Koulukiusaajan muutto vanhalle kotipaikkakunnalle 20v jälkeen. Help.
Olen siis ollut koulukiusaaja. Nyt olosuhteiden pakosta joudun muuttamaan takaisin kotipaikkakunnalle (avioero,saan asua vanhempien tyhjillään olevassa talossa). Pelkään että kiusatut eivöt ole unohtaneet minua tai antaneet anteeksi. Pelkään, että heidän yllyttämänään omia lapsiani aletaan kostoksi kiusaamaan vaikka syyttömiä he ovat menneisyyteeni. Mitä luulette että tässä käy, miten minua pienellä paikkakunnalla kohdellaan?
Kommentit (33)
Luuletko tosiaan että muut jäi siihen kaupunkiin ja sinä olit poikkeus?
Ja pitää olla todella pieni tuppukylä että siellä törmää edes vahingossa tuttuun tyyppiin.
-IISAK SONNI
Nyt on maha täynnä
Vierailija kirjoitti:
Vältellään. Voi olla että välttely ainakin osin kohdistuu myös lapsiisi.
Kyseessä oli kyllä pikku paikkakunta eikä uskonlahko.
Ja kyllä varmadti ne kiusatut vaikuttivat juuri sellaisilta luusereilta, että eivät sieltä rotankolosta ole osanneet mihinkään lähteä. Tuskin niillä läskeillä on mitään kykyä kostaa, vaikka haluaisivatkin. Ole ihan rauhassa AP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiusasit? Mua kauhistuttaa ajatus, että asuisin kiusaajani kanssa samalla paikkakunnalla. Vaikka on pyytänyt minulta anteeksi vielä aikuisena, en luota häneen.
No jaa. Joku oli köyhästä perheestä eikä sillä koskaan ollut hyviä vaatteita. Ja yksi kiusaamani oli tosi läski ja änkytti, sillä oli silmälasitkin. Kai kiusaamalla sai kavereita ja statusta, kukaan ei halunnut asettua vastaan ettei joudu mun kiusaamaksi. Ap
Okei..tuo paljasti että olet oikeasti trolli, joka haluaa vain vääntää juttua aiheesta.
Silmälasit, huonot vaatteet.. nuo ovat kliseitä, jotka oikeasti eivät ole juuri koskaan koulukiusauksen taustalla. Oikeassa elämässä koulukiusaajat hyvin usein ovat itse juuri huonoissa vaatteissa kulkevia tapauksia. Oma kokemus, kiusauksen uhrina aikoinaan, on että kiusaamisen uhriksi joutuu hyvin usein satunnaisesti. Toinen vaaratekijä on jos koululainen ei tunne kouluelämän ulkopuolella muita oppilaita. On vaikka paikkakunnalle muuttanut.
Keskeisin tekijä on kotikasvatus. Sopeutuvat, hyvin käyttäytyvät, voidaan kai sanoa "kiltit" oppilaat seuloutuvat kiusauksen uhreiksi 100 kertaa huonosti käyttäytyviä useammin.
Onneksi osat vaihtuvat aikuisiässä jolloin hyvä kasvatus vihdoin palkitsee.
Ehdoton nollatoleranssi kiusaamiselle!
Kyllä se status kiusaajana pysyy niiden lastesi vanhempien silmissä, vaikka mitä tekisit.
Sinun täytyy kaikilla toimillasi näyttää olevasi nykyään muuta. Voisit ehkä pitää jopa asiasta puheen koululla oppilaille sekä vanhemmille vanhempainillassa.
Muutimme mieheni kotipaikkakunnalle, johon oli juuri muuttanut myös heidän ikäluokkansa pahin kiusaaja. Hän pyysi kaikilta tapaamiltaan (myös mieheltäni) anteeksi henkilökohtaisesti ja osallistuu nyt koulun vanhempaintoimikuntaan tehden kiusaamisen vastaista työtä aktiivisesti.
Hänen lapsensa eivät ole joutuneet kärsimään isänsä menneisyydestä, mutta työtä se on vaatinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä varmadti ne kiusatut vaikuttivat juuri sellaisilta luusereilta, että eivät sieltä rotankolosta ole osanneet mihinkään lähteä. Tuskin niillä läskeillä on mitään kykyä kostaa, vaikka haluaisivatkin. Ole ihan rauhassa AP.
Välttely lisääntyy entisestään jos ja kun tyypit paikkakunnalla huomaavat että et edelleenkään ole kasvanut aikuiseksi.
Tommi39 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiusasit? Mua kauhistuttaa ajatus, että asuisin kiusaajani kanssa samalla paikkakunnalla. Vaikka on pyytänyt minulta anteeksi vielä aikuisena, en luota häneen.
No jaa. Joku oli köyhästä perheestä eikä sillä koskaan ollut hyviä vaatteita. Ja yksi kiusaamani oli tosi läski ja änkytti, sillä oli silmälasitkin. Kai kiusaamalla sai kavereita ja statusta, kukaan ei halunnut asettua vastaan ettei joudu mun kiusaamaksi. Ap
Okei..tuo paljasti että olet oikeasti trolli, joka haluaa vain vääntää juttua aiheesta.
Silmälasit, huonot vaatteet.. nuo ovat kliseitä, jotka oikeasti eivät ole juuri koskaan koulukiusauksen taustalla. Oikeassa elämässä koulukiusaajat hyvin usein ovat itse juuri huonoissa vaatteissa kulkevia tapauksia. Oma kokemus, kiusauksen uhrina aikoinaan, on että kiusaamisen uhriksi joutuu hyvin usein satunnaisesti. Toinen vaaratekijä on jos koululainen ei tunne kouluelämän ulkopuolella muita oppilaita. On vaikka paikkakunnalle muuttanut.
Keskeisin tekijä on kotikasvatus. Sopeutuvat, hyvin käyttäytyvät, voidaan kai sanoa "kiltit" oppilaat seuloutuvat kiusauksen uhreiksi 100 kertaa huonosti käyttäytyviä useammin.
Meillä maaseudulla muuten kiusattiin ihan juuri noista asioista. Myös hammasraudoista. Aloitin kouluni - 88 myös hyvästä koulumenestyksestä kiusattiin.
Oletko aikuinen? Muuta muualle. Ei muutkaan asu vanhempiensa taloissa.
Olen eronnut minäkin - ja koulukiusattu vuosia. Ei paljon kiinnosta kiusaajat tai kiusaajien kanssa tekemisiin joutuminen edelleenkään, kyllä koulussa näemmä oppi välttelemään ylimääräisiä ihmisiä koko ikänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun tai lapsiesi välttely olisi kostamista?
Yritä tottua ajatukseen, että olet tiettyjen ihmisten silmissä aina ensin kiusaaja, vasta sitten ehkä jotain muuta.
Joudun itse näin aikuisena toisinaan tekemisiin parin tyypin kanssa, jotka kiusasivat rajusti koulussa. Olimme siis samassa koulussa, mutta en kuulunut niihin, joita kiusasivat. Mutta näin kaiken. En voisi kuvitella, että tutustuisin näihin ihmisiin yhtään paremmin. Jossain mieleni sopukoissa he ovat aina kiusaajia. Suhtaudun heihin hyvin suurella epäluulolla, vaikka ehkä näin aikuisina ihan eri ihmisiä ovatkin. Lapsena muodostetut vaikutelmat eivät häviä mielestä.
Ja kadun niin paljon, etten mennyt väliin. Se on ihan selvää, että olisin itse ollut seuraavana potkittavien jonossa. Mutta silti, kaduttaa :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä varmadti ne kiusatut vaikuttivat juuri sellaisilta luusereilta, että eivät sieltä rotankolosta ole osanneet mihinkään lähteä. Tuskin niillä läskeillä on mitään kykyä kostaa, vaikka haluaisivatkin. Ole ihan rauhassa AP.Miksi sinun tai lapsiesi välttely olisi kostamista?
Tuntuu minustakin erikoiselta, kun en kirjoittanut mitään itsestäni ja lapsenikin täyttää ensi kuussa 30 v.
Kirjoitin vain APlle että tuollaiseen rotankoloon jäävät ihmiset ovat luusereita koko ikänsä.
Itsekin olen kotoisin ehkä vielä pahemmasta paikasta ja meillä oli sillä paikkakunnalla samaan aikaan luokkakokous, johon kutsuttiin kaikki peruskoulun ysiluokan rinnakkaisluokat ja sitten lukion viimeiset luokat.
Paikkakunnalle oli jäänyt vain kourallinen ikäluokasta ja juuri he, jotka olivat sinne juuttuneet eivät luokkakoukseen tulleet.
Vaikea uskoa että läskit rillirouskut kykenisivät mitenkään kostamaan APlle.
Ja vaikka AP ei edes olisi kiusannut ketään, niin parinkymmenen vuoden helsikiläisyys on silti henkilökohtainen loukkaus näitä paikalleen jymähtäneitä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä varmadti ne kiusatut vaikuttivat juuri sellaisilta luusereilta, että eivät sieltä rotankolosta ole osanneet mihinkään lähteä. Tuskin niillä läskeillä on mitään kykyä kostaa, vaikka haluaisivatkin. Ole ihan rauhassa AP.Välttely lisääntyy entisestään jos ja kun tyypit paikkakunnalla huomaavat että et edelleenkään ole kasvanut aikuiseksi.
Et ole edes oppinut lukemaan, saati kasvanut kuin leveyttä. Tuo on minun tekstiä APlle.
Vierailija kirjoitti:
Tommi39 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä maaseudulla muuten kiusattiin ihan juuri noista asioista. Myös hammasraudoista. Aloitin kouluni - 88 myös hyvästä koulumenestyksestä kiusattiin.
En tarkoittanutkaan etteikö silmälasit tms. aiheuttaisi jonkin sortin pilkkaa, hyvin usein. Mutta varsinaisen jatkuvan kiusaamisen motivaattoreiksi tuollaisista yleisistä pienistä seikoista ei ole.
Kiusaamisessa on kyse enemmän siitä mitä uhri ei ole kuin siitä mitä hän on.
Hänellä voi olla silmälasit, hän voi olla lihava jne. Voivat ehkä herättää kiusaajan mielenkiinnon..
Mutta jos hän välttää konflikteja, pyrkii rauhalliseen keskusteluun, on kaikin puolin kunnon oppilas - siinä on kiusaajalle todellinen sytyke kiusaamiseen, koska kaikki nuo ominaisuudet häneltä itseltään puuttuvat ja sekös häntä ärsyttää.
Sivumennen sanoen, koulussamme oli yläasteella pari-kolme todella vaarallista kiusaajaa. Kaksi heistä selvästi ylipainoisia. Mutu-tuntumani on että kiusaajat hyvin usein ovat itse ylipainoisia.. Voi olla tilanne tietty muuttunut 80-luvun tilanteesta..