Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tukien nostaminen mielestäsi väärin, jos ihminen on varakas?

Vierailija
23.08.2016 |

Olen pienituloinen ja siksi oikeutettu moniin tukiin. Olen saanut eri elämänvaiheissa mm. opintotukea, työttömyyspäivärahaa, työmarkkinatukea ja asumistukea. Onnekseni perin nuorena kohtalaisen summan rahaa, jonka ansiosta on ollut varaa elää normaalia elämää, vaikka töitä ei aina olekaan ja ansiotulot ovat pienet.

Teenkö mielestänne väärin, kun nostan tukia? En ole huijannut mitenkään viranomaisia.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tukia työttömyystuen lisäksi olet nostanut varakkaana? Oletko huijannut varallisuutesi?

Vierailija
2/26 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä se on väärin, mutta se ei ole sinun virheesi, vaan yhteiskunnan, joka mahdollistaa tuon. Mun mielestä tuet kuuluisivat ainoastaan niille, joilla ei itsellään ole kerta kaikkiaan rahaa asua tai syödä muuten. Tukia ei pitäisi maksaa sellaisille, joilla on omaisuutta jemmassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon perit rahaa ja kuinka paljon siitä on jäljellä?

Juttuhan on mun mielestä niin, että on väärin nostaa tukea jos ei oikeesti ole tarvetta..

Vierailija
4/26 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tukia työttömyystuen lisäksi olet nostanut varakkaana? Oletko huijannut varallisuutesi?

Useimmissa tukimuodoissa katsotaan hakijan tuloja. Varallisuudella ei ole merkitystä.

Vierailija
5/26 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkakohan moni meistä jättäisi oikeutetun tuen nostamatta sillä perusteella, ettei tarvitse sitä? Kelassakaan ei tiedetä tapausta, jossa lapsilisä olisi jätetty hakematta, vaikka meistäkin suurin osa kykenisi elättämään lapsensa ilman sitä, vai mitä? Eli et tee mielestäni väärin, kunhan toimit avoimin kortein tukikoneistossa.

Vierailija
6/26 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väärin, jos niihin kerran on laillinen oikeus. Esimerkiksi työttömyyspäivärahaan ja ansiosidonnaiseen, sekä moniin eläkkeisiin, kuntoutustukeen, sairaspäivärahaan, vanhempainrahaan jne. on oikeus varakkaallakin. Työmarkkinatukea ei sit enää saakaan.

Vierailija
7/26 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun mielestäni. Monet varakkaat makselevat verojakin melko paljon ja perinnöstäkin menee jopa 40 %?

Vierailija
8/26 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkakohan moni meistä jättäisi oikeutetun tuen nostamatta sillä perusteella, ettei tarvitse sitä? Kelassakaan ei tiedetä tapausta, jossa lapsilisä olisi jätetty hakematta, vaikka meistäkin suurin osa kykenisi elättämään lapsensa ilman sitä, vai mitä? Eli et tee mielestäni väärin, kunhan toimit avoimin kortein tukikoneistossa.

Mä olen jättänyt nostamatta (ja hakematta) tukea, johon olisi ollut oikeus, sillä perusteella, että katsoin, etten tarvitse sitä niin paljon kuin sen hakemisesta olisi ollut työtä, surua ja hankaluutta. Kyseessä oli vammaisen lapsen korotettu hoitotuki. Olisi sille rahalle käyttöä ollut, mutta hinta oli liian kova.

Vierailija
9/26 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmissa tukimuodoissa katsotaan hakijan tuloja. Varallisuudella ei ole merkitystä.

Varallisuudesta kyllä kysytään. Yli kuudentuhannen euron säästöt - siis raha - voivat leikata tukia. Osakeomistuksissa lienee sama. Omistusasunto(t), auto(t) eivät sinänsä vaikuta, mutta jos asuntoa pitää vuokralla, vuokra käsittääkseni katsotaan tuloksi, vaikka menisi lainanlyhennyksiin.

Vierailija
10/26 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pienituloinen ja siksi oikeutettu moniin tukiin. Olen saanut eri elämänvaiheissa mm. opintotukea, työttömyyspäivärahaa, työmarkkinatukea ja asumistukea. Onnekseni perin nuorena kohtalaisen summan rahaa, jonka ansiosta on ollut varaa elää normaalia elämää, vaikka töitä ei aina olekaan ja ansiotulot ovat pienet.

Teenkö mielestänne väärin, kun nostan tukia? En ole huijannut mitenkään viranomaisia.

Ei ole. Suomen laki takaa erilaisia tukia eri tilanteissa ja osa on sellaisia, joita voi nostaa myös varakkaat ja  peräti rikkaat ihmiset. Kun laki takaa jonkun tuen, on tyhmyyttä olla käyttämättä sitä olipa rikas tai köyhä.

Vierailija
11/26 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tukia nostavat varakkaatkin. Ajatellaan vaikka asuntolainan korkovähennystä tai yritystukia.

Vierailija
12/26 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varallisuudesta kyllä kysytään. Yli kuudentuhannen euron säästöt - siis raha - voivat leikata tukia. Osakeomistuksissa lienee sama. Omistusasunto(t), auto(t) eivät sinänsä vaikuta, mutta jos asuntoa pitää vuokralla, vuokra käsittääkseni katsotaan tuloksi, vaikka menisi lainanlyhennyksiin.

Ansiosidonnaisessa päivärahassa ei kysellä omaisuuksien perään.

Vierailija
13/26 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exälläni on mm. kokonaan (mm. perinnöillä  ja asuntosijoittamisella) maksettu omistusasunto yhdellä Helsingin kalleimmista alueista. Nostaa työttömyystukia ja tekee pimeää keikkahommaa, isänsä antaa lisäksi rahaa.  Ei ole ikinä maksanut sentin senttiä esim. elatusapua lapsestaan. Minusta tämä on härskiä ja moraalisesti väärin.

Vierailija
14/26 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tukia nostavat varakkaatkin. Ajatellaan vaikka asuntolainan korkovähennystä tai yritystukia.

Asuntolainan korkovähennys ei ole tuki. Tässä tapauksessa valtio vain varastaa vähän vähemmän veronmaksajalta.

Vierailija
15/26 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaisessa päivärahassa ei kysellä omaisuuksien perään.

No ei, koska se on työttömyyskorvaus ja sen saadakseen, pitää itsekin maksaa osa -> rinnastettavissa vakuutukseen. 

Minua kyllä kiinnostaisi, mitä ihmeen tukia on varakkaalla mahdollisuus nostella tuosta vaan. Sairauspäivärahat, eläkkeet, työttömyyskorvaukset eivät ole tukia. 

Vierailija
16/26 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkovähennys ei ole tuki. Jopa opintolainan koroista voi saada vähennystä, miellätkö sen tueksi?

Vierailija
17/26 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on rektuumista, että heitä jotka ovat hoitaneet raha-asiansa hyvin ja kerryttäneet omaisuutta rankaistaan säästäväisyydestä. Miksi oma varallisuus pitää ensin käyttää?

Toisaalla taas hyysätään niitä joilla raha polttaa reiän taskuun, he kyllä saavat yhteiskunnalta jos jonkinlaista tukea.

Vierailija
18/26 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole väärin. Mitä järkeä olisi ylipäänsä työssä käydessä maksaa liittoon jäsenmaksua, jos en työttömäksi jäädessä saisi korvauksia hakea vain siksi, että olen jotain saanut säästettyä sukanvarteen?

Vierailija
19/26 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkovähennys ei ole tuki. Jopa opintolainan koroista voi saada vähennystä, miellätkö sen tueksi?

Totta kai se on tuki, jos joku työttömyyspäivärahakin on. Valtion verotuloista kompensoidaan ihmisten asuntolainojen korkomenoja.

Ap, sinä tietenkin haet tuet, joihin olet oikeutettu ja joita saat ilman, että valehtelisit varallisuudestasi! Sitähän varten meillä ON hyvinvointivaltio ja sosiaaliturva, että ihan kaikkea ei tarvitse maksaa omasta kukkarosta: vaikkapa kaikkia sairastumisen aiheuttamia menoja, koulunkäyntiä, eläkkeitä tai työttömyyden aiheuttamia kuluja.

Vierailija
20/26 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on rektuumista, että heitä jotka ovat hoitaneet raha-asiansa hyvin ja kerryttäneet omaisuutta rankaistaan säästäväisyydestä. Miksi oma varallisuus pitää ensin käyttää?

Toisaalla taas hyysätään niitä joilla raha polttaa reiän taskuun, he kyllä saavat yhteiskunnalta jos jonkinlaista tukea.

Eihän heitä rangaistakaan. Asuntoa ei tarvitse myydä, autoa ei tarvise myydä. Kelan tuissa huomioidaan säästöt ja tulot. Eihän yhteiskunta voi loputtomasti lahjoittaa rahaa ihmiselle, joka ehkä jopa kasvattaa omaisuuttaan.

Toimeentulotukikaan ei rankaise omistamisesta. Muttei toimeentulotukea voi käyttää omaisuuden kasvattamiseenkaan esim. asuntolainanlyhennyksiin. Jos voisi, kuka enää asuisi vuokralla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä