Miksi lestadiolaislapset aina puettu niin huonosti? Eikö sua äitinä ollenkaan hävetä?
Olen seurannu joskus yhden kaverin facebokkia, hän on lestadiolainen, ja lapsia on useita, ei nyt sentään 20 mutta alle 10 mutta monta. Kaikesta huokuu se KÖYHYYS; pihiys, laiskuuus vaatteiden valinnassa, ilmeisesti kierrätys, retkut, rievut, pahannäköiset. Molemmat vanhemmat korkeastikoulutettuja. Säälitttää nuiden lasten lapsuus. varmasti häpeävät koulussa kun kierrätysretkut päällä pitä aina olla. Lapset ilmeisesti jotain kertakäyttöesineitä nuille, ei mitän väliä. Ja ihan isoja lapsia jo, teini-ikäisiäkin. Köyhiä ilmeisesti olaan mutta lasta pitä äsilti pukata ettei vaan se yhdistys mies suutu sulle ja vie mainetta! Sehän se oisikin, jos suku huomaisi että nyt loppui lasten tulo! aijai jai!
Kommentit (20)
Minä olen seurannut hyvin montaa lestadiolaisperhettä, ja heidän lapset ovat erittäin hyvin puettuja kaikki.
Lestadiolaisuuteenhan kuuluu, että ulkonäköä ei korosteta (ei meikata, ei värjätä hiuksia). Pukeutuminen kuulunee samaan sarjaan eli lapselle riittää ehjät ja puhtaat vaatteet eikä niiden tarvitse olla muodikkaita tai sävy sävyyn. Kierrätys on tottakai järkevää perheessä, jossa lapsia on paljon ja vain yksi käy töissä. Vaikka olisikin korkeasti koulutettu, niin harvalla riittää rahat silti kaikille joka vuosi uusien vaatteiden ostamiseen. Ja kuten kaikissa muissakin perheissä, myös lestadiolaisissa on erilaisia ihmisiä: joitain ei kiinnosta lasten vaatteet juuri yhtään ja joitain toisia jo kiinnostaakin.
Minäkin olen enemmän nähnyt perheitä jossa koreillaan vaatteilla kun ei saa meikata/värjätä hiuksia jne. Varsinkin nuoret tytöt on ihan viimeisen päälle puettu
se on kyllä yksilöllistä. Yleensä näillä on ok vaatteet ja olen todellakin nähnyt enemmän perheitä kuin ap. Ainoa joka pistää silmään joskus isojen perheiden lapsilla, että pojilla on "tyttöjen vaatteet". Eli isosiskon huppari, hieman sellainen joka menisi enemmän tytölle, ei tosin pinkki.
Jaa, minusta asia tuntuu olevan pikemminkin päinvastoin. Lestadiolaislapsilla näkee paljon ns. finnishdesignia ja muitakin merkkituotteita, esim. Papua, Vimmaa, Gugguuta... Myös lastentarvikkeet ovat yleensä viimeisen päälle, esimerkiksi lisäosineen lähemmäs kahden tonnin tupla-Bugigsia ynnä muita. Asutaan Oulussa ja perhekerhossa käy useampikin lestadiolaisäiti (tai no, sellaisiksi olen heidät päätellyt, vain yhden kohdalta tiedän varmasti).
Niinpä niin. Jos oliskin vain ne kaksi lasta, ketään ei kiinnostais, onko vaatteet siistejä tms, mutta ku on kyse suurperheestä, ni heti tuijotetaan vaatteita.
Siksipä kävin ite koululaisten kanssa ostamassa kasan uusia vaatteita, ku koulu alko. Eipähän ole silmätikkuina ison perheen lapsina ainakaan pukeutumisen vuoksi.
Aina on kuitenkin puhtaat ja ehjät vaatteet päällä, ku lähtevät "ihmisten ilmoille", kotipihassa kelpaa polvesta puhjenneet ja tahraiset vaatteet, ku ei ne pihaleikeissä ainakaan parane..
Ja mä koen olevani niitä hyvin vähän pukeutumisesta kiinnostuneita ihmisiä. Jostain syystä meille kannetaan sellaisia kierrätysvaatenyssäköitä, joissa on valmiiksi roskistasoisia vaatteita. Ei iso perhe tarkoita sitä,että jaksais olla ylettömän kiitollinen käyttökelvottomista rytkyistä.
Häh?:D itsr entisenä lestadiolaisena elän lestadiolaisten ympäröimänä, ja kaikkien perheiden lapsilla on aina viimeisen päälle merkkivaatteet. Itsestäni tuntuu, että ne oikein kilpailee sillä, kenellä on eniten merkkivaatteita, eo taitaisi nämä nykyiset molot ja popit ja gugguut menestyä ilman lestadiolaisten holtitonta lisääntymistä:D
Kyllä ne on ne ainokaiset jotka mun näkemyksen mukaan menee ryysyissä.Lessut aina viimesen päälle.Ei olla lessuja mut paljon lapsia ja ovat aina hyvin puettuja-eikä olla edes
Korkeastikoulutettuja....
Heidänhän kannattaa ostaa nimenomaan kalliita laatuvaatteita, eihän jotkut henkkamaukat kestä hyvänä edes yhdellä saati että kierrätettäisiin useammalle.
Nyt oot kyllä ihan hakoteillä. Nuoret lestadiolaisäidit pukee lapsensa ihan vimpan päälle. On gugguut ja muut. Teinit käyttää kaikki mahdollisuudet näyttääkseen muodikkailta, lukuunottamtta sitä meikkausta. Rääsyläisiä lestadiolaisia en ole nähnyt, vaikka paljon niitä näillä tienoilla asuukin.
Antipatian osoittaminen voi joskus epäonnistua surkeasti!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen seurannut hyvin montaa lestadiolaisperhettä, ja heidän lapset ovat erittäin hyvin puettuja kaikki.
Sama on pistänyt silmään. Työskentelen kunnassa jossa on paljon lestadiolaisia. Lapset ovat lähes aina siisteissä ja muodikkaissa vaatteissa. Myös äidit näyttävät usein hehkeiltä ja muodikkailta, vaikka lapsia on paljon.
Mä asun kans sellaisella vähän "paremmalla" alueella ja siitä huolimatta parhaiten puettuja on juuri lestadiolaisten lapset. Keskenään eri tyyleillä eri perheissä, mutta aina hienosti. Muutama "parempien" perheiden ainokainen yltää samaan kastiin
Mä olen lestadiolaissuvusta, mutta en lesta, koska isä ei halunnut meille uskonnollista kasvatusta ja äiti suostui ja mä ja sisko taidettiin olla ne huonoiten puetut kaikista serkuista... Esim. Mummon 70-v juhlissa teininä kaikilla muilla oli ihan viimeisen päälle juhlavaatteet ja mulla mustat farkut, converset ja valkoinen kauluspaita kun ei sattunut oleen mekkoa ja siskolla oli joku hame ja toppi. Nyt kun katsoo serkkujen muksuja niin ihan järkiään niillä on päällä jotain merkkivaatetta ja omat kulkee itseommelluissa ja jossain halpisvaatteissa.
Meillä päin lestadiolaislapset ovat niitä muodikkaimmin pukeutuneita. Aina viimeisimmän muodin mukaiset, uudet vaatteet ja hiukset kampaajalla leikkautetut. Meikkiä kun eivät saa käyttää, niin koreilevat sitten kaikella muulla mahdollisella! En ole kyllä koskaan nähnyt huonosti puettuja lestalapsia.
Mikähän logiikka tuossa on, ettei saisi koreilla ja olla pinnallinen meikkaamalla mutta vaatteilla saa? Yhtälaillahan meikkaaminenkin on väliaikaista kaunistautumista eikä pysyvää itsensä muokkaamista.
Onko meikkivoidekin kielletty jos vaikka kärsii aknesta tai muusta iho-ongelmasta jonka mielellään edes juhliin peittäisi?
Mä ihmettelen ihan ylipäätään äitejä, jotka eivät piittaa millaisissa rääsyissä lapsensa kulkevat. Ei voi olla rahasta kiinni. Vanhoissa, likaisissa liian pienissä vaatteissa, hiukset takussa kulkeva lapsi on huutomerkki paitsi ikätovereilleen, myös muille aikuisille. Juhlissa tai tilaisuuksissa missä ollaan pukeuduttu kauniisti ja tilaisuutta kunnioittaen, lapset jäävät paitsi siitä yhteisestä juhlafiiliksestä. Aika pienetkin lapset tajuavat ja haluavat oppia sosiaalisia koodeja. MInusta piittaamattomuus lapsen ulkonäöstä on lapsen laiminlyömistä. Lapset ovat suloisia pienenä, jotta herättävät lämpöä ja saavat hyvää hoitoa. Sama pätee osittain vaatteisiin. Rääsyissä kulkevat lapset saavat vähemmän lämpimiä ja hyväksyäviä katseita osakseen kuin hoidetut. Elämä- ja aikuisetkin ovat raadollisia. Ei niistä lapsista mitään muotinukkeja silti tarvitse tehdä.
Lessu elää jeesukselle ja raamatulle. Siinä ei vaatteita kaivata.
Olet seurannut yhtä perhettä= lestadiolaislapset.