Voikohan amiksen suorittamiseen saada lisäaikaa? Joustava HOPS?
Kyselen nyt täältä kun on viikonloppu eikä opintotoimisto ole auki. Tiedän, että järkevin on toki kysyä koulusta asiaa, mutta olisi mukava kuulla onko kellään vastaavia kokemuksia.
Olen siis ylioppilas ja sairastuin lukioaikana vaikeaan masennukseen. Kirjoitin ylioppilaaksi muutama vuosi sitten ja sen jälkeen olen ollut vaan sairaslomalla. Nyt olen toipunut sen verran että tahtoisin lähteä kokeilemaan opiskelua. Luulen, että amis olisi "pehmeämpi" lasku takaisin opiskeluelämään rankan masennuskauden jälkeen kuin AMK tai yliopisto.
Ongelmana on se, että joudun hakemaan yo-pohjaisille linjoille, jotka suoritetaan kahdessa vuodessa. Olen ymmärtänyt, että tahti on aika paljon tiukempi kuin peruskoulupohjaisilla linjoilla. Onko kellään tietoa voiko tuollaisen yo-pohjaisen linjan suorittaa kolmessa vuodessa niin että se ei olisi niin rankka? Mitenköhän opintotukiasiat ym. menee tällaisessa tapauksesssa?
Kommentit (10)
Olen käynyt yo-pohjaisen linjan mutta siitä on kulunut jo useampi vuosi aikaa. Meni tupla-aika tutkinnon suorittamiseen eikä tullut mitään ongelmia. Tahti oli alussa aika rankka ja suoritin opintoja samaan tahtiin kuin muut mutta opinnäytetyö ja pari kurssia venyttivät opintoja. Oletko oikeasti kiinnostunut alasta? Kehottaisin sinua hakemaan myös ammattikorkeakouluun jos vain pääset ja kiinnostusta löytyy. Opiskelen amkissa nyt ja todella moni suorittaa opintoja hitaammin koska käyvät töissä ja mitä syitä nyt onkaan. Opiskelijoille myönnetään automaattisesti yksi lisävuosi opintoihin ja mahdollisesti voi hakea lisäaikaa jos olet sairaslomalla välillä. Jos kelan opintotuella opiskelet pitää suorittaa 40 opintopistettä vuodessa mutta voit esittää kelalle jos opintosi ovat viivästyneet terveydestä johtuneista syistä. Jos olet sairaslomalla pidemmän aikaa niin kannattaa ilmoittaa kelalle.
Kyllä meillä ainakin oli porukkaa, jotka mielenterveysongelmien vuoksi eteni hitaammin. Eiköhän se onnistu yo-linjalla myös. Mulle oli helpompaa mielenterveysongelmista kärsiessä tehdä enemmän etäopintoja, kun sain itse päättää tahdin. Viimeisen puoli vuotta amiksessa opiskelinkin etänä ja palautin tehtävät arvosteltavaksi sähköpostilla. Kannattaa kysyä oppilaitoksesta vaihtoehtoja. Tsemppiä opintoihin! :)
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt yo-pohjaisen linjan mutta siitä on kulunut jo useampi vuosi aikaa. Meni tupla-aika tutkinnon suorittamiseen eikä tullut mitään ongelmia. Tahti oli alussa aika rankka ja suoritin opintoja samaan tahtiin kuin muut mutta opinnäytetyö ja pari kurssia venyttivät opintoja. Oletko oikeasti kiinnostunut alasta? Kehottaisin sinua hakemaan myös ammattikorkeakouluun jos vain pääset ja kiinnostusta löytyy. Opiskelen amkissa nyt ja todella moni suorittaa opintoja hitaammin koska käyvät töissä ja mitä syitä nyt onkaan. Opiskelijoille myönnetään automaattisesti yksi lisävuosi opintoihin ja mahdollisesti voi hakea lisäaikaa jos olet sairaslomalla välillä. Jos kelan opintotuella opiskelet pitää suorittaa 40 opintopistettä vuodessa mutta voit esittää kelalle jos opintosi ovat viivästyneet terveydestä johtuneista syistä. Jos olet sairaslomalla pidemmän aikaa niin kannattaa ilmoittaa kelalle.
Mäkin olen kuullut, että yo-pohjasella on tahti alussa aika rankkaa kun tavallaan kahden vuoden opinnot tulee käytyä yhden vuoden aikana. Mietin sitä, että jos jotenkin vois käydä noi ekan vuoden opinnot kahdessa vuodessa. Olis vähän kevyempää. En uskalla vetää itseäni heti piippuun ettei masennus pahene.
Oon löytänyt ihan mielenkiintoisen alan, tosin korkeakoulututkinnon tahdon suorittaa jossain vaiheessa. En uskalla hakea nyt korkeakouluun näiden ensikertalaiskiintiöiden takia. Haluan sitten olla varma että se on juuri se ala, josta haluan valmistua ja tehdä työkseni.
Opiskelisin kuntoutustuella ainakin ekan vuoden ja se on siitä hyvä, ettei ole mitään tiettyä opintopistemäärää mikä täytyy suorittaan (niin kuin on opintotukea saavilla...) Opintoja voi siis suorittaa oman jaksamisen mukaan.
-ap
Mitä alaa lähdet opiskelemaan? Ihan hyvä miettiä jos olet epävarma alasta. Olen itse kokeillut eri aloja ja minulle on tärkeää saada tutkinto valmiiksi ja en ole vaihtamassa alaa tai koulua joten tämä sopii minulle. Terveydelliset syyt ovat hyviä syitä opintojen viivästymiseen ja usein ongelmia tulee kelan ja opintotuen kanssa mutta jos opiskelet kuntoutustuella niin asia ei silloin ole sinulle ongelma. Oletko jo päässyt kouluun? Jos et niin ei ehkä kannata mainostaa että tulet opiskelemaan hitaasti koska voi vaikuttaa koulun rahoitukseen ja ehkä sinua ei valita silloin kouluun. Valmistumisvaiheen ollessa lähellä koulu alkoi kiinnittää huomiota pitkään opiskeluaikaani ja alkoi hoputtaa jotta valmistuisin. Useilla opiskelijoilla venyivät opinnot ei ollut mitenkään harvinaista.
Jos se amiksen ala ei tue mitenkään sitä pitempiaikaista urasuunnitelmaa, niin kannattaisiko vielä katsoa voiko sen unelma-alan opintoja alkaa suorittamaan jo nyt avoimessa korkeakoulussa? Ehkä 100% etänä tai sitten pari käyntiä kuukaudessa monimuotona. Toki voihan noita tehdä myös amiksessa ollessa, koska avoimessa ei olla sen virallisemmin kirjoilla missään, vaan tehdään vain kursseja ikään kuin harrastuksena.
Vierailija kirjoitti:
Mitä alaa lähdet opiskelemaan? Ihan hyvä miettiä jos olet epävarma alasta. Olen itse kokeillut eri aloja ja minulle on tärkeää saada tutkinto valmiiksi ja en ole vaihtamassa alaa tai koulua joten tämä sopii minulle. Terveydelliset syyt ovat hyviä syitä opintojen viivästymiseen ja usein ongelmia tulee kelan ja opintotuen kanssa mutta jos opiskelet kuntoutustuella niin asia ei silloin ole sinulle ongelma. Oletko jo päässyt kouluun? Jos et niin ei ehkä kannata mainostaa että tulet opiskelemaan hitaasti koska voi vaikuttaa koulun rahoitukseen ja ehkä sinua ei valita silloin kouluun. Valmistumisvaiheen ollessa lähellä koulu alkoi kiinnittää huomiota pitkään opiskeluaikaani ja alkoi hoputtaa jotta valmistuisin. Useilla opiskelijoilla venyivät opinnot ei ollut mitenkään harvinaista.
Merkonomiksi. Oon itsekin ajatellut, että tuo amistutkinto voisi antaa lisäaikaa "sen oikean" alan miettimiseen (kauppakorkea olisi ehkä se tämänhetkinen suurin haave, mutta kun en ole ihan 100% niin tarviin vähän miettimisaikaa). Lisäksi tässä on myös se ajatus, että hyppy sairaslomalta yliopistoon/AMKiin voisi olla vähän liian raju. En tosiaan ole pariin vuoteen opiskellut mitään ja lukionkin loppuvaihe tuli masennuksen takia suoritettua rimaa hipoen. En siis vielä ole päässyt kouluun, ensi vuonna haen.
Itse kävin yo-pohjaisen lähihoitajatutkinnon noin 2.5 vuodessa sen 2v sijasta kun motivaatio oli todella kateissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkonomiksi. Oon itsekin ajatellut, että tuo amistutkinto voisi antaa lisäaikaa "sen oikean" alan miettimiseen (kauppakorkea olisi ehkä se tämänhetkinen suurin haave, mutta kun en ole ihan 100% niin tarviin vähän miettimisaikaa). Lisäksi tässä on myös se ajatus, että hyppy sairaslomalta yliopistoon/AMKiin voisi olla vähän liian raju. En tosiaan ole pariin vuoteen opiskellut mitään ja lukionkin loppuvaihe tuli masennuksen takia suoritettua rimaa hipoen. En siis vielä ole päässyt kouluun, ensi vuonna haen.
Ehdotan että et siinä tapauksessa ole yhteydessä kouluun asiasta ainakaan ennen kuin olet päässyt sisään. Olen merkonomi ja suoritin tutkinnon pidemmässä ajassa yo-pohjaisella linjalla ja aika yleistä se oli. Jos et pääse kauppikseen ja päädyt amk:hon joudut tietyt kurssit tai samantyyliset kurssit suorittamasn uudelleen (esim.kirjanpito, laki ). Ehkä koet merkonomin opinnot apuna tai voit kokea ajanhukkana opiskelka samoja asioita uudelleen. Hyvin arvosanoin suoritetusta merkonomin tutkinnosta voi tosin olla apua amk:hon pyrkiessä. Merkonomin tutkinnolla sinänsä on nykyään vaikea työllistyä. Merkonomin tutkinnon suoritettuani olin jo hieman kyllästynyt opiskeluun ja kaupalliseen alaan joten en heti jatkanut amkiin.
Tarkoitin siis jos et pääse kauppakorkeaan ja menet amkiin kauppaoppilaitoksen jälkeen.
Eiköhän se onnistu. Kysy koululta ja kerro tilanteestasi.