Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis ihan oikeasti. Wilma.

Vierailija
24.08.2016 |

Meillä on neljä koululaista perheessä. Pelkästään tämän päivän aikana on tullut 5 wilmaviestiä. Tämän syyslukukauden aikana viestejä on tullut 37. Oikeasti 37!!? Täällä päin on koulua ollut nyt 11 päivää.. Eikö noita asioita voisi tiivistää niin, että joka viikon perjantaina laittaisi kukin opettaja yhden viestin? Ja suurin osa viesteistä on tyyliin "syksy on lähtenyt hyvin käyntiin mutta oppilaat voisivat viitata ahkerammin" . Eiköhän tuostakin riittäisi kun opettaja mainitsee oppilaille asiansa. Aivan älytöntä.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas teillä ahkeria opeja!

Olen yläkoulun opettaja ja olen laittanut yhden yhteisen viestin vanhemmille. Oppilaiden kanssa kyllä viestitellään whatsappissa.

Oma lapseni on kolmannella luokalla ja olen saanut opettajalta kolme viestiä. Yhdessä kerrottiin lukujärjestykseen liittyvistä asioista ja kahdessa, mitkä liikuntavaatteet pitää olla mukana.

Henkilökohtaisia viestejä olen lähettänyt enemmän, mutta siinä on ollut aina jotain sellaista tietoa, mitä vanhempi on minulta pyytänyt.

Minä koen tuon vähän viestittelyn jopa vähän ongelmaiseksi. Alakoululainen on saanut koko koulu-uransa aikana kaksi merkintää eli minulla ei ole aavistustakaan, miten lapsen koulu sujuu. Kokeetkaan eivät kerro kaikkea, kun niistä tulee lähes täysiä pisteitä mutta todistuksessa sitten taas ei. Vanhempainvarteissa koulu sujuu hyvin, lapsi on hyväkäytöksinen ja koulumyönteinen. Missä siis mättää?

Vierailija
22/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja soitti kerran että miksen käytä wilmaa. Sanoin suoraan ettei ole aikaa eikä kiinnostusta. Jos on oikeasti asiaa niin numeron tiedät. Ilmeisesti ei ole kun ei ole toiste soittanut. Lasten koulumenestys on hyvä niin miksi pitäisi sitä wilmaa käyttää?

Just näin! :DD Ei mullekaan puheluita ole paljon tullut. Ilmeisesti ne asiat ei sitten niin tärkeitä olekaan.

Lapsi itse huolehtii liikuntakamppeensa ja tietää hyvin missä mennään. Niinkuin pitääkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kuukaudessa wilma-viestittely päivä joka (aina  sama!!!)päivämäärä etukäteen vanhemmille tiedossa että sinne on tullut kuukausittainen wilmatiedote koulun sujuvuudesta. And thats it!

Vierailija
24/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta runsas viestintä kodin ja koulun välillä on vain hyvä asia ja lapsen etu.

Vierailija
25/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas teillä ahkeria opeja!

Olen yläkoulun opettaja ja olen laittanut yhden yhteisen viestin vanhemmille. Oppilaiden kanssa kyllä viestitellään whatsappissa.

Oma lapseni on kolmannella luokalla ja olen saanut opettajalta kolme viestiä. Yhdessä kerrottiin lukujärjestykseen liittyvistä asioista ja kahdessa, mitkä liikuntavaatteet pitää olla mukana.

Henkilökohtaisia viestejä olen lähettänyt enemmän, mutta siinä on ollut aina jotain sellaista tietoa, mitä vanhempi on minulta pyytänyt.

Minä koen tuon vähän viestittelyn jopa vähän ongelmaiseksi. Alakoululainen on saanut koko koulu-uransa aikana kaksi merkintää eli minulla ei ole aavistustakaan, miten lapsen koulu sujuu. Kokeetkaan eivät kerro kaikkea, kun niistä tulee lähes täysiä pisteitä mutta todistuksessa sitten taas ei. Vanhempainvarteissa koulu sujuu hyvin, lapsi on hyväkäytöksinen ja koulumyönteinen. Missä siis mättää?

Eikö tuo WhatsAppin käyttäminen perusopetuksessa ole hieman kyseenalaista? Kyseinen sovellus on Facebookin omistama, ja kerää tietoa kontakteista, ehkä sisällöistäkin. Toisaalta kaikilla oppilailla ei välttämättä ole älypuhelinta, tai vaikka olisikin, niin ei mitään opetukseen liittyvää pidä sen varaan rakentaa, että on. Kolmanneksi vanhemmilta pitäisi ainakin olla lupa, jos kyse alaikäisistä whatsappaajista.

Toki se on kätevä ja ilmainen ja kaikkea, mutta noilla perusteilla koko opetuksen voi järjestää amerikkalaisten tiedonkeruufirmojen varaan.

Vierailija
26/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään. Edellisessä koulussa oli luokan vanhempainilta joka kuukausi. Ilta kesti tunnin- puolitoista. Siinä hajosi pää.

Vanhempainillat ovat täyttä skeidaa nykyisin. Siellä käsitellään muutaman minäminäminä-vanhemman epäreiluiksi kokemia asioita ja näiden minäminäminä-ihmisten lasten erinomaisuutta. Esimerkiks sitä, että perunat pitää olla kuorettomia kun Peccariinasta on niin inhottavaa kuoria niitä perunoita eikä mitenkään voi odottaa, että 13-vuotias Peccariina itse kuorisi perunansa, KUN MEHÄN RAHOITAMME TÄMÄN MEIDÄN VERORAHOILLA! NIIIIIIIH!

Juuh, mä pääsin vanhempainillassa kuulemaan Peccariinan äidin vuodatusta siitä, kuinka lapsi on niin lahjakas, että ihan kyllästyy koulussa.

Vierailija
27/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä ärsyttä kans. Nämä yleiset viestit.

Esim. Meillä tuli sama lomakkeiden päivitys viesti 6 keraa. Eli tarkistakaa onko lapsen tiedot oikein.

Tarkistin jo ekan viestin jälkeen jonka laittoi oma ope.

Toisen viestin laittoi rehtori 

Kolmannen oma ope vielä muistutukseksi.

Eikö olis riittänyt yksi viesti. Odoteltu pari päivää ja muistuteltu sitten niitä jotka unohti lomakkeen täytön.

Ja kun nuo kolme viestiä tuli molemmille kahdelle koululaiselle. Luin kyseisen vietin 6 kertaa.

Eli ei näin

Vierailija
28/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilma tuli yleiseen käyttöön syksyllä 2009. Itse kävin yläasteen vuosina 2009-2012. Tuolloin, kun Wilma oli vielä uusi, opettajien toiminta sen kanssa vaihteli. Jotkut merkitsivät sinne vain poissaolot, toiset eivät aina muistaneet niitäkään. Sitten oli yksi, jolla nousi kusi hattuun wilman myötä. Aina merkintä, jos pienikin unohdus läksyissä. Merkintä tuli myös, jos kollektiivisessa pyyhekumitarkastuksessa todettiin sen puuttuvan riippumatta siitä tarvitsiko sitä vai ei.

Vierailija
29/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, oma kakara meni vasta eskariin, mutta kauhulla odotan sitä millainen on Wilman käyttötapa vuoden päästä tuossa alakoulussa. Ihan kylmästi meinasin etten edes rekisteröidy sinne, mutta jos tiedotteet oikeasti tärkeistä asioista tulevat vain sitä kautta, niin onhan se epäreilua lapsen kannalta. Nyt jo päiväkodissa kun en ole facebookissa, olen missannut muutaman lelupäivän ja jotain deadlineja. Muuten ei haittaa pätkääkään, kyllä ne sieltäkin soittavat jos tarvitsevat tiedon, mutta lapsen puolesta surettaa jos pitäisi viedä jotain mukana, ja me vanhemmat emme ole edes tienneet asiasta.

Kannatan vanhanaikaista reissuvihkoa, koska silloin viestintä rajoittuu OIKEASTI tärkeisiin asioihin. En missään nimessä ole teknologiavastainen, työskentelen IT-alalla ja alaani ovat mm. tietoturvaan liittyvät asiat, olen vain turhan viestinnän vastainen. Nykypäivänä informaatiota tunkee muutenkin joka tuutista ja jokaiseen piippaukseen pitää reagoida, vaikka oikeasti mikään pakko ei olisi. Niin kauan kun ihmiset eivät osaa käyttää sähköisiä viestintävälineitä kohtuudella, valitettavasti ne rajat pitää luoda itse, ja helpointa on olla täysin ulkopuolinen kaikesta. Elintärkeä tieto kyllä tuppaa kulkeutumaan keinolla millä hyvänsä.

Vierailija
30/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole hyvä että sitä kautta tulee muutakin kuin pelkkää negatiivista :)

Vierailija
31/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian monimutkaista, turhaa  ja hölmöä.

REISSUVIHKO takaisin.

Vierailija
32/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja soitti kerran että miksen käytä wilmaa. Sanoin suoraan ettei ole aikaa eikä kiinnostusta. Jos on oikeasti asiaa niin numeron tiedät. Ilmeisesti ei ole kun ei ole toiste soittanut. Lasten koulumenestys on hyvä niin miksi pitäisi sitä wilmaa käyttää?

Sun lapsesi ei sitten paljoa koulun retkillä käy? Meillä yläasteikäisen KAIKKI retkiluvat yms luvat annetaan wilman kautta. Ja ei, ei niillä ole sun numeroasi, kun se pitäisi käydä siellä wilmassa päivittämässä se yhteystietolomake. Että kun lapsellesi kesken koulupäivän sattuu jotain ja hänet viedään lansilla teholle, sä et saa sitä tietoa mistään.. mutta kiva, sulla on niin kovin omatoiminen, mikä, ekaluokkalainen? Mitali on postissa.

Vierailija
33/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kivaa ollu sekään aika kun lapsi kantoi joka päivä jotain lappusia kotiin koulusta ja sai olla lukemassa ja allekirjoittamassa ja oli lapsen muistin varassa että palautuuko se opettajalle ajoissa ;) Tai kun piti arpoa että mitähän siellä liikkatunnilla on tänään, meillä ainakin opettajat laittavat viikottain viestin edellisenä päivänä siiitä mitä liikunnassa on (yläkoululaiselle menee viesti vain omaan wilmaansa, alakoululaisilla vanhemmille). Lähes kaikki opet merkkaa läksyt wilmaan joka helpottaa melkoisesti tilannetta kun lapsi on sairaana, ei tarvitse kerätä läksyjä useammalta kaverilta kun osa eri ryhmissä joissain aineissa. Koenumerot kuitataan wilmassa entisten allekirjoitusten sijaan. Eikä se ole mikään syntilista jos lapsi käyttäytyy hyvin, unohduksia tulee silloin tällöin ja joskus joku myöhästyykin mutta ei se minulle mikään henk.koht loukkaus ole että sinne ilmestyy merkintä lapseni mokasta. Onpahan tiedossa eikä tarvitse ihmetellä jos numero ei täysin vastaa koenumeroita. 

Kaikkein parasta on kuitenkin se miten helppo minun vanhempana on olla yhteydessä kouluun wilman avulla. Poissaolot voi ilmottaa mihin vuorokauden aikaan tahansa muutamalla klikkauksella, kun tulee asiaa opettajalle niin valkkaan vain listasta oikean nimen ja kirjoittelen viestin sen sijaan että koittaisin onnistua välitunnin aikana soittamaan open numeroon tai opettajainhuoneeseen ja alan kyselemään perään. 

Vierailija
34/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan saada mahdollisimman paljon tietoa Wilman kautta.

Vierailija
35/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilmaa vastustavat: monilapsisten perheiden äidit, jotka eivät jaksa huolehtia lapsilaumastaan, wt:t ja narsistit, joita kiinnostaa vaan oma itse ja oma työ.

Vierailija
36/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei tule mitään ylimääräisiä. Nyt on elokuussa tullut molemmille sama viesti rehtorilta, sisälsi jo päätetyt päivämäärät esim. vanhempainiltoihin liittyen, lukuvuoden loma-ajat jne. Sitten molempien opettajat on laittaneet yhden hei taas -viestin, joka kuitenkin sisälsi tietoa retkestä.

Vierailija
37/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on kai ne uudet käytänteet. Oliko se Iltapaskassa vai missä, kun luki, että nykyään pitää joka asiasta laittaa positiivistakin palautetta tyyliin "Jani-Petteri söi tänään kiltisti lihapullansa".

Vierailija
38/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissuvihkojen ikävöijät,aika paljon työtä säästää yhteinen viesti wilmaan verrattuna kopioituja lappuja liimattuna vihkoon😊

Sinä joka et halua olla wilmassa ja odotat opettajan soittelevan erikseen juuri sinulle: Mitä muuta erityiskohtelua toivot saavasi? Kun Wilma on yleinen viestintäkonsti niin soittaako hän sitten sinulle erikseen kaikki nämä?

Vierailija
39/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Helmi ja minusta on ihanaa lukea myös positiivisia kommentteja.

Vierailija
40/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa lukioissa on Wilma tai joku vastaava. Ole yhteydessä koulusihteeriin ja kysy - lapsen mielestä ei ehkä ole tärkeää että vanhemmat näkee missä mennään :)

Kiitos vinkistä, mutta ehkä maltan odotella vielä. Kolmas päivä vasta menossa, siellä varmaan vasta nakutellaan oppilastietoja koneelle ja muistaakseni Wilma-tunnuksiin liittyi myös joku hämärä tietoturvakäytäntö, että niitä tunnuksia ei anneta sähköpostissa tai puhelimessa, joten täytyy odotella rauhassa. Kesällä tuli useampi kurssi suoritettua ja kuumeisesti odotan niiden arvosanoja.

Kun on niin pitkään ollut helikopteriäiti, tämä lapsen irtautuminen ottaa koville :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi