Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raha ei tee onnelliseksi, eikö muka?

Vierailija
21.08.2016 |

Kun tulee raha-asioista puhetta, niin usein kuulee ihmisten väittämän, "ettei raha tee onnelliseksi". Mielestäni tuo väittämä on osittain totta, mutta osittain pahasti väärin. Monesti ihmiset tuon lentävän lauseen jälkeen jatkavat puhettaan siitä, että kuinka paljon tärkeämpää terveys, ystävät jne. ovat... Tottakait terveys ja läheisten hyvin vointi ja suhteet heihin ovat tärkeämpiä siinä mielessä, että jos pitäisi valita annatko omaisuutesi pois vai otatko itsellesi tai läheisellesi syövän, niin valintahan olisi titetysti helppoa.

Mielesäni se, että ihmisellä on rahaa niin ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei hänellä voisi olla terveys ja ihmissuhteet kunnossa. Kun puhun tässä rahasta niin en tarkoita miljoona omaisuuksia vaan hyvää kuukausi palkkaa ja kohtuu omaisuutta (Taloa, autoa, mahd mökkiä, venettä ja sen sellaista tavallista mukavaa).

Miksi monet puheissaan lähtevät siitä, että jos ihmisellä on rahaa, niin hänen muut elmän osa-alueensa olisivat sitten päin peetä? Miksi on niin vaikea tunnustaa, että kyllä se raha vaan tuo sit onnea ainakin tiettyyn rajaan asti. Voitko väittää, ettet olisi onnellisempi jos saisit 1.000-2.000 euron palkan korotuksen nyt heti?
Itse ainakin opetan omille lapsilleni, että kyllä raha tuo onnea tiettyyn rajaan asti ja ammattia valitessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, paljonko palkka on. Tietysti on tärkeää, että tuo on sellaista, josta itse pitää, mutta varmasti sellainenkin vaihtoehto löytyy, joka on mielekästä ja jossa palkkaus on kohdillaan. Itselläni on palkka 5.000 euroa/kk ja olen siihen ihan tyytyväinen, voin ostaa kaiken mitä (oikeasti) tarvitsen, mutta mielestäni yhtään vähemmällä en tulisi toimeen.

Ajatuksia? Ajotko opettaa lapsellesi, ettei raha tuo onnea?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYLLÄ AINANKI MATUT TULEE VITUN ONNELLISIKSI SIIHEN SAAKKA KUN TAAS HALUAVAT ENEMMÄN. KELA KORTTI ON KOVA SANA TAIKASEINÄÄN. JOS OLET ONNETON RAHOJES KANSSA ANNA SE ILOISELLE MATULLE ENNENKUIN SE VIE VANHUKSIEN VAIPPARAHATKIN ..;D

Vierailija
22/29 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän raha lisää hyvinvointia, se on selvä. Ihan jo siinä mielessä ettei tarvitse stressata raha-asioista, kun rahat riittävät ruokaan, vaatteisiin, terveydenhuoltoon, harrastuksiin jne. Materiaalinen hyvinvointi on kuitenkin eri asia kuin materialismi. Joku tässä samassa ketjussa hyvin kirjoittikin, että jos rahaa on pilvin pimein, osaako sitä nauttia elämän pienistä tavallisista ilonaiheista. Onko kaikki silloin liian itsestään selvää?  Sitten taas toinen ääripää eli jos koko elämä pyörii rahahuolien ympärillä ja koko ajan pitää stressata riittävätkö rahat, niin kyllä siinä elämänlaatu ja onnellisuus kärsivät. Eli kyllä, raha lisää onnellisuutta :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan riippuu tilanteesta tuoko raha onnea. Jos ongelmana on rahahuolet (kuten monella keski- ja pienituloislla) niin kyllähän se ongelmat poistaa ja sitä kautta onnellisuus lisääntyy. Myös tuo taloudellinen riippumattomuus olisi aika hienoa. Esim jos omistaisi 1.000.000 euron arvosta sijoitusasuntoja ja saisi niille 5 % vuodessa vuokratuottoa, niin vuodessa tienaisi 50.000 euroa tekemättä mitään! Voisi määrätä omat menonsa ja sanoa mitä ajattelee, ei tarvitsisi edustaa ketään muuta vain omaa itseään eikä koskaan tarvitsisi mielistellä ketään. Olisihan se vapautta... Toki itselläni tuollainen vapaus johtaisi varmaan siihen, että vähän kerrassaan alkoholisoituisin... 

Vierailija
24/29 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän rahalla voi saada lisää onnellisuutta jos asiat ovat muuten hyvin. Voin käydä perheen kanssa lomilla ym. Mutta jos eukko lähtisi lasten kanssa niin mitä helvettiä se raha siinä auttaisi?

Perusasiat kuten perhe ja terveys ovat kuitenkin ne tärkeimmät.

Vierailija
25/29 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei se raha vaan tuo onnea. Rahattomuus pitkittyneenä tuo kyllä epäonnea. Mitä mun muka pitäis sillä tonnilla tehdä, mun 1300 e netostani jää nytkin monta sataa säästöön?

Vierailija
26/29 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet loogisen päättelyvirheen. Eihän nuo "raha ei tuo onnea" -ajattelijat tarkoita, että rikkailla olisi muuten onneton elämä, vaan sitä ettei rahalla ole monen elämän vastoinkäymisen kanssa mitään tekemistä.

Itselläni on ihan perusduuni, liksa alle 2000 e/kk, mutta joka kuukausi jää säästöön ja tuntuu että mieluummin vaihtaisin tuostakin rahasta vaikka kolmanneksen vapaa-aikaan. En haaveile talosta, autosta, mökistä tai veneestä... Tässä mielessä raha (palkka) ei lisää onnellisuuttani, vaan vähentää sitä, koska vietän 8 tuntia päivässä töissä, vaikken edes tarvitse suurta osaa palkastani mielekkääseen elämään. Sen sijaan tarvitsisin sitä aikaa, ja sitähän ei voi rahalla ostaa.

Eli kyllä, voin väittää, ettei tonnin palkankorotus lisäisi onnellisuuttani. Sen sijaan vaikka päivän lyhyempi työviikko sitä tekisi lähes satavarmasti.

Tuosta päättelyvirheestä. Kuten aloituksessa kerron moni jatkaa tuota hokemaa ikään kuin Se olisi joko tai, eli jos sinulla on rahaa, niin automaattisesti terveytesi tai ihmissuhteesi kärsivät tästä. Ja en siis nyt puhu miljoonista

Vierailija
27/29 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha tuo terveyttä ja näin onnea.

Vierailija
28/29 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, olen oppinut elämään elämää jossa en tressaa mistään. Tilillä on 260€ säästöjä 30€ huomenna voi tulla vaikka töistä potkut eikä rahaa ole edes seuraavaan asuntolainaan. Elämän virheet tai hajoava auto ei hetkauta mihinkään vaikka tiedän että suurin osa ihmisistä olisi kauhun vallassa tilanteesta. Miksi? Voiko siihen kuolla jos raha loppuu? Eikai suomessa kuole rahanpuutteeseen. Mielestäni ratkaisevampaa on positiivinen elämänasenne kuin raha. Voishan se raha tuoda elämään enemmän, mutta en osaa arvostaa sitä...

Vierailija
29/29 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tienaan tuon 5.000 €/kk ja olen ihan ok.tyytyväinen vaikkei rahat oikein meinaakkaan riittää. Olen ollut vasta muutaman vuoden töissä ja pieniä lapsia, joten kaikenlaista hankintaa on ollut tässä parin vuoden aikana rutkasti (asunnon, auton, huonekalujen jne. ostaminen, ja toinen puolisko kotihoidon tulella, lisäksi pitää kokoajan säästää isompaan asuntoon).. AP

Osta, osta niin kirkkaamman kruunun saat.

Tyypillistä  väittää, ettei rahaa ole, vaikka on just ostettu auto ja asunto (josta jo parin vuoden jälkeen haluaa pois). Olet työpaikan saatuasi kuvitellut, että nyt sinulla pitäisi olla oikeus elää samanlaista elämää kuin kymppitonnin tienaavat, vaikka saatkin "vain" viisi tonnia.

Jos tienaisit kymppitonnin, niin sekään ei riittäisi, koska sen jälkeen vertaisit itseäsi niihin, jotka saavat sitä enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän