Haluaisin eläinalalle
Olen pitkäaikaistyötön ja kaikenlaista mielenkiinnonkohdetta ovat käynneillä udelleet koulutuskiinnostusta, mutta kun en tosiaan ole tiennyt mikä olisi kiinnostavaa pidemmän päälle, kun olen aika lyhytjänteinen varsinkin koulun suhteen. Ilmaisutaitoa/taiteellista alaa tai siihen liittyvää joskus ajattelin, mutta paikkakuntani ei siihen mahdollista. Kunnes sen tajusin! Eläimet, eläintenhoitotyö aina ollut lähellä sydäntäni. Tähänasti ollut harrastuspohjalla ja lemmikkien hoitoa, mutta nyt ymmärsin haluavani tehdä eläinten parissa töitä ihan oikeasti. Tarkoitan lemmikkejä, pieneläimiä tai eläintarhanhoitajan tyylistä työtä, en halua perustaa mitään 200 lehmän nautapalatsia mihinkään maalle vaikka olenkin lapsuuteni maalla asunut. Minusta ei vain ole viljelijäksi. Mitähän sellaisen työn saamiseksi edellytetään? Kokemusta on kaikenkarvaisista palleroista suurempiin matelijoihin asti ja varsinkin kissoista/koirista. Olen mm kasvattanut luovutusikään yhden neljän kissan poikueenkin kun niiden emo kuoli synnytykseen ja otin hoitamisesta selvää, toimin "keinoemona" ja jotenkin luonnostaan tulen muutenkin samalla aaltopituudella eläinten kanssa. Paikalla alan ihmisiä esim eläintenhoitokotilaisia tai vastaavia? :)
Kommentit (10)
Kouluttaudu pieneläinhoitajaksi. Ainakin koe-eläinpuolella on pulaa osaavista eläintenhoitajista. Siisti sisätyö ihan ok palkalla. (Ja ennen kuin huuto alkaa, niin todettakoon, että hoitajat eivät tee kokeita, he vain hoitavat eläimiä.)
Pieneläinhoitajaksi ei kande ainakaan, huonosti työllistävä ala.
Ensinnäkin eläinlääkäriksi pitää käydä kouluja, pelkästään niihin menee se kymmenen vuotta..ja sinne ei ole helppo päästä.
Jos meinaat päästä hommiin eläintarhoihin ja muihin tällaisiin, on se koulutus oltava. Joten hakua sinne maatalouskouluun, missä on pieneläinpuolikin.
Eläinten kanssa tuota pitkäjännitteisyyttä kyllä vaaditaan. Ne ei todellakaan ole mitään hätähousun huolehdittavia, että oletkohan nytkään sitten siinä unelmien ammatissa...
Pieneläinpuolellekkin voi olla hankala päästä kouluun, että yritähän tsempata pääsykokeisiin.
Oppisopimuksella pieneläinhoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin eläinlääkäriksi pitää käydä kouluja, pelkästään niihin menee se kymmenen vuotta..ja sinne ei ole helppo päästä.
Jos meinaat päästä hommiin eläintarhoihin ja muihin tällaisiin, on se koulutus oltava. Joten hakua sinne maatalouskouluun, missä on pieneläinpuolikin.
Eläinten kanssa tuota pitkäjännitteisyyttä kyllä vaaditaan. Ne ei todellakaan ole mitään hätähousun huolehdittavia, että oletkohan nytkään sitten siinä unelmien ammatissa...
Pieneläinpuolellekkin voi olla hankala päästä kouluun, että yritähän tsempata pääsykokeisiin.
Onneksi ainoa missä olen jänteisyysrajoitteinen on kouluttautuminen. Mutta luulen senkin johtuvan vain siitä, että teininä oli "pakko" vain mennä jollekkin alalle vaikkei niin olisi huvittanutkaan ja koulussa sen sitten huomannut olevansa aivan väärällä alalla. Tämä ala on monen vuoden harkinnan tulos ja ahaa-elämys pitkän pohdinnan jälkeen näin aikuisena. Pieneläinpuolella siis saa pätevyyden esim eläintarhanhoitajaksi tai pieneläinklinikalle pääsis niillä papereilla?
Vierailija kirjoitti:
Oppisopimuksella pieneläinhoitajaksi.
Missä päin Suomea olisi tälläinen mahdollisuus? Missä vaan? Ap
Vokeista löytyy elukoita joilla harjoitella.
Korkeasaareen haettiin vähän aikaa sitten, kuitenkin tänä kesänä eläintenhoitajaa.
Ihan huippu homma varmaan, mutta palkka taisi olla alle 1500 ja paljonkin jos en ihan väärin muista.
Eläinlääkäriksi on Suomessa vaikeampi päästä kuin lääkäriksi.
Puolisoni veljentytär valmistui vuosi pari sitten eläinlääkäriksi Tartosta, hän on itse virolainen mutta lähes puolet, ainakin kolmannes valmistujista oli suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tässä jo kerroinkin niin sukulaistyttö valmistui 24 vuotiaana, kuten tällä Virossa useimmat.
Toki hänellä on ollut toive päästä eläinlääkäriksi jo silloin 14 vuotiaana,mutta ne
Eläinlääkäri. Toinen vaihtoehto on pieneläinhoitaja, tosin palkka on huono ja työllistyminen vaikeaa. Sitä ennen käydään eläintenhoitajan koulutus, josta olen kuullut sanottavan että ei saa olla "liian eläinrakas", sillä harjoitteluja on paljon tuotantoeläinten kanssa(tämän takia en itse menny ko. kouluun, pääsykokeessa sanottiin noin). Tai sitten perusta yritys tai hae johonkin löytöeläinkotiin töihin.