Helppiä kaivataan! Onko tämä normaalia? (raskaus)
Olen nyt raskausviikolla 30+.
Vauva on ollut hiljainen eilisen päivän ja tämän aamunkin. Eilen tunsin kuitenkin jotain pientä. Potkuja ei enää oikein tunnu ja tuntuu kuin tila alkaisi loppua mahassa. Vain hyvin harvoin tunnen enää myös kääntymisen.
Onko normaalia? Voiko vauva nukkua monta tuntia pitkään, sitten tunnen 1-2 hentoista liikettä ja taas hiljaista. Voivatko olla niin hiljaisia?
-
Toiseksi: Olen n. viikolta rv. 25 alkaen muistaakseni tuntenut aina sellaisia tasaisia rytmisiä "tum,tum,tum,tum" tyylisiä naputuksia. Tuntuu ihan alhaalla kohdun luona alavatsalla ja ihan kuin peräsuolen tai jossain siellä takana. Kestävät yleensä muutamia minuutteja ja äsken tuli taas ja kesti varmaankin 3 minuuttia ja niitä tuli n. 70 kpl kun laskin jokaisen pikku naputuksen.
Mitä se on?
Pissaako sikiö? (minun sikiö poika).
Vai onko tuo joku epilepsia/rytmihäiriö kohtaus? Vai hikka?
Hieman huolestuttaa ja olen ensimmäistä kertaa raskaana eli ensisynnyttäjä, niin kaikki ihmetyttää ja huolestun herkästi. Muutenkin olen nopeasti stressaavaa sorttia.
Kommentit (50)
Onko muilla odottajilka ollut sikiöt rauhallisia koko raskauden? Olen yrittänyt tehdä liikelaskentaa aamusta, mutta en tiedä millaisia liikkeiden pitäisi olla? Kunnon isoja potkuja mahan läpi? En tunne sellaisia. Jotain pientä hentoa tömpsähdystä rakon suuntaan ja alas, tuntui äsken. Kovin on rauhallinen tapaus. Olen jo lukenut kauhutarinat kiertyneestä napanuorasta ja ties mistä.
Liikelaskenta ohjeessa oli, että juo sokerista, mutta en oikein voi kun on lievä Radi. Koitan juoda kylmää vettä edes.
En kyllä edes tiedä millon pitäisi tuota laskentaa tehdä koska en tiedä vauvan rytmiä kun niin rauhallinen.
Kannattaa tehdä liikelaskentaa, juo siis jotain makeaa mehua ja ota hyvä asento sohvalla/sängyssä. Sitten alat tunnustelemaan liikkeitä ja jos liikkeitä on tunnin aikana 10 tai enemmän kaikki ok, jos vähemmän kaikki voi silloinkin olla ok. Jos huolettaa soita neuvolaan ja pyydä että kuuntelevat sykkeet. Kuitenkin tunnet liikkeitä vaikkakin vain hentoisia niin se on hyvä. Vauva saattaa nukkua paljon eikä kohdussa ole enää tilaa liikkua ja myllertää niin paljon.
Nuo "tum" tuntemukset ovat luultavasti hikkaa, sitä voi olla joka päivä ja täysin vaaratonta on. Älä huoli, kaikki menee hyvin, muista syödä ja levätä riittävästi äläkä murehdi :)
T: toista lastaan odottava rv 20
Kuulostaa vauvan hikalta. Meidänkin vauvalla se vaivaa usein ja olen myös rv 30+.
Vauva voisi virkistyä jos juot vaikka lasillisen apeelsiinimehua ja jäät odottamaan alkaako liikkua. Minä lasken monesti iltaisin niitä liikkeitä kun istun tietokoneella. Tulisi ainakin se 10 liikettä tunnissa.
Päivällä touhutetssa liikkeisiin en niin paljoa keskity tai ainakaan laske niitä.
Omat syömiset ja kahvin juonti saa vauvaan liikettä ainakin minulla selkeästi. Jos oon juonut kahvia mukillisen, kohta alkaa potkuttelu.
Kannattaa käydä synnärillä tai soittaa neuvolaan jos huolettaa vauvan tilanne. Turhia yhteydenottoja ei ole ja jos yllä mainitsemastani ei ole apua, niin soittaisin itse ainakin neuvolaan :)
Minulla on ollut näitä "hiljaisia" vauvoja, jotka ei paljon liiku. Mutta jos liikkumisen määrässä tapahtuu oleellinen muutos kannattaa huolestua. Laske liikkeitä ja huomaa sekin, että vauvalla on niitä aktiivisia aikoja, mutta jos silloinkin liikkeet ovat vähäisiä niin kannattaa vauvan tila käydä ensiavussa tarkistamassa. Tai mihin teillä sitten raskaana mennäänkään.
Minulla oli yhdellä vauvalla napanuora kiertynyt kaulan ympärille ja siitä johtui liikkeitten väheneminen. Tilanne huomattiin ajoissa ja synnytys käynnistettiin.. Lapsi syntyi terveenä, eikä ongelmia ollut..
Mutta järkeä saa käyttää ja neuvolassa kannattaa huolistaan puhua. Vaikka sitten hiukan vauhkon leiman saisikin, mutta en suosittele jatkuvaa ramppaamista..mutta ihan rauhassa, seuraa liikkeitä ja jos niissä tapahtuu oleellinen muutos, niin sitten yhteyttä neuvolaan tai päivystykseen.
Ja hikkaa tuo naputtelu varmasti on..
Neuvolassa on varmaan ohjeistettu liikelaskentaa? Kun vauva on hereillä, lasket, että tulee 10 liikettä tunnin aikana. Makaan oaikallasi ja lasket ne pienimmätkin liikkeet. Jos tämä ei päivän aikana täyty, niin sitten tsekkaamaan, että kaikki on kunnossa. Jos siis ei meinaa tulla liikkeitä, niin herättele vauvaa esim juomalla jotain sokeripitoista ja kokeille sitten uudestaan. Jos määrä ei täyty, mene näytille. Vauva voi olla kääntyneenä selkään päin,jolloin liikkeet ei tunnu niin hyvin. Käy mielummin liian herkästi tarkastamassa tilanne kuin että odottelet stressaantuneena kotona. Ihan siksi, että tiedät kaiken olevan hyvin ja voit rentoutua :)
Oma vauvani oli melko hiljaa päivisin ja illalla sitten liikkui enemmän, siksi en liikelaskentaakaan tehnyt kuin illalla (jos siis huolestutti, ei sitä joka päivä tarvitse jos liikkeitä tuntee).Päivisin harvoin tunsin liikettä (varsinkin kun on itsekin liikkeellä). Istukka oli mulla etuseinässä,joka vaimensi liikkeitä tehokkaasti.
Se naputus on hikka ja ihan normaalia siis! :) hikkaa ei muuten siihen liikelaskentaan lasketa. Vain venyttelyt, kääntymiset, potkut, jne.
Tämä nyt on ihan oma mielipide mutta ei kai se lievä radi sentään niin vakavaa ole että sen hoito menisi vauvan voinnin tarkkailun edelle? Kyllä itse ainakin ottaisin vaikka jotain mehua yms. Vesi ei taida vauvaa herättää.
Onhan vauva vielä pienehkö tossa vaiheessa, joten vauvan asento voi vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen. Ja sekin vaikuttaa jos sinulla on istukka edessä. Mutta kun olet kuitenkin noinkin pitkällä raskautta niin ehdottomasti näytille jonnekin jos vauvan vointi arveluttaa!! Eikä se äidin stressikään ole pidemmän päälle hyvästä.
Viimeksi kun soitin synnärille, samaisesta asiasta, olin vasta rv. 24 (liian aikaista, tiedän) ja olivat hyvin nihkeitä ja ilkeän oloisia. Kävin jo synnärillä 2 vko sitten,kun oli ilkeät alaselkä ja vatsakivut,mutta kaikki oli silloin OK. Olivat silloinkin hyvin inhottavan oloisia minua kohtaan ja ihmettelivät mitä teen siellä taas. Noh,soitin neuvontaan ja ITSE kutsuivat minut. Joten tuntuu taas pahalta soittaa sinne, kun pitävät minua varmaan jotenkin tyhmänä ja hulluna kun kyselen.
Radin takia en voi testata tuolla makealla juomalla. :/
Neuvolaankin pystyy soittamaan taas vasta 12.00-12.30 välisenä aikana, sekin on hassua. Ap.
Yritän kovasti kuulostella onko hereillä vai ei,mutta en tiedä hänen päivärytmiään,koska liikkeitä on aina tullut milloin miten sattuu.
Joten on hyvin vaikeaa alkaa niitä laskemaan. Luultavasti se naputus on sitten sitä hikkaa. Toivottavasti niin pitkään ja niin monta kertaa hikkaaminen ei ole vaarallista. Sitä tulee 1-2 krt päivässä.
Pelkään kohtukuolemaa, tai että napanuora kiertynyt kaulanympäri jne. Ap.
Ihan oikeasti, ei se radi kyllä estä tuota liikelaskennan tekemistä! Sitä pitää ehdottomasti tehdä jos vauva on erikoisen hiljainen. Sokereita ehtii tarkkailemaan kyllä myöhemminkin ja jos arvot joskus menevät ohi mittarista niin ei sillä kyllä ole raskauteen mitään vaikutusta (siis jos juot tyyliin lasin mehua). Tärkeintä on saada vauva liikkeelle ja tuohan on ihan sairaaloiden ohje, että makeaa ja makuulle.
Älä höpötä tuosta radista vaan ota sitä mehua nainen!! Todellakin voit juoda ihan normaalisti lasillisen tuoremehua. Jos ei hyvä tulos laskennassa, niin synnärille mars!
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti, ei se radi kyllä estä tuota liikelaskennan tekemistä! Sitä pitää ehdottomasti tehdä jos vauva on erikoisen hiljainen. Sokereita ehtii tarkkailemaan kyllä myöhemminkin ja jos arvot joskus menevät ohi mittarista niin ei sillä kyllä ole raskauteen mitään vaikutusta (siis jos juot tyyliin lasin mehua). Tärkeintä on saada vauva liikkeelle ja tuohan on ihan sairaaloiden ohje, että makeaa ja makuulle.
Limsoja/mehuja ei ole nyt. Kävisikö tee, jossa paljon sokeria? Tai jotain muuta. Karkkiakaan ei ole. Kaikki "paha ruoka" karsittu pois jo aikoja sitten. Ap.
Diabeetikkonakin otan sitä appelsiinimehua tai jotain muuta makeaa jos tarttee saada vauvaan liikettä. Nousipa sokerit hetkellisesti tai ei! Vauva ei siitä kärsi jos joskus nouseekin. Tärkeintä nyt nähdä että alkaako vauva liikkua!!!!!
Kauppaan 7 km ja ei ole autoa nyt. Mies töissä. Muutun tässä kohta hysteeriseksi ja nyt jo itkettää. Koitan sitä teetä jossa kunnolla sokeria. Ap.
Mikä ihmeen radi? Diabeteskö? Täällä on näitä uusia "ammattitermejä"...
Liikkeet eivät enää noilla viikoilla ole kovin isoja välttämättä. Mutta niiden pitäisi silti tuntua.
Kannattaa muistaa, että liikkeiden tuntemiseen vaikuttaa sekin, missä asennossa itse olet ja huomaatko niitä omilta touhuiltasi. Siksi on hyvä, että tunnustelet niitä levossa, kuten tuossa sinua onkin jo ohjeistettu.
Naputtelu tosiaan on hikkaa, ja se kuuluu asiaan. Ja vauvay pissaavat ja juovat sitä pissaista lapsivettä koko ajan, se kuulostaa hullulta, mutta on luonnollista - ja merkki siitä, että elimistö toimii.
Sinuna kovettaisin nyt vaan luontoni ja menisin käymään vaikka tänään päivällä neuvolassa kuunteluttamassa vauvan sydänäänet. Sinne ainakin voi mennä koska vain. Ja jos terkka on sen yhteydessä sitä mieltä, että kannattaa käydä ultrassakin, niin mene.
Ja todellakin viisveisaat siitä, miten joku stressaantunut hoitaja sinulle kommentoi/ilmeilee synnärillä kontrollissa. Nekin on ihmisiä, ja kiireisenä hetkenä ehkä vaikuttavat tylyiltä, mutta liikkeiden puute on tärkeä syy käydä kontrollissa. Joten sä et nyt ala liikaa lukemaan kenenkään "rivienvälejä", vaan hoidat raskauttasi!
Vierailija kirjoitti:
Kävisikö oikeon sokerinen tee?
Tietenkin käy. Älä kysele tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen radi? Diabeteskö? Täällä on näitä uusia "ammattitermejä"...
Liikkeet eivät enää noilla viikoilla ole kovin isoja välttämättä. Mutta niiden pitäisi silti tuntua.
Kannattaa muistaa, että liikkeiden tuntemiseen vaikuttaa sekin, missä asennossa itse olet ja huomaatko niitä omilta touhuiltasi. Siksi on hyvä, että tunnustelet niitä levossa, kuten tuossa sinua onkin jo ohjeistettu.Naputtelu tosiaan on hikkaa, ja se kuuluu asiaan. Ja vauvay pissaavat ja juovat sitä pissaista lapsivettä koko ajan, se kuulostaa hullulta, mutta on luonnollista - ja merkki siitä, että elimistö toimii.
Sinuna kovettaisin nyt vaan luontoni ja menisin käymään vaikka tänään päivällä neuvolassa kuunteluttamassa vauvan sydänäänet. Sinne ainakin voi mennä koska vain. Ja jos terkka on sen yhteydessä sitä mieltä, että kannattaa käydä ultrassakin, niin mene.
Ja todellakin viisveisaat siitä, miten joku stressaantunut hoitaja sinulle kommentoi/ilmeilee synnärillä kontrollissa. Nekin on ihmisiä, ja kiireisenä hetkenä ehkä vaikuttavat tylyiltä, mutta liikkeiden puute on tärkeä syy käydä kontrollissa. Joten sä et nyt ala liikaa lukemaan kenenkään "rivienvälejä", vaan hoidat raskauttasi!
Voikohan sinne neuvolaan mennä koska vain? Aukioloaikoja ei lue ja soittaa voi vain klo 12 .00 ja 12.30. Ap
Käy tee johon laitat monta sokeripalaa! Kunhan tulee sitä hiilihydraattia siihen.
Hyvä kun olet tarkkana itsesi hoitamisen suhteen ja ajattelet vauvan parasta! Tässä tapauksessa tee kuitenki poikkeus ja ota makeaa.
Voit vetää vaikka sokeria lusikalla suuhun tai juurikin sekoittaa sitä juomaan.
Kaikki on varmaan ihan hyvin ja jos jotain tunnet niin vauva on siellä kuitenkin elossa. Mutta koska täällä kukaan ei voi antaa varmaa vastausta vauvan oikeasta voinnista niin silloin täytyy itse toimia. Neuvolat ja sairaalat ovat kuitenkin sitä varten, että siellä voi käydä. Mikään ei ole tärkeämpää kuin pienen vauvan vointi, joten rohkeasti vaan näytille.
Muistan myös eräänä aamuna paniikkini, kun yleensä vauva heräsi samoihin aikoihin kun minäkin mutta en vain tuntenut liikkeitä vaikka mitä tein. Olin jo niin paniikissa, että vedin vaatteet niskaan ja olin lähdössä sairaalalle. Kunnes vauva lopulta heräsi kunnolla, voi sitä helpotuksen tunnetta.
Liikkeitä pitäisi tuossa vaiheessa tuntua joten kannattaa olla niiden kanssa tarkkana ja tehdä tarvittaessa liikelaskentaa. Eli jotain makeaa vaikka ja sitten makuulle.
Naputus mahassa on luultavimmin vauvan hikka. Sitä ei kuitenkaan lasketa ns. liikkeeksi.
Itsellä vauva melskasi ihan loppuun asti todella paljon, sinulla voi toki olla rauhallinen vauva ja siksi liikkeitä tuntuu vähemmän. Mutta kannattaa silti mennä tarkistuttamaan vauvan vointia jos liikelaskenta ei täyty.