Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Introvertti = asperger

Vierailija
24.08.2016 |

Miten ne eroavat toisistaan? Todella samankaltaisia persoonallisuuden piirteitä. Introverttiydessä huomiota vain kiinnitetään enemmän henkilön tunteisiin ja käyttäytymiseen, aspergerin oireyhtymää selitetään neurobiologialla.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne ovat samankaltaisia? :-o

Aspergeriin ymmärtääkseni liittyy vaikeudet kommunikaatiossa ja toisten ihmisten vuorovaikutuksen ja tunteiden ymmärtämisessä sekä kaavamaiset käyttäytymistavat. Aspergerit eivät ymmärrä huumoria ja voivat jäädä jankuttamaan samasta asiasta vaikka kuinka pitkäksi aikaa ymmärtämättä, että toisia ei enää kiinnosta jne.

En löydä pienintäkään yhtymäkohtaa introversioon.

Vierailija
2/22 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger ei ole persoonallisuuden piirre, ja asperger-ihminen voi olla myös ulospäinsuuntautunut... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli, mutta vastaan silti.

Aspergerin perusoire on sellainen, että on ongelmia ymmärtää ja lukea sosiaalisia tilanteita, muiden ihmisten eleitä ja tarkoituksia.

Introvertti taas voi olla erinomaisen taitava ja luonteva sosiaalisessa kanssakäymisessä, toisten ihmisten lukemisessa. Hän ei vaan nauti sosiaalisista tilanteista, ainakaan jatkuvasti.

Omien huomioideni mukaan introvertti on usein jopa taitavampi lukemaan muita ihmisiä kuin ekstrovertti. Moni ekstrovertti kyllä viihtyy ja pärjää sosiaalisissa tilanteissa, mutta se ei tarkoita, että olisi syvempää ymmärrystä ihmisistä, joiden kanssa sosialisoi. Monilla äänekkäillä, sosiaalisesti vilkkailla voi olla jopa mainittu asperger.

Vierailija
4/22 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger ei ole persoonallisuuden piirre vaan neuropsykiatrinen oireyhtymä, autismikirjon häiriö. Introverttius on persoonan temperamenttipiirre. Aspergerhenkilöitä yhdistää tietyt autismikirjon piirteet ja oireet, mutta moni ei ymmärrä, että Aspergereissa on ihan yhtälailla ekstroverttejä ja introverttejä kuin muissakin ihmisissä. Asperger ei ole yhtä kuin luonne ja persoona, vaan ne ovat jokaisella meistä erit. Aspergeroireet vaihtelevat ääripäästää toiseen eri henkilöillä, kyse on huomattavasti laajemmasta asiasta kuin luonteen ominaisuuksista. Aspergereilla on yliherkkä keskushermosto, myös hormonitoiminnassa on luonnostaan havaittu poikkeavuutta (melatoniini ja kortisoli). Heitä yhdistää laaja kokoelma neurologisesti tyypillisestä ihmisestä poikkeavia oireita. On mahdotonta selittää tyhjentävästi yhteen lauseeseen mikä näiden ero on, koska ei edelleenkään tiedetä mistä tarkalleen autismikirjon häiriöt johtuvat. Kyse on kuitenkin aivan eri asiasta kuin persoonan erilaiset piirteet.

Vierailija
5/22 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edelleenkin introverttiyden ja ekstroverttiyden ero:

Introvertti = väsyy sosiaalisista tilanteista, piristyy omasta rauhasta

Ekstrovertti = väsyy yksinolosta, piristyy sosiaalisista tilanteista

Mikään muu luonteenpiirre, mieltymys, ominaisuus jnejne ei liity suoraan jompaankumpaan. Introvertti voi nauttia sosiaalisista tilanteista, mutta väsyy niistä silti ja tarvitsee omaa rauhaa. Ekstrovertti voi olla sosiaalisesti täysin taitamaton, introvertti todella taitava. Introverttiys ja ekstroverttiys eivät ole synonyymeja sosiaalisuudelle tai ujoudelle.

Vierailija
6/22 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin sanoisi että ekstroverttiys = AHDH.

Noilla ei ole mitään tekemistä keskenään.

Vierailija
7/22 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten mainittiin, introvertti voi olla sosiaalisesti taitava, mutta omasta tahdostaan haluaa pysyä rauhassa.

Ainakin osalla asperger-ihmisistä ihmissuhteet menevät todella huonosti eivätkä he oikein voi sille mitään. Johtuu mm. yliaktiivisesta amygdala:sta, eli "taistele tai pakene"-reaktio :(

On sitä kai tutkittu että jotkut ihmiset saavat tuon reaktion silmiin katsomisesta.

Introverttius ja asperger ovat ikään kuin samalla akselilla. Moni tuntemani introvertti voi olla sosiaalisesti taitava. Aspergerille on taas tyypillistä yleinen kyvyttömyys sosiaalisiin tilanteisiin. Katsot asperger youtubettajia, vaikuttavat täysin normaaleilta ihmisiltä kameran edessä, mutta sosiaalisissa tilanteissa voivat olla täysin eri.

Vanhuuden myötä sitten oppivat selviytymisstrategioita, ja kuinka näyttää normaalilta.

Vierailija
8/22 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trolli, mutta vastaan silti.

Aspergerin perusoire on sellainen, että on ongelmia ymmärtää ja lukea sosiaalisia tilanteita, muiden ihmisten eleitä ja tarkoituksia.

Introvertti taas voi olla erinomaisen taitava ja luonteva sosiaalisessa kanssakäymisessä, toisten ihmisten lukemisessa. Hän ei vaan nauti sosiaalisista tilanteista, ainakaan jatkuvasti.

Omien huomioideni mukaan introvertti on usein jopa taitavampi lukemaan muita ihmisiä kuin ekstrovertti. Moni ekstrovertti kyllä viihtyy ja pärjää sosiaalisissa tilanteissa, mutta se ei tarkoita, että olisi syvempää ymmärrystä ihmisistä, joiden kanssa sosialisoi. Monilla äänekkäillä, sosiaalisesti vilkkailla voi olla jopa mainittu asperger.

Mitenniin trolli?

Vierailija
9/22 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kuten tässä jo on sanottukin, introvertti osaa olla sosiaalisessa kanssakäymisessä, jos haluaa. Asseilla sosiaaliset taidot ovat vaihtelevassa määrin puutteelliset.

SINÄNSÄ on kumminkin myös niin, että lievä asperger on varsinkin naisilla alidiagnosoitu juttu. Jos joutuu pinnistelemään pärjätäkseen sosiaalisissa tilanteissa, sosiaalisia tilanteita alkaa vältellä ja ne tuntuvat rasittavilta ja energiaa syöviltä. Eli lopputulema on olotila, jonka ko. diagnosoimaton assi voi tulkita introverttiydeksi.

Eli voi olla, että osalla introverteistä ON asperger, eivät vaan tiedä sitä.

Mutta eri asioita ne ovat noin perustaltaan. Asperger voi aiheuttaa introverttiyttä, introverttiys ei aiheuta aspergeria.

Vierailija
10/22 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aspergerin vahvoja piirteitä ja olen vielä introvertti, voiko kamalampaa yhdistelmää olla. Usein tunnen olevani ihan turha jätekasa maan päällä.

Mulla ei tutkimusten mukaan ole varsinaista as-syndroomaa, mutta itse olen alkanut epäillä tätä. Myönnän olevani todella vaikea ihminen, koska kanssani on vaikea kommunikoida ja en ymmärrä huumoria. 

Vierailija
11/22 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kommenttien 4 ja 5 kirjoittaja on itse asperger. Introverttiyden vertaaminen sosiaaliseen kyvyttömyyteeni ja suuriin hankaluuksiini selvitä ihmisten kanssa ja siitä johtuen ylipäätään elämässä tuntuu vähättelyltä, siksi ehkä vastasin aika kärkkäästi. Ihmiset myös vetävät johtopäätöksiä, että sosiaalisesti kyvytön = tyhmä. Se on loukkaavaa. Meni kylläkin ohi aiheen, anteeksi.

Vierailija
12/22 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerin oireyhtymässä vuorovaikutus on laadultaan poikkeavaa, mutta sitä voi olla siis paljon tai vähän. Assi voi olla tai olla olematta introvertti. Kaikki eristäytyvät ihmiset eivät ole kumpaakaan, vaan eristyksiin vie monta polkua: muita kartteleva voi olla psykoosipiirteinen, estynyt, epävakaa, narsistinen, epäluuloinen, sosiaalisista peloista tai muista elämää rajoittavista peloista kärsivä, sairastaa jotain kroonista sairautta, joka vie voimat, olla ihan vaan ujo tai joistain käytännön syistä yksin.

Vierailija
13/22 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aspergerin vahvoja piirteitä ja olen vielä introvertti, voiko kamalampaa yhdistelmää olla. Usein tunnen olevani ihan turha jätekasa maan päällä.

Mulla ei tutkimusten mukaan ole varsinaista as-syndroomaa, mutta itse olen alkanut epäillä tätä. Myönnän olevani todella vaikea ihminen, koska kanssani on vaikea kommunikoida ja en ymmärrä huumoria. 

Milloin tutkimukset on tehty? Jos niistä on aikaa, kannattaa hakeutua uudelleen tutkimuksiin, koska aiheesta tiedetään nykyään paljon enemmän.

Muuten, moni lievänä pidetty Asperger ei oikeasti ole lievä, vaan on oppinut feikkaamaan oireitaan pois kasvatuksen ja sosiaalisen painostuksen johdosta ja saa sitten kotona tai muuten poissa muiden silmistä uupumushermoromahduksia, masentuu, ahdistuu jne. Asia ei ole aina niin kuin miltä se ulospäin vaikuttaa. T: se aiempi asperger

Vierailija
14/22 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedän useamman assin joilla tunneäly tms hyvä, että ei voi yleistää tai sanoa että assien tuntomerkki on ongelmat sosiaalisuudessa. Muilta osin tuntemani assit täyttävät kaikki kriteerit aspergeriin

Vierailija
15/22 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/22 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän ovat aivan eri asioita. Asperger voi olla vaikka kuinka ulospäinsuuntautunut, vaikka monesti häiriöstään johtuen ilmeisesti ei sitä ole.

Vierailija
17/22 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi naamapalmu ap!

Vierailija
18/22 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet assit ovat introverttejä, mutta on myös sosiaalisia ja ulospäinsuuntautuneita asseja. Ekstrovertti- tai ambiverttiassin elämä on usein tietyllä tavalla vaikeampaa, kun temperamentti vaatisi sosiaalisuutta, mutta siihen ei useinkaan ole kykyjä ja/tai se väsyttää niin kovasti. Introvertti persoonallisuus tavallaan sopii assille.

Vierailija
19/22 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole. Introverttius on temperamenttipiirre ja kertoo siitä miten reagoi ärsykkeisiin. Asperger on autismikirjon häiriö, paljon monisyisempi juttu.

Vierailija
20/22 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein netin aspenger testin ja sen mukaan olen todennäköisesti aspenger tai ainakin vahvasti introvertti minkä jo tiesinkin. Eihän toi mikään ihme olisi. Kouluaikana olin kai vähän omituinen. Kun piti käydä sairaalassa jossain tutkimuksissa missä oli palikka testejä ja muuta. Lukemaan en meinannut oppia millään. Myöhemmin kuulin tutkitun olenko kehitysvammainen. Tosi mieltä ylentävää kun en ollut muuta kuin tosi ujo ja hiljainen. Lukemaan opin ajan kanssa ja nyt voin lukea romaanin päivässä jos se sattuu imaisemaan mukaansa. Sosiaalisten taitojen suhteen olen aika nolla mutta se on kai harjoituksen puutetta. En tiedä olenko yliherkkä mutta töiden ulkopuolella vapaalla viihdyn hiljaisuudessa. Ilman telkkarin tai radion ääntä. Yksinäisyyteen mulla on viha rakkausuhde. Toisaalta olen mieluiten usein omissa oloissani ja matkusten sekä teen muitakin asioita usein mieluiten yksin. Töidenkin suhteen yksinäisyydessä viihtyminen on toisaalta joskus hyväkin. Sen puolesta voisin sopia yrittäjäksi sillä pystyn itsenäiseen toimintaa ja tulen toimeen omillani. Toisaalta taas joskus iskee vihlova läheisyyden kaipuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän