinnan huvituttina pitämistä muutenkaan. Mutta tässähän lapset ovat erilaisia.

Meillä pojan imuote on koko ajan ollut hyvä ja vaikka vajaa 2kk asti söi rintakumillakin niin imuote on nyt (vajaa 3kk) ihan oikea ja tuntuu molemmista hyvältä. Sairaalassa sai lisämaitoakin pullosta ja mitään ongelmia ei ole ollut. Vielä en ole kotona pulloa kokeillut kun täysimetyksellä mennään.

Poika saa nyt tutin lähinnä nukkumaan mennessä, jotta rauhoittuu kun saa tyydytettyä imemisen tarpeensa ja kun nukahtaa, tutti tippuu itsestään pois eikä hän sitä sitten kaipaa. Joskun täytyy käydä nostamassa tutti muutaman kerran takaisin ennen kuin kunnolla nukahtaa. Mutta ei siis mitään öisiä tuttirumbia meillä. Hyvin nukkuu ja herää yleensä kerran syömään. Ainoa mikä mietityttää on se tutista pois oppiminen mutta niin ne on kaikki lapset siitä aikojen ajan pois oppineet.

Sehän näissä jutuissa on hyvä, että eiköhän jokainen tiedä, mikä omalle lapselle on parasta.

Vierailija
16/16 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v8kk ja 7 vkoa ovat saaneet tutin jo alle vuorokauden ikäisenä,enkä ole ainakaan mitään haittaa haivainnut siitä olleen.