Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin hittoon tuossa kotivarassa "tarvitaan" 1kg herkkuja per nenä?

Vierailija
24.08.2016 |

En tajua, tuo ei käsittääkseni ole mikään veteen verrattava välttämättömyys.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätävara on hyvä olla jonkun pidemmän sähkökatkon tms. varalta. Sitä mä oon kuitenkin aina miettinyt, että jos nyt tulee joku kunnon jytky (ei persu). Aurinko pimenee massiivisten tulivuoren purkausten takia, ydinsodat, vesi loppuu ja siitä soditaan tms. vastaavaa. MIKSI kukaan enää haluaisi olla silloin elossa? En ikinä haluaisi lasten kanssa kaiket päivät ja illat pelätä, että joku tulee väkivalloin viemään meidän ruuat, raiskaa ja kiduttaa mennessään ellei tapa siihen paikkaan. Tai jos meillä ei ole mitään varastettavaa, niin pitäs yrittää ryöstää ja tappaa muita.

Siinä vaiheessa kun nuo meiningit alkaa, niin lähden ihan vapaaehtoisesti paremmille metsästysmaille. Ne saa jäädä tappelemaan viimesistä rippeistä, jotka haluaa.

Vierailija
22/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkujen on tarkoitus lohduttaa ydinsodan keskellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estää vähäsen mökkihöperöitymistä, masentumista, psykoottisuutta jne. Myös mielenterveydestä tulee huolehtia, vaikka niillä satunnaisilla herkuilla, lautapeleillä, kirjoilla yms. Eristäytymistilanteissa on suuri vaara että sekoaa täysin.

Vierailija
24/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. En minä ainakaan herkkuja nenään laita.

Vierailija
25/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hätävara on hyvä olla jonkun pidemmän sähkökatkon tms. varalta. Sitä mä oon kuitenkin aina miettinyt, että jos nyt tulee joku kunnon jytky (ei persu). Aurinko pimenee massiivisten tulivuoren purkausten takia, ydinsodat, vesi loppuu ja siitä soditaan tms. vastaavaa. MIKSI kukaan enää haluaisi olla silloin elossa? En ikinä haluaisi lasten kanssa kaiket päivät ja illat pelätä, että joku tulee väkivalloin viemään meidän ruuat, raiskaa ja kiduttaa mennessään ellei tapa siihen paikkaan. Tai jos meillä ei ole mitään varastettavaa, niin pitäs yrittää ryöstää ja tappaa muita.

Siinä vaiheessa kun nuo meiningit alkaa, niin lähden ihan vapaaehtoisesti paremmille metsästysmaille. Ne saa jäädä tappelemaan viimesistä rippeistä, jotka haluaa.

Näin määkin vähän ajattelen. Kun ei se maailma sodankaan aikaan sillä lailla pyöri, että jokainen täällä vaan elintilastaan kamppailee ja kurjistelee. Minä elän elämääni nyt ja jos pamahtaa, niin soronoo, lähden aika pienellä pyyhkäisyllä pois siitä kurjuudesta.

Vierailija
26/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se hätävara on sitä varten että sillä tarvitsee pärjätä vain muutama päivä niin LOL

ihan oikeasti pari kolme päivää tai vaikka viikonkin pärjää hyvin syömättä yhtään mitään.

Riittää että saa vettä.

Siinäpä kätevä kotivaraohje jokaiselle, ja on helppo muistaa: Laske joka ilta (tai joka toinen) ämpäriin parikymmentä litraa vettä. Jos ei tule katastrofi juo vesi päivän mittaan ja pese vaikka naamasi ja hampaasi siinä.

On tarkoitettu kestämään 2 viikkoa. On ihan todellinen uhkakuva että sähköt menevät laajalta alueelta vaikkapa viikoksi. Kaupat ja apteekit sulkevat ovensaaika nopeasti, vettä ei tule hanasta, bensaa ei saa huoltoasemilta jne. Koti kylmenee nopsaa jos ulkona on pakkasta 20 astetta.

En mä ainakaan siinä tilanteessa halua sanoa lapsille et  ei tässä tarvitse mitään syödä, riittää että saatte vettä. Mieluummin pidän ruokaa kotona sen varalta ettei tartte nähdä nälkää, halkoja jotta voidaan lämmittää (tosin kaikilla ei ole lämmittämisen mahdollisuutta).

Vierailija
27/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkuissa ainoa hyvä asia on energiatiheys, mutta muuten en ymmärrä. Ainakin näitä ruokatarvikkeita itse varastoisin pahan päivän varalle:

- Siemeniä, pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä/marjoja

- Näkkileipää, hapankorppuja, riisikakkuja

- Papuja

- Kala- ja lihasäilykkeitä, hedelmäsäilykkeitä

- Huoneenlämmössä säilyvää rasvaa, esim. oliiviöljy

Täytyy siis olla jotakin sellaista, mitä ei tarvitse valmistaa, lämmittää tai säilyttää kylmässä. Pitkän sähkökatkon tullen söisin tietysti ensin kylmästä kaiken, mikä menee sulaessa pilalle ja mitä voi syödä sellaisenaan. Sitten siirtyisin kuivatarvikkeisiin. 

Vettä tietysti täytyy olla ruokatarvikkeiden lisäksi. UHT-maito ja mehukin voi olla energianlähteenä ihan ok, mutta mieluummin kyllä kiinteää ruokaa.

Vierailija
28/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu mukavalta järsiä keksiä, samalla kun tekee kuolemaa. Siitä tulee hyvä mieli.

Vierailija
29/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteisellä rahalla voi ostaa kaupasta ruokaa jos ei ole sähköjä että maksupäätteet toimisi.

Sokeri on sama kuin herkut.

Vierailija
30/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaapit aina täynnä kuiva-aineita ja tölkkisäilykkeitä. Jos nyt pitäisi jäädä evakkoon, niin pärjäisin kuukauden ja ylikin noilla. Tosin vesi pitäisi etsiä, ei sitä kannata herkän pilaantumisensa takia kamalasti säilöä. Ja tulen ruuanvalmistukseen laittaisin parvekkeelle. Tosin säilykkeissä on myös paljon nesteitä ja kookosmaito on hyvä maidonkorvike. Ja maitojauhettakin löytyy.

Vierailija
31/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä tämmnen artikkeli on?

Vierailija
32/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaassa on mielialaa parantavia aineita.

Omaan kotivaraani laitan vielä joskus reilun purkillisen kukkaa, se parantaa mielialaa vielä paremmin. Tosin se voi olla kohtalokasta lopulle kotivaralle, kun mässyt iskevät niin sittenhän sitä täytyy syödä :D

Vierailija
33/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että saadaan talouteen pöhinää kun talon rouva syö rautaisannokseksi tarkoitetun kilon suklaata joka toinen päivä pois ja pitää hankkia uutta makeaa tilalle.

Vierailija
34/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteisellä rahalla voi ostaa kaupasta ruokaa jos ei ole sähköjä että maksupäätteet toimisi.

Sokeria tarvitaan, että voidaan pakastimesta sulavat marjat keitellä hilloksi ennen kun menevät pilalle.

Vierailija
35/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo sanoa, totuus voi olla toisenlainen. Jos ihmisen eloonjäämisvietti ei olisi tuota isompi, olisi ihminen jo kuollut sukupuuttoon. Toivottavasti ei jouduta testaamaan. 

Vierailija
36/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se hätävara on sitä varten että sillä tarvitsee pärjätä vain muutama päivä niin LOL

ihan oikeasti pari kolme päivää tai vaikka viikonkin pärjää hyvin syömättä yhtään mitään.

Riittää että saa vettä.

Siinäpä kätevä kotivaraohje jokaiselle, ja on helppo muistaa: Laske joka ilta (tai joka toinen) ämpäriin parikymmentä litraa vettä. Jos ei tule katastrofi juo vesi päivän mittaan ja pese vaikka naamasi ja hampaasi siinä.

On tarkoitettu kestämään 2 viikkoa. On ihan todellinen uhkakuva että sähköt menevät laajalta alueelta vaikkapa viikoksi. Kaupat ja apteekit sulkevat ovensaaika nopeasti, vettä ei tule hanasta, bensaa ei saa huoltoasemilta jne. Koti kylmenee nopsaa jos ulkona on pakkasta 20 astetta.

En mä ainakaan siinä tilanteessa halua sanoa lapsille et  ei tässä tarvitse mitään syödä, riittää että saatte vettä. Mieluummin pidän ruokaa kotona sen varalta ettei tartte nähdä nälkää, halkoja jotta voidaan lämmittää (tosin kaikilla ei ole lämmittämisen mahdollisuutta).

Luulisi että huoltoasemille löydettäisiin sellaiset käsikäyttöiset pumput, joilla polttoaine saataisiin sieltä säiliöistä. Mutta todennäköisesti tuo polttoaine takavarikoitaisiin joka tapauksessa valtion käyttöön, eli siitä on tavallisen kansalaisen turha uneksia. Ja tuosta sähköstä, jokaisessa asunnossa pitäisi olla edes pieni takka tai puulla ym. toimiva varalämmitysjärjestelmä. Aika äkkiä nämä kerrostaloasunnot on talvella kylmänä jos ei ole sähköä.

Vierailija
37/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa elää kuukausi kotivaralla ja kysykää sitten uudestaan, mihin niitä herkkuja tarvitaan.

Minä olen testimielessä elänyt pelkän kotivaran varassa ja kyllä oli luojan lykky, että olin varannut niitäkin vaikka alkuun naureskelin. Kotivaramuona on usein aika yksitoikkoista, eritoten jos ei ole sähköä millä sitä valmistaa. Mielialaa kohottaa kummasti lauantai-iltana pussillinen salmiakkia tai suklaalevy, kun mitään muuta kaivaa ei ole ja kolmatta päivää on vedetty hernerokkaa ja näkkäriä.

Mausteet moni unohtaa kotivarasta. Niillä saa tympeästäkin ateriasta vähän juhlavamman, kun on laittaa vaikka valkosipulia ja chiliä nötkötti-makaronin joukkoon.

Eli kotivaraan mausteita ja makeisia, suosittelee kokemuksen rintaääni.

Vierailija
38/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittää että saa vettä.

En jaksa uskoa että nykypäivänä tilanne olisi oikeasti tuollainen. Vedenjakelua on tähänkin mennessä järjestetty alueille, joissa hanavettä ei voi syystä tai toisesta käyttää. Huoltoasemiakin on pyöritetty sähkökatkojen ajan aggregaateilla, tämä on ollut ihan viranomaisten ohjekin että huoltoasemien tulee varautua pitempiin sähkökatkoihin varavoimalähtein.

Vierailija
39/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko kauppa on kiinki, kun sähköt ei toimi. Käteinen auttaa vain maksupääteongelmiin.

Vierailija
40/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkuja pitää olla, ettei gainerit pääse laihtumaan ja niiden admirerit vaihda maisemaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä