Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kitarisan poisto

03.03.2006 |

Minkälaisia kokemuksia teillä on kitarisanpoistosta? Meillä 3 ½-vuotias lapsi ja olemme parin viikon kuluttua menossa kitarisanpoistoon. Miten leikkaus oman lapsesi kohdalla meni ja oliko hän kovin kipeä leikkauksen jälkeen?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika oli silloin 1.6v ja minähän jännitin toimenpidettä aivan kamalasti. Mutta mitään hätää ei ollut. Ennen leikkausta pojalle siis annettiin sellasta rauhottavaa " litkua" joten ei tullut itkuakaan kun saattelimme hänet leikkaussaliin. Miehen kanssa käytiin kahvilla ja hetken istuskelimme kun saimme jo lähteä hakemaan poikaa heräämöstätakaisin osastolle. Siellä se nukkui pylly pystyssä=) Poika nukkui oikeestaan vain tunnin leikkauksen jälkeen kunnes jo heräsi. Olisi heti halunnut ruveta leikkimään,mutta oli vielä sen verran tokkurainen ettei uskaltanut päästää. Ja kun oli ruoka-aika hän söi lautasen tyhjäksi hyvällä halulla! Eli ei mitään ongelmia! Mä olin varautunut,että kurkku ainakin on tosi kipeä ja murehdin sitä kun poju allerginen,ettei voi edes jätskiä antaa. Siellä osastolla sitten oltiin vielä hetkisen kunnes saatiin lähteä kotiin. Yöksi neuvottiin antamaan särkylääke ja annoinkin vaikka tuskin olisi tarvinnut.

Vierailija
2/5 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi. Oli kiva kuulla, että Teillä on mennyt hyvin. Itse jännitän kovasti leikkausta, vaikka olenkin kuullut, että toimenpide on aivan yksinkertainen. Lapsemme ei onneksi ole hermona leikkauksen suhteen ja olemme kyllä hänelle aivan rauhallisesti selvittäneet asian. Lähinnä pelottaa se, onko leikkauksessa riskejä, ja jos on niin minkälaisia? Ilmeisesti jotain verenvuotoriskiä on olemassa.

Meidän lapsen kohdalla leikkaus tulee ainakin tarpeeseen. Tänään otettiin röntgenkuva kitarisasta ja se oli kyllä todella iso. Lisäksi hän nukkuu tosi levottomasti ja hengittää pääasiassa vain suun kautta. Joten leikkaus varmasti auttaa lastamme paljon. : = )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en minä ainakaan niitä ajatellut. Mä vaan pelkäsin sitä,että jos poika kauheen kipee. Teillä toki eri asia kun lapsi sen verran vanhempi,että osaa varmasti jännittää tulevaa,mutta kunhan vanhemmat pysyy rauhallisene niin lapsikin tietää,ettei ole mitään pelättävää. Tietenkin se aika kun odotellaan leikkaussaliin menoa voi tuntua pitkältä ja siinä voi lapsikin jännittää,mutta hyvin se menee! Pääasia,että kitarisat saadaan pois ja lapsen tilanne kohenee. Meillä oli korvatulehduksia 6 peräkkäin ja yksi on ollut leikkauksen jälkeen. Leikkaus oli meillä viime vuoden syyskuussa.

Vierailija
4/5 |
04.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis esikoiselta poistettiin (ei minulta). Lähinnä jännitin noita nukutus asioita yms. toimenpiteeseen liittyviä ikävyyksiä. Toimenpide kuitenkin sujui hyvin. Lapsi oli kyllä ensimmäisenä päivänä melko kipeä. Hänellä tosin kitarisat olivat turvonneet todella suuriksi ja märkäistä eritettä oli ihan nenässä asti. Jälkikäteen oli myös melkoinen tulehdus keuhkoissa, mutta tulehdus johtui tulehtuneista kitarisoista ei suinkaan leikkauksesta.

Toimenpidepäivänä lapsi oli kipeä, mutta kipulääke auttoi kiitettävästi kun antoi täydet sallitut määrät. Meillä leikkausalue vuoti jonkinverran verta ja lapsen olo ei siksi ollut kovin kaksinen. Veri kun poistuu vatsalaukusta vain oksentamalla ja sitä oksentelua siis riitti toimenpidepäivänä.

Itse olin täysin varma ettei lapsi ensimmäisenä päivänä syö mitään, mutta lukuisten mehujääpuikkojen, oksentelun, kipulääkeen ja nukkumisen jälkeen illalla yhdeksän aikoihin lapsi söi täyden lautasellisen ruokaa...tosin se täytyi hienontaa sauvasekoittimella ja varmistaa että oli jääkaappikylmää. Seuraavana aamuna lapsi oli jälleen lähes entisensä. Hieman väsyneempi vain, mutta iltaa kohden täytyi jo rauhoitella menoa, ettei ala leikkausalue uudelleen vuotamaan :)

Kaiken puolin hyvä oli tuo risojen poisto. Lapsi on ollut siitä lähtien terve, aikaisemmin vaivannut huono ruokahalu on mennyttä elämää ja lapsi syö ja kasvaa nykyään normaalisti (oli ongelmana ennen leikkausta tuo huono painon kehitys).

Vierailija
5/5 |
04.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo varautunut henkisesti paljon pahempaan, mutta kaikki meni oikein hyvin. meillä leikattiin risat ja putkitettiin korvat tän vkon ke:na (yksityisellä, vakuutus on iloinen asia..). Koko operaatio kesti vain 20min, ja neiti havahtui hieman hoitajan kantaessa hänet sänkyyn, jonka jlk nukkui 2h päikkärit. Herätessä oli hieman tokkurainen, muttei ollenkaan esim.kärttyisä, mitä olin etukäteen lukenut ett voi käydä, hieman haaleaa veristä vuotoa tuli, aivan muutaman kerran jouduin vain pyyhkimään nenän. Joi samana iltana vain maitoa, jätski+jugurtti menivät hyvin alas, ja murojakin veteli raukka nälkäänsä isot satsit. Toki annoimme leikkauksen jälkeen heti Pronaxenia, ja illalla vielä toisen annoksen (lääkärin ohjeistus). Ehkä sekin auttoi, mutta kaikenkaikkiaan, mitään vaivoja ei ole ollut. Risat eivät kuulemma olleet mitenkään erit.isot, mutta tosi limaiset olivat olleet, joten oikea ratkaisu oli poistaa ne.

Nyt vaan toivotaan, että kultaiset putket olisivat ' kullan arvoiset' , eikä tulehduksia enää tulisi.

tiriro