Pt neuvoo että alikaloreilla lihoo
Kommentit (10)
Noilla nyt ei ole yleensä mitään oikeaa asiantuntemusta kehon energia-aineenvaihdunnasta tai ravitsemuksesta. Moni myös edustaa jotain erikoista ideologiaa ravinnon suhteen, jotain mitä kuka tahansa koulutettu ravitsemusterapeutti pitäisi hyvin kummallisena ja tarpeettomana. Yleensä kuitenkin puuttuvan tietämyksen korvaa sitäkin fanaattisempi usko omaan ravitsemusmalliin.
Mielenkiintoista. Miten nälänhätäalueilla sitten aina on niitä kylkiluut paistavia surkean laihoja ihmisiä? Ja miksi keskitysleireilläkin kaikki aika nopeasti laihtuivat "luurangoiksi". Niidenhän olisi pitänyt lihoa, koska saivat liian vähän kaloreita kulutukseen nähden.
Kuka tahansa voi käyttää itsestään nimitystä personal trainer, se ei ole mitenkään suojattu. Eli kyseinen pt ei tiedä mistään mitään mutta on päättänyt alkaa ansaita muiden tietämättömien kustannuksella. Heivaa mäkeen tuollainen pt.
Olen itse pohtinut pt:n hankkimista, mutta edellyttäisin siltä vähintään liikuntalääketieteen ja ravitsemustieteen perusopintoja (sisältävät liikuntaravitsemuksen) eikä sellaista ole löytynyt.
Samaa olen miettinyt. En voi ymmärtää, miksi eräs elämäntaparemontoiva tuttunikin on lihonut sen takia että syö liian vähän :D Sehän on fysiologinen mahdottomuus.
No pidemmällä tähtäimellä ihan hyvin mahdollista. Jos kituutat itseäsi jonkin aikaa jollain 1000kalorilla niin varmasti sekoitat aineenvaihdunnan ja lihot jossain vaiheessa.
Kysyppä Pt:ltä montako ylipainoista oli esim saksalaisilla keskitysleireillä toisen maailmansodan aikaan?
Vierailija kirjoitti:
No pidemmällä tähtäimellä ihan hyvin mahdollista. Jos kituutat itseäsi jonkin aikaa jollain 1000kalorilla niin varmasti sekoitat aineenvaihdunnan ja lihot jossain vaiheessa.
Höpöä. Aineenvaihdunta tietysti hidastuu jonkin verran tiukan laihdutuksen aikana, mutta tämä on tilapäistä. Sitten kun palaillaan rauhallisesti syömään kulutuksen mukaan, kun tavoitepaino on saavutettu, niin muutamassa kuukaudessa elimistö taas palaa säästöliekistä normaalitilaan.
On myös henk. koht. kokemusta. Olen laihduttanut Cambridgella 28 kg, ensin pelkällä pussikuurilla, sitten asteittain dieetin tasoja ylöspäin kunnes lopulta omissa ylläpitokaloreissani 1700 kcal / päivä. Ei ole tullut paino takaisin eikä mitään haittoja muutenkaan.
Joskus käy ihan sääliksi noita tiettyjen pt:iden painonpudotusasiakkaita. Olen nähnyt monia, joille syötetään tämä käsitys, ja sitten tietysti laitetaan kova liikuntakuuri päälle. Mutta paino ei vaan laske, ei vaikka treenaa salilla monta kertaa viikossa ja aerobista päälle. MIksi ei? Koska on neuvottu että pitää syödä paljon kaloreita että laihtuu. Siinä sitten ihminen kärvistelee paljon liikunnan kanssa eikä laihdu, vaikka tavoite on nimenomaan laihtua.
Usein nuo ihmisille laitetut kalorimäärät on ihan älyttömiä. Esim. työkaveri, nelikymppinen nainen, sai ohjeen syödä 5-6 kertaa päivässä, yhteensä 2400 kcal päivässä. Sitten kova treeniohjelma. Mutta eihän 8 h päivässä konttorissa istuva nainen silti noin paljon kuluta. Ja kun painoa ei alkanut lähteä vaan tulla lisää, vaikka kuinka pantiin hiilarit ketoositasolle ja ties mitä, niin mikä oli neuvo? Ei toki, että vähennetään vähän kaloreita, vaan lisätään liikuntarääkkiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöä. Aineenvaihdunta tietysti hidastuu jonkin verran tiukan laihdutuksen aikana, mutta tämä on tilapäistä. Sitten kun palaillaan rauhallisesti syömään kulutuksen mukaan, kun tavoitepaino on saavutettu, niin muutamassa kuukaudessa elimistö taas palaa säästöliekistä normaalitilaan.
On myös henk. koht. kokemusta. Olen laihduttanut Cambridgella 28 kg, ensin pelkällä pussikuurilla, sitten asteittain dieetin tasoja ylöspäin kunnes lopulta omissa ylläpitokaloreissani 1700 kcal / päivä. Ei ole tullut paino takaisin eikä mitään haittoja muutenkaan.
Phöh. Itse "laihdutin" 600kalorin dietillä muutaman kuukauden. Kroppani oli sen jälkeen hyvin sekaisin monta vuotta jopa.
Pt:llä on varmaan joku vastaus ja vaihtoehtoinen tapa, kunhan ensin maksat vähän hänelle.'
Kyllä se vaan niin on että syömällä alle kulutuksen laihtuu ja se on ainoa tapa laihtua.