Eroon shoppailuvimmasta?
Miten päästä irti järjettömästä shoppailusta? Tavaroita en oikeasti edes tarvitse. Kerääntyvät vain kaappeihin. Raha menee aivan hukkaan. Säästötili nollilla, käyttötilillä 16,57€ ja vielä työttömänä. Luottokorttia en onneksi aikoinaan hankkinut ja toistaiseksi en ole pikavippeihin yms. sortunut.
Henkisiä "ongelmiahan" tämä käytös yrittää paikkailla.
Toivoisin vinkkejä samassa tilanteessa olleilta. Kuinka päästä tästä eroon ennen maksuhäiriömerkintöjen yms. syntymistä?
Kommentit (6)
Pitkitä ostamista. Esim. odota eka tunti ennen ostopäätöksen tekoa. Vieläkö haluat ostaa? Voisiko vielä pitkittää pari tuntia tai jopa päivän? Usein ostohimo himmenee jo siinä tunnissa tai ainakin päivässä.
Et mene shoppailemaan. Aina jos tekee mieli shoppailla keksi siihen jonkun asian joka on pakko tehdä ensin, mä pääsin sokeriaddiktiosta eroon kun päätin että ostaakseni karkkia mun täytyy ensin käydä juoksemassa 10km lenkki. Kummasti ei sen lenkin jälkeen enää makeaa tehnyt mieli ja pikkuhiljaa loppui himot kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Et mene shoppailemaan. Aina jos tekee mieli shoppailla keksi siihen jonkun asian joka on pakko tehdä ensin, mä pääsin sokeriaddiktiosta eroon kun päätin että ostaakseni karkkia mun täytyy ensin käydä juoksemassa 10km lenkki. Kummasti ei sen lenkin jälkeen enää makeaa tehnyt mieli ja pikkuhiljaa loppui himot kokonaan.
Nettikaupat ja tori.fi yms... Ei onnistu.
Muutos lahtee tietysti omasta motivaatiosta tehda asialle jotain.
Mulle on toiminut esim. nuo yllamainitut
- En mene kauppoihin pyorimaan
- Pitkitan ostopaatosta. Siis esimerkiksi seuraavaan paivaan. Harvemmin olen sita mennyt myohemmin ostamaan
- Nettikaupat: selailen joskus kun oikein himottaa. Laitan jopa tuotteita ostoskoriin, mutta pidan kortit yms. ulottumattomissa. Yleensa unohdan mita meinasin ostaa.
Suurimpana vinkkina ehka: tiedosta tunnetilat ja ajatukset, jotka yleensa pahentavat shoppailuhimoa. Mulle nama ovat yleensa: tylsyys (ostamisestahan tulee niin onnelliseksi... siihen saakka etta jotain muuta tulee kiikariin), alakuloisuus ja yleinen "elama on niin rankkaa, haluan palkita itseni jollain kivalla jutulla". Nama kyseiset tunteet ovat yleensa pinnassa myos silloin, kun kamppailen oman syomiseni kanssa.
Ensi kerralla kun himot iskevat, pysahdy hetkeksi ja tunnustele, milta sinusta oikeasti silla hetkella tuntuu. Mita tunnetilaa yritat tuottaa tai valtella ostelemalla asioita?
Ja kun tuntuu, etta tunnetilat ovat tuttuja, mieti, mita muuta voisit tehda asian hyvaksi. Esimerkkina: jos kyseessa on itsesi palkitseminen, mita muuta kivaa voisit tehda, joka tuntuisi palkinnolta tai saisi aikaan positiivisia fiiliksia? (mulle esim. toimii: haen kivan kirjan kirjastosta, soitan tai tekstaan kaverille, kayn kavelemassa, katson kissavideoita youtubesta... tylsia ehka, mutta nama jutut tuntuvat minusta kivoilta).
Edessa saattaa olla pitka (ja turhauttavakin) tie, mutta jos motivaatiota loytyy, saat kylla muutoksia aikaan. Ole myos armollinen itsellesi: pelkka paatos muuttua ei ole viela tarpeeksi ja valilla saattaa tapahtua lipsahduksia. Se on inhimillista.
Jos rahatilanteesi paranee tai saisit jotenkin muuten (kuin yksityiselta) terapiaa, suosittelen!
Kirppiksillä saat saman mielihyvän ainakin halvemmalla. Lisäksi kannattaa aina kierroksen lopuksi ennen kassalle menoa käydä koriin kertyneet ostokset läpi ja arvioida niiden tarpeellisuus ja hintataso verrattuna omaan budjettiin. Toisinaan riittää, että "omistat" ostokset vain sen kierroksen ajan ja pysyt luopumaan niistä hyvillä mielin ennen ostamista. Kirppishintoihin tottuminen hillitsee shoppailua muuallakin.
Terapia