7-luokan köksäntunnit aloitettiin pirtelöllä. Häh?
Eikös pirtelö ole liian helppo ja liian sokerinen juttu. Missä kunnon ruoka? Seuraavalla tunnilla lämmitetään varmaan einespitsa.
Kommentit (35)
Me muistaakseni tehtiin pitsaa ja pirtelöä ekalla kerralla. Tarkoituksena on kai tehdä jotain helppoa ja hyvää niin jää parempi mieli.
Ensimmäisestä köksäntunnistahan kuluu suurin osa arviointikriteerien, yleisten toimintatapojen jne. läpikäymiseen. Ei siinä jää edes aikaa vääntää muuta kuin se pirtelö.
No totta helvetissä. Nyt moni kakara odottaa seuraavaa tuntia. Ekalla tunnilla kesäkeittoa niin kukaan ei toiselle tunnille mene luokan hikaria lukuunottamatta.
Kultaisella 80-luvulla köksän opiskelu aloitettiin keittämällä teevettä ja tekemällä voileivät. Näin ainakin isossa eteläsuomalaisessa maalaiskunnassa. Aina siellä seiskaluokalaisten joukossa on joku, jota mamma ei ole päästänyt keittiöön lainkaan.
Pakkoko siihen pirtelöön on sokeria laittaa desilitroittain. Ripauskin riittää. Eikä välttämättä tarvi sitäkään.
Pirtelöä. Nykyään eivät kovin kummoisia ruokia useinkaa tee.
Mitä vikaa tuossa nyt on? Ensimmäisillä tunnilla pitää olla just tuonkaltainen aloitus, jotain hyvää.
Tutustutaan keittiöön, työvälineisiin ja laitteisiin. Haastavampien tehtävien aika on myöhemmin.
Peruskoulussa on liian vähän kotitaloutta ja tunteja ei ole kovin monta peräkkäin joten kovin monimutkaisia tehtäviä ei voi teettää. Kannattaa ottaa valinnaiseksi seuraavilla luokilla.
Ensimmäisillä tunneilla menee aikaa siihen että kerrotaan kurssin sisältö.
kokkiopettaja toiselta asteelta
Vierailija kirjoitti:
Me tehtiin myöskin voileipiä
Ja me! :D
Voi älkää lytätkö köksää! Kivoja juttuja siellä tehtiin ja vaikka itse olin jo aika haka ruoanlaittaja oli köksäntunnit ihan mun lemppareita. Kyllä niitä terveellisiä juttujakin tehdään ja opiskellaan.
Mekin tehtiin pirtelöä ekalla kerralla, kymmenen vuotta sitten.
Voi niin mekin tehtiin pirtelöä kasarilla jollain tunnilla, olikos piimää, mustikkaa ja jätskiä. Ja voi kun muistaisi sen pannukakkurullan reseptin...
Oma teki nyt ekalla tunnilla kiisseliä.
Joo, smoothie oli tehty. Kiva idea, nyt poika on innostunut köksästä :)
Vierailija kirjoitti:
Mekin tehtiin pirtelöä ekalla kerralla, kymmenen vuotta sitten.
Niin mekin vuonna 1982. Ja mokkapaloja vähän myöhemmin. Opeteltiin myös mankelointia.
Tehtiin teeleipiä ja teetä :D tämä noin 10v. sitten.
Pakko myös tunnustaa, että mä en osannut käyttää uunia tai hellaa tai yhtään mitään, kun äiti ei ollut mulle mitään opettanut ja keittiöstä piti lasten pysyä aina kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Eikös pirtelö ole liian helppo ja liian sokerinen juttu. Missä kunnon ruoka? Seuraavalla tunnilla lämmitetään varmaan einespitsa.
Meillä kotona pirtelöä kutsutaan nimellä smoothie, ja siihen laitetaan esim. luonnonjugurttia tai luomumaitoa, banaania, marjoja, pähkinöitä, hampunsiemeniä jne.
Voihan tietty olla, että koulussa pirtelö on laadutonta sokerimössöä. Tärkeintä kuitenkin varmaan positiivinen fiilis ekan köksätunnin jälkeen.
Mä vedän kyllä sit pohjat, mutta meillä -96 alotettiin kotsa tekemällä mehua tiivisteestä! Voin sanoa mikä pettymys se oli kun olin oottanut innoissani noita tunteja jo ala-asteella! Ja ei siis muuta. Vaan toi mehu. Laitettiin tiivistettä kannuun ja vettä päälle ja ylläripylläri, kannullinen mehua lopputuloksena. Wou. Siistiä.
Meidän ekalla köksän tunnilla harjoiteltiin tekemään voileipiä. Voin notkistamista piti harjoitella ihan urakalla.