Merkonomin tutkinnosta hyötyä 2016?
Onko merkonomin tutkinnosta hyötyä 2k16? Mietin jos jättäisin lukion kesken(olen nyt 2lk) ja menisin kauppikseen lukemaan merkonomiksi. Olen liian laiska lukioon. Lukioon menin koska peruskoulussa ja lukiossa sama opo ja opo tietysti puhui koko 9 ja 8lk kuinka helppoa on käydä kotoa lukiossa ja että täältä kyllä kaikki pääsee läpi ja ammattikouluista ei puhuttu paljoa mitään, käytii alat läpi ja sai käsitysen että siihen se jääkin, ei pääse mihinkään jatkaan.
Kommentit (43)
Et sinä KAUPPIKSEEN pääse peruskoululla ja kesken jääneellä lukiolla. Ammattikouluun varmaankin? Ja merkonomin tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain työssäoppimispaikasta vakituisen työn. Paikan etsimiseen kannattaa oikeasti panostaa, suurin osa luokkalaisistani on nykyään jossain Ärrällä töissä vaikka käytiin taloushallinnon linja. Eivät viitsineet hakea kunnon paikkoja.
Minkälaisessa yrityksessä olet töissä? Firmat rekrytoivat valheellisilla mielikuvilla opiskelijoita työssäoppimispaikkoihin tai sitten pitää osata kaikkea jo valmiiksi (valokuvausta, digitaalista kuvankäsittelyä ym.)
Mitä tarkoitat hyödyllä? Siis onhan siitä hyötyä sen alan työtehtävissä, en ole ainakaan kuullut, että lukiolaista palkattaisiin kirjanpitäjäksi tai palkanlaskijaksi. Samoin yleisiin kirjastoihin kirjastovirkailijaksi täytyy palkata alan tutkinnon suorittanut henkilö, siis merkonomi tieto- ja kirjastopalvelujen koulutusohjelmasta.
Asiakaspalvelun ja myynnin osaamisala taitaa olla ainoa, josta ei ihan samanlaista, selkeää etua ole työnhaussa, toki joskaan ei kyllä haittaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat hyödyllä? Siis onhan siitä hyötyä sen alan työtehtävissä, en ole ainakaan kuullut, että lukiolaista palkattaisiin kirjanpitäjäksi tai palkanlaskijaksi. Samoin yleisiin kirjastoihin kirjastovirkailijaksi täytyy palkata alan tutkinnon suorittanut henkilö, siis merkonomi tieto- ja kirjastopalvelujen koulutusohjelmasta.
Asiakaspalvelun ja myynnin osaamisala taitaa olla ainoa, josta ei ihan samanlaista, selkeää etua ole työnhaussa, toki joskaan ei kyllä haittaakaan.
Kirjasto- ja tietopalveluihin palkataan ilmeisesti nykyään amk tai yliopistopuolen henkilöitä jos siis palkataan ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen taloushallinnon yo-merkonomi, valmistuin joulukuussa 2015. Työllistyin vuosi valmistumisen jälkeen omalle alalleni, eli kirjanpitäjäksi.
Käy ihmeessä lukio loppuun, olet jo puolessa välissä. Jos merkonomiksi haluat niin älä ainakaan mene sille kaupan alan puolelle, siitä tuskin on hyötyä.
Palturia puhut. Et voi olla yo-merkonomi, jos olet valmistunut viime vuonna. Joko olet valmistunut vuonna 1995 tai sitten olet MERKONOMI, joka on ihan eri tutkinto yo-merkonomin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen taloushallinnon yo-merkonomi, valmistuin joulukuussa 2015. Työllistyin vuosi valmistumisen jälkeen omalle alalleni, eli kirjanpitäjäksi.
Käy ihmeessä lukio loppuun, olet jo puolessa välissä. Jos merkonomiksi haluat niin älä ainakaan mene sille kaupan alan puolelle, siitä tuskin on hyötyä.
Kannattaa tosiaan ehkä tuo lukio käydä kun voit käydä yo-pohjaisena nopeammin ja saat hyväksiluvut tietyistä aineista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain työssäoppimispaikasta vakituisen työn. Paikan etsimiseen kannattaa oikeasti panostaa, suurin osa luokkalaisistani on nykyään jossain Ärrällä töissä vaikka käytiin taloushallinnon linja. Eivät viitsineet hakea kunnon paikkoja.
Minkälaisessa yrityksessä olet töissä? Firmat rekrytoivat valheellisilla mielikuvilla opiskelijoita työssäoppimispaikkoihin tai sitten pitää osata kaikkea jo valmiiksi (valokuvausta, digitaalista kuvankäsittelyä ym.)
Kukaan ei oikeastaan olettanut että osaan mitään muuta kun käyttää sujuvasti tietokonetta. Mapittelin ja olin yleisenä apulaisena talousosastolla ja pikkuhiljaa sain vaativampia tehtäviä. Nykyään hoidan yrityksen myyntireskontran ja kassakirjanpidon.
Riippuu mikä merkonomi, niitä kun on myynnin ja taloushallinon merkonomit...
Myynnin merkonomin papereilla pärjännyt ihan ok:sti, vaikkakin tosiaan niitä työpaikkoja aukeaa "vain" perusmyyjän töistä. Mutta toisaalta, sinnepä siinä hakeudutaankin.
Nyt opiskelen tosin ammattikorkeassa sosiaalipuolella.
"Hyvillä ammattikoulun papereilla on helpompi jatkaa amkiin kuin huonoilla lukiopapereilla."
- kiitos kun täydensit. - En tiennyt tuota. - Vaikka en kyllä tiedä sitäkään, mitä vähäistä suurempaa hyötyä huonosta yo-todistuksesta. Se, mikä vielä piti sanomani on, että parasta on, että tekee jotain, eikä jämähdä odottamaan liian paljon, että jostain löytyisi jokin yliluonnollinen ja kaiken täyttävä inspiraatio. - Saati, että lukittautuisi ja eristtäytyisi kaikista muista peläten tekevänsä vääriä opiskeluvalintoja.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä KAUPPIKSEEN pääse peruskoululla ja kesken jääneellä lukiolla. Ammattikouluun varmaankin? Ja merkonomin tutkinto.
Kyllä kauppikseen eli entiseen kauppaoppilaitokseen pääsee suoraan peruskoulusta. Kauppakorkea on ihan eri instanssi kuin kauppis.
Koulusta suoraan vakipaikka. Päivääkään en ole ollut työttömänä. Nyt tiiminvetäjänä. Kannatti.
Ylä asteen opo sanoi, että hyvät amis paperit ovat tärkeemmät kuin huonot lukiopaperit. Ainakin amk:n pääsee paremmin jos on panostanut paremmin amiksessa. Amikseen kun menee paljon sellaisia joille riittää, että menee kokeet just just läpi. Luotan tähän opoon:)
Itselle henk.koht merkonomitutkinto on avannut hirveästi ovia vaikken vielä ole valmistunutkaan. Opinnot ovat kattavia ja tietoa saa paljon alaan liittyen. Plussana ovat olleet työssäopit jolloin olen päässyt tutustumaan eri työpaikkoihin ja päässyt luomaan verkostoa. Sain työssäopin aikana näytettyä nykyiselle pomolleni että minut kannattaa palkata, sain vakkarisopparin vaikken nyt pääse vuoroja nyt tekemään kuin vklp.
Yrittäjyysopinnot ja nuoriyrittäjäkurssi opettaa paljon myös. Kannatan ehdottomasti, tästä tutkinnosta on hyötyä ja paljon jos vain osaa tehdä oikeat valinnat valmistumisen jälkeen.
-Liiketalouden pt, aspa 19v
Vierailija kirjoitti:
Ylä asteen opo sanoi, että hyvät amis paperit ovat tärkeemmät kuin huonot lukiopaperit. Ainakin amk:n pääsee paremmin jos on panostanut paremmin amiksessa. Amikseen kun menee paljon sellaisia joille riittää, että menee kokeet just just läpi. Luotan tähän opoon:)
Ylä asteen.
Sä menit amikseen eiks nii?
En muista 15 vuoden henkilöstöhallinnon töissä olleena yhtään rekrytointia, jossa merkonomin tutkinto olisi ollut hakukriteerinä. Joko haetaan korkeampaa tutkintoa tai sitten koulutus ei ratkaise.
Uralla etenemisen kannalta yo-tutkinto ja merkonomin tutkinto ovat samantasoiset jarrut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En palkkaa merkonomeja, sillä on tullut muutaman kerran huomatuksi, että siellä koulussa eivät ole oppineet yhtään mitään, eivätkä suoriudu töistään. Tradenominkin kanssa vähän niin ja näin, mutta se on jo parempi. Kauppatieteen kandidaatit, maisterit ja tuotantotalouden insinöörit ovat ainoat, joita voi turvallisin mielin palkata, sillä he ovat poikkeuksetta olleet osaavaa väkeä, vaikka tulisivat suoraan koulunpenkiltä, tai olisi opinnot vielä kesken.
t. yrittäjä
Entä jos olen merkonomi, tradenomi ja KTM?
Ei ole ollut tapana palkata viisastelijoita. Terveisin toinen yrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy ihmeessä lukio loppuun, olet jo puolessa välissä. Jos merkonomiksi haluat niin älä ainakaan mene sille kaupan alan puolelle, siitä tuskin on hyötyä.Palturia puhut. Et voi olla yo-merkonomi, jos olet valmistunut viime vuonna. Joko olet valmistunut vuonna 1995 tai sitten olet MERKONOMI, joka on ihan eri tutkinto yo-merkonomin kanssa.
Menin lukioon 2008, pääsin lukiosta 2011, menin Suomen liikemiesten kauppaopistoon taloushallinnon yo-merkomilinjalle tammikuussa 2013, valmistuin tammikuussa 2015.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy ihmeessä lukio loppuun, olet jo puolessa välissä. Jos merkonomiksi haluat niin älä ainakaan mene sille kaupan alan puolelle, siitä tuskin on hyötyä.Palturia puhut. Et voi olla yo-merkonomi, jos olet valmistunut viime vuonna. Joko olet valmistunut vuonna 1995 tai sitten olet MERKONOMI, joka on ihan eri tutkinto yo-merkonomin kanssa.
Menin lukioon 2008, pääsin lukiosta 2011, menin Suomen liikemiesten kauppaopistoon taloushallinnon yo-merkomilinjalle tammikuussa 2013, valmistuin tammikuussa 2015.
Kuule, tiedoksesi että yo-merkonomi on opistotasoinen tutkinto, eikä opistoja ole ollut enään moniin vuosiin. Jos joku yo-tutkinnon suorittanut ammattiopistosta merkonomiksi valmistunut on niin pölvästi, että kutsuu itseään yo-merkonomiksi, niin roskakoriin lentää työhakemus ensimmäisten joukossa.
Outoa, ettei teille tätä asiaa ole opetettu koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Onko merkonomin tutkinnosta hyötyä 2k16? Mietin jos jättäisin lukion kesken(olen nyt 2lk) ja menisin kauppikseen lukemaan merkonomiksi. Olen liian laiska lukioon. Lukioon menin koska peruskoulussa ja lukiossa sama opo ja opo tietysti puhui koko 9 ja 8lk kuinka helppoa on käydä kotoa lukiossa ja että täältä kyllä kaikki pääsee läpi ja ammattikouluista ei puhuttu paljoa mitään, käytii alat läpi ja sai käsitysen että siihen se jääkin, ei pääse mihinkään jatkaan.
Käy ensin lukio,ja mene sitten kauppaopistoon(näin itse tein,kauppis oli ainoa koulu johon pääsin yhteishaussa).
Mitään hyötyä tutkinnosta ei ole tuntunut olevan,valmistuin jo kuusi vuotta sitten ja töitä ei ole löytynyt.Nyt opiskelen toivottavasti paremmin työllistävää ravintola-alaa.
Kaverini pääsi merkonomiksi valmistuttuaan heti töihin ja pian esimiestehtäviin.