Onko sulle soittanut tälläinen numero: +46757600920
Mulle soitti äsken. Nainen puhui huonoa suomea. Kysyi olenko Anna Maria Virtanen (nimi muutettu), vastasin että kyllä olen. Sitten kysyi onko mun henkilötunnus x. Kysyin että mitä asia koskee ja vastasi että tärkeää henkilökohtaista asiaa jonka kertoo heti kun vahvistan mun henkilötunnuksen. Sanoin että en kyllä anna henkilötunnustani ennen kun tiedän mitä asia koskee. Siihen nainen vastas että ei me sit päästä asiassa eteenpäin ja lopetti puhelun.
Ei tainnut sanoa nimeään tai mistä soittaa.
Onko kenellekkään muulle soittanut tällänen tai tietoa mikä tää on?
Kommentit (14)
Olisit antanut jonkun feikkitunnuksen ja katsonut, että mihin asia etenee.
Nää on näitä jotka laskuttavat tyyliin kympin puhelu jos vastaa.
Jos se tiesi sun hetun niin soittaisin poliisille. Kuulostaa todella hämärältä.
Oikeastaan tekisin ilmoituksen vaikkei olisi tiennytkään, ties mitä summia saavat huijattua vanhuksilta.
Okei kiitos! Mihim poliisille tästä voi ilmottaa?
http://poliisi.fi/rikokset/Vihjepuhelinluettelo
Poliisin nettisiuilta löytyy tietoa mihin voi ilmoittaa.
Varmaankin vihjeiden kautta tällainen asia.
Soittelee ilmeisesti aika monille.
https://www.kukasoitti.fi/numero/46757600920
Linkin kommenttiosiossa monet kertovat samanlaisista kokemuksista.
Tai siis ei hätänumeroon varmaan tän takia ole viisasta soittaa? Sitten poliisin sivuilla oli kohta "anna vihje poliisille" ja siellä sähköpostiosoitteita ja puhelinnumeroja. Olisiko se oikea tapa?
Joku olikin jo ehtinyt neuvomaan. Kiitos!
Mene poliisi asemalle suoraan, saat asiasi perille ja neuvovat suoraan miten toimia. Identiteetivarkaus on vakava rikos kuitenkin.
Mulle on tullut tässä lähiaikoina muutaman kerran puheluita irlannin suuntanumerolla ja sen perässä joku lyhyt muistaakseni 01 alkuinen numero.
En ole vastannut. Googletin numerot aina kun soitto loppui ja google antoi linkkejä "how to stop spam calls". Eli jotain hämärää ilmeisesti on kyseessä? No en aio jatkossakaan vastata. Onko muille tullut näitä?
Jos se tiesi sun hetun soita alueesi poliisilaitokselle ja /tai tee netissä rikosilmoitus, jos ei tiennyt ilmoita muuta kautta, vaikka tuolta vihjeistä.
Voit päätellä, että huijaus/varkausyrityshän tuo oli, kun kyseli hetuasi. Saattoi yrittää varastaa myös identiteettiäsi. En tiedä pitäisikö tuosta jo tehdä vaikka jonnekin ilmoitus, ettei joku mummeli mene halpaan ja joudu rikoksen uhriksi.
Numero viittaa Ruotsiin, mutta se ei mitään vielä tarkoita.