Lukiolaisen opintotuki, kirjoihin vai nuoren omaan käyttöön?
Kommentit (17)
Tottakai saa pitää rahansa itse, sillä jos siitä ostettaisiin kirjoja, joutuisin kuitenkin antamaan käyttörahaa ja oltaisiin kuitenkin samassa lopputuloksessa molempien kannalta.
Veronmaksajien lahjoittamaa diskorahaa tietysti.
Minä olen laittanut sen lapsen säästötilille lapsilisien kanssa. Menee sitten vuokraan ja muuhun elämiseen kun muuttaa toiseen kaupunkiin yliopistoon mennessään.
Meillä sai vain 15 euroa ja sitten kun sain töitä, ei mitään. Annoin laittaa omalle tilille tulevia opintoja varten.
Mistä iästä lähtien saa opintotukea?
Kuka hölmö käyttää opintotukikuukausia, jos asuu kotonaan ja asunto on alla ja ruokaa pöydässä.
Ei kenellekään opiskelijalle kuuluisi penniäkään mitään rahaa.
Saisitte olla kiitollisia kun on ilmainen koulu!
Pitää olla yh tai pienituloiset vanhemmat että lukiolainen edes saa opintotukea.
Vierailija kirjoitti:
Kuka hölmö käyttää opintotukikuukausia, jos asuu kotonaan ja asunto on alla ja ruokaa pöydässä.
Kuluttaako lukio opintotukikuuksusia? Uutta mulle kun tuommoista ei ollut omana opiskeluaikana. Ja opintotukeakin sai jonkun perussumman, vaikka ihan hyvin tienaavat vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Niitä kuukausia käytetään vasta korkeakouluissa.
Kävin Kelan sivuilla katsomassa summat. Luulin että opintotuki jatkuu heti siitä, mihin lapsilisä loppuu, vaan eipä näköjään meidän teinit tule saamaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuluta.
Ei kuluta opintotukikuukausia. Korkeakoulussa eri opintotukisysteemi. Toisen asteen opintotuki ei vaikuta korkeakouluopintotukeen.
Vierailija kirjoitti:
Kävin Kelan sivuilla katsomassa summat. Luulin että opintotuki jatkuu heti siitä, mihin lapsilisä loppuu, vaan eipä näköjään meidän teinit tule saamaan mitään.
Niin, 61 000 siinä on tulorajana. Aika matala summa minusta, mutta toisaalta hyvä niin. Minä olen yksinhuoltaja, joten meillä saavat tuota.
M
Vierailija kirjoitti:
Minä olen laittanut sen lapsen säästötilille lapsilisien kanssa. Menee sitten vuokraan ja muuhun elämiseen kun muuttaa toiseen kaupunkiin yliopistoon mennessään.
Miten ihmeellä nuori on saanut opintotukea, jos asuu kotona? Vai elätkö toimeentulotuella. Me ollaan todella pienituloisia, eikä saatu mitään. Lapsilisät päättyvät 17v.
Menee kirjoihin.
Opintotuki ei riitä kattamaan edes lapsilisää, joka samaan aikaan loppuu. Kiva olla pienituloinen yksinhuoltaja, 17-vuotiaasta lukiolaisesta ei saa enää lapsilisää ja vuoden päästä nuori katsotaan asumistukea laskettaessa toiseksi tulonsaajaksi (asumistuki siis laskee), vaikka on edelleen lukiossa eikä saa opintotuen asumislisää koska asuu kotona. Osa-aika- tai kesätyön löytäminenkin näyttää olevan aika epätoivoista nykyään.
Kirjoihin.