Mitä maksaa KYLPYHUONE remontti
Pienehkö rivitalo kolmio kyseessä.
Olisi lattian oikaisemista koska vesi jää suihkun jälkeen seisomaan kylppärin keskelle, ei siis valu pois itsestään. Laatat uusiksi lattiaan ja seiniin, katon puut uusiksi ja mitä muuta, en tiedä, mutta nuo oli ne suurimmat. Taloyhtiö sen tekee kaikkiin huoneistoihin. Mitä tämmöinen maksaa?
Kommentit (14)
Person kirjoitti:
500-1000 €. Riippuen kylpyhuoneen koosta. Laatat ehdottomasti määräävin kuluerä. Lattian tasoitus, pohjatyöt, saumaus ja kattopaneelit halvemmat. Sitten jos uusitaan ammeita, suihkuja, valaisimia tms. niin voit itse katsoa, sillä noissa hinta vaihtelee niin reilusti.
Edit. Tämä laskelma edellytti sitä, että työt tehdään itse. Laskettu oman, muutaman vuoden takaisen, remontin perusteella. Ja kun noin negaa on tullut niin mistä minä voin tietää minkä kokoinen kylpyhuone? Ja halutaanko esim. lattialämmitys.
500-1000 €... Per neliö, ehkä. Normi kerrostalon peruskorjaus kustantaa joku 200-300 euroa neliölle suurimmaksi osaksi itse tehtynä, ja kylppäri on selkeästi kalleimpia neliöitä tuollaisessa projektissa.
Meidän taloyhtiössä tehtiin kylppäri/putkiremontti 2 vuotta sitten. Sen hinta kaksion kylppäriin tule olemaan 26000 euroa. Tässä lastat ihan peruskamaa.
Koska kyseessä on taloyhtiön teettämä remontti, sitä ei käytönnössä koskaan tehdä itse. Sen edellinen vastaaja olisi voinut lukea aapeen vastauksesta. käytännössä niihin myös aina laitetaan lattialämmitys, koska paitsi että se on mukavampi, myös vähentää kosteushaittoja. Tosin sähköisen lattialämmityksen asentaminen ei maksa suhteessa muuhun kylppäriremppaan juuri mitään. Vesieriste sen sijaan maksaa, sekä ihan se massa, että se, kun eristäjä käy monena päivänä sitä sutimassa aina uusia kerroksia.
RAHAA
Ei kukaan voi sanoa sinulle mitä se maksaa. Kai taloyhtiöllä on joku arvio siitä että paljonko se maksaa? Remonttien hinna ovat niin paljon tekijästä ja ostajasta kiinni. Kusetusfirma voi vedättää taloyhtiötä 6-1 ja tulee todella kalliiksi, tai sitten kaikki sujuu hyvin, eikä tule mitään onglmia eikä kustannukset karkaa.
Hinta riippuu varmasti jossakin määrin paikkakunnasta ja tekijästäkin, mutta hyvä hinta-arvio tuolle kylpyhuoneen uusimiselle teetettynä on 8000 - 10 000 euroa. Tässä hinnassa ei ole mukana mitään luxusta eikä se sisällä taloyhtiön putkien ja/tai viemäreiden mahdollista uusimista.
Me teetetään itse kylppäriremontti kerrostaloasunnossa. Hintaa tulee reilu 10 000 €, mutta kylppäri menee kokonaan uusiksi ja on onneksi suht pieni. Luulisi tosiaan, että teidän kohdalla taloyhtiö antaa asukkaille kustannusarvion? Toki jos olette vuokralaisia, niin silloin tieto menee asunnon omistajalle, mutta häneltä ainakin myös teidän pitäisi saada tieto.
Tarvikkeet pari tonnia ja työmiehen työviikko maksaa pari tonnia. Jos yhtä kylppäriä kohti tulee viikko töitä niin se maksaa 4000€. Riipuu tietysti kylppärin koosta ja varusteista ja miljoonata muusta asiasta.
Kun kylppärissä tehdään seinät ja lattiat uusiksi, ainkin osa putkista ja kaikki sähköt menevät myös uusiksi. Lisäksi on se kysymys, että miksi taloyhtiö teettää tämmöistä monttia. Yleensä taloyhtiöiden kylppäriremontit tehdään putkiremppjen yhteydessä. Toinen syy on kosteusongelma. Ihan vain ulkonäön päivittämiseksi niitä ei yleensä tehdä. Mikä siellä sitten onkin se perimmäinen syy, se vie todennäköisesti rahaa. Jos talo on vuotta 1994 vanhempi, asbestikartoitus ja asbestityöt vievä rahaa.
Jos kylppäri on yli pari neliötä, veikkaan että hinta on yli jossain 20-30000€ välillä. Toki jos ihan pieni vessa, voi olla että selviää halvemmalla. Toisaalta samat putket ja kalusteet niissä kaikiss on.
Meillä just tehtiin pieneen kylppäriin kerrostalossa remontti.
Hintalappu oli n. 20 000€ kaikki meni uusiksi toki en katsellut hintalappuja kaakeleita ym. valitessa ja kaikki tehtiin ulkopuolisella purkamisesta lähtien loppusiivoukseen.
Mutta meillä ei ollut mitään lattian oikaisuja vaan kaikki meni ihan oppikirjan mukaan. Remonttin kestokin oli viikon lyhempi mitä ensin ajateltiin eli 3,5 viikossa tuli valmista
Suurin kuluerä on vanhan kylpyhuoneen purku - laattojen piikkaus, kalusteiden irrotus, jätteiden käsittely ja kuljetus, jätemaksut jne.
Muu riippuu minkä hintaisia laattoja ja kalusteita valitsee. Ja työn osuus on merkittävä. Jos firma tekee päälle lasketaan vielä alv. myös työlle.
Hintataso kokonaisuudessaan 10.000-15.000€, jos normi kamaa, ei mitään hienompaa.
Bautismo de Fuego kirjoitti:
500-1000 €... Per neliö, ehkä. Normi kerrostalon peruskorjaus kustantaa joku 200-300 euroa neliölle suurimmaksi osaksi itse tehtynä, ja kylppäri on selkeästi kalleimpia neliöitä tuollaisessa projektissa.
Kukin maksaa mitä haluaa. Tosin olen monintaitoinen "yli-ihminen". Meidän 6 neliön kylpyhuoneen remontin hinnaksi tuli 450 €. Tosin emme uusineet vielä hyväkuntoista lattiaa. Poistimme styroksiset kattolevyt ja vaihdoimme tilalle paneelin. Seinistä poistimme muovimaton ja kosteusvaurioiden kohdalta myös pehmenneen aluslevyn. Lisäsimme vesieristettä korkeammalle koolaukseen ja poistimme vettä kestämättömän levyn myös 30 cm korkeudelle alareunasta. Korvasimme poistetun ja pehmenneen levyn vettä kestävällä levyllä. Tämän jälkeen lisäsimme eristettä ja laatoitimme ja saumasimme seinät. Laatat oli lähes halvimmat, mutta lisäksi otimme vähän kalliimpaa kivimosaikkia, jolla ympäröimme oven, ikkunan ja teimme huomioraidan. Yksi seinistä oli maalattu tiiliseinä, joten vain uudelleenmaalasimme seinän. Lisäsimme myös toisen suihkun. Sähköjä ei tarvinnut laittaa uudestaan.
Kosteusvaurioita ei ole ilmennyt. Saumat on kunnossa ja vieläpä olen tyytyväinen ulkonäköön. Lattia ja tiiliseinä ovat kellanruskeat. Katto puunväristä paneelia. Laatoitetut seinät ovat harmaat tuoden arvokkaan vaikutelman. Kivimosikki sitoo kauniisti yhteen harmaan laatan ja kellanruskean seinän, sillä siinä on kumpaakin väriä.
Aikaa meni 4 viikkoa päivätyön ohessa. Toisessa kerroksessa myös suihku, joten en turhaan kiirehtinyt.
ps. kosteusvauriot ja alkuperäinen remontti ei ollut meidän tekemä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä just tehtiin pieneen kylppäriin kerrostalossa remontti.
Hintalappu oli n. 20 000€ kaikki meni uusiksi toki en katsellut hintalappuja kaakeleita ym. valitessa ja kaikki tehtiin ulkopuolisella purkamisesta lähtien loppusiivoukseen.
Mutta meillä ei ollut mitään lattian oikaisuja vaan kaikki meni ihan oppikirjan mukaan. Remonttin kestokin oli viikon lyhempi mitä ensin ajateltiin eli 3,5 viikossa tuli valmista
Anteeksi vaan, oppikirjan mukaan niissä lattioissa pitää olla oikeat kaadot. Oletko ikinä kuullut?
Pintaremppaa tuskin tehdään, eli vesieristeitä myöten uusiksi. Asbestilaki vaatii myös tarkastuksen labroineen.
Yhtiön koosta riippuen 10-15 tonnia per kylppäri, arvioisin.
500-1000 €. Riippuen kylpyhuoneen koosta. Laatat ehdottomasti määräävin kuluerä. Lattian tasoitus, pohjatyöt, saumaus ja kattopaneelit halvemmat. Sitten jos uusitaan ammeita, suihkuja, valaisimia tms. niin voit itse katsoa, sillä noissa hinta vaihtelee niin reilusti.
Edit. Tämä laskelma edellytti sitä, että työt tehdään itse. Laskettu oman, muutaman vuoden takaisen, remontin perusteella. Ja kun noin negaa on tullut niin mistä minä voin tietää minkä kokoinen kylpyhuone? Ja halutaanko esim. lattialämmitys.